K-ordfører inden valget: Danskerne skal have bedre muligheder for at flyve mellem Jylland og Sjælland

Indenrigsfly kan i højere grad bidrage til at binde landet sammen, lyder det fra Konservatives transportordfører, der blandt andet forestiller sig flere statsejede lufthavne og statsstøttede ruter. Partiet lover desuden ro om kommende infrastrukturinvesteringer – med undtagelse af ét omdiskuteret projekt i Østjylland.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Indenrigsluftfarten skal løftes, hvis det står til Det Konservative Folkeparti. 

Det siger partiets transportordfører, Niels Flemming Hansen, i et interview med Altinget om Konservatives væsentligste transportpolitiske prioriteter efter det forestående folketingsvalg.

”Hvis man vil have landet til at hænge bedre sammen, så skal man ikke underkende, at indenrigsluftfarten også er værd at kigge på," siger han her. 

Han ser ligefrem gerne, at luftfarten får samme status i den offentlige trafikbetjening som busser og tog. 

”Jeg tænker kollektiv trafik på et bredere niveau. Et spørgsmål kan være, om flytrafikken er en del af den kollektive trafik. Det kunne jeg godt tænke mig, at den var,” siger ordføreren.

Alle danskere har ret til en ordentlig bil

Niels Flemming Hansen (K)
Transportordfører

Hvad ville det konkret betyde for flytrafikken?

“Det ville betyde, at man ville være nødt til at se på, om der skal opnormeres flere ruter. Skal man gøre mere for eksempelvis lufthavne som Karup, Esbjerg, Sønderborg og Sindal? Altså for at connecte Jylland og Sjælland bedre," siger Niels Flemming Hansen. 

Hvordan vil du styrke indenrigsruterne?

”Jeg tænker, at man skal forsøge at kigge på indenrigslufthavnene, hvor man gør det samme, som man gør med Rønne og sige, at det er en offentlig, statsejet lufthavn, så vi på den måde kan sikre, at der kommer nogle flere ruter," siger Niels Flemming Hansen og fortsætter:

"Jeg tænker sådan set bare over, hvordan vi kan tænke luftfarten mere ind i den kollektive trafik. Det kan have noget med lufthavnenes ejerstruktur at gøre. Men mit budskab er bare, at vi skal se på, hvordan vi kan få dem mere ind i den kollektive trafik, så vi får flere muligheder på tværs af landet." 

Er du åben for, at staten skal opkøbe lufthavne?

”Når vi alligevel laver forsvarsforliget, kan der ligge nogle ting, hvor vi kan gå ind og kigge på private – typisk kommunalt ejede – lufthavne og se, om de skal med ind i det spil.”

Hvilken rolle har forsvarsforliget at spille der?

"Karup ligger sammen med flyvevåbenets kasserne deroppe. Esbjerg ligger sådan, at vi kan risikere at skulle være i stand til at skulle modtage amerikanske tropper på dansk jord. Der kunne Esbjerg lufthavn jo være et sted…" 

Kan du forestille dig, at staten skal give støtte til ruter mellem to danske destinationer?

”Det vil jeg hverken afvise eller bekræfte på nuværende tidspunkt. Det vil være ny politik, og det er ikke noget, vi har vendt i folketingsgruppen. Men det er klart, at lige så vel, som vi giver støtte til busruter, kunne det også være en del af pakken." 

Der er nok nogen, der vil sige, at det er utroligt dårlig timing at begynde at sætte flere ressourcer af til flytrafik, mens samfundet står midt i en klimakrise og i øvrigt lige har været igennem en coronaperiode, der har lært mange, at man kan kommunikere effektivt online.

Hvad er svaret til dem?

“Jeg vil sige til dem, at man skal se på, at vi har luftfartens klimafond. De (Luftfartens Klimapartnerskab, red.) foreslog, at man tager 30 kroner ekstra per billet, så vi sikrer et aftræk af alternative brændstoffer, der er mindre forurenende. Det, synes jeg, er en rigtig god idé. Det afgørende er selvfølgelig, at pengene går tilbage til luftfarten selv, så de ikke ryger i finansministerens kasse." 

Vi skal huske, at det også er velfærd at kunne hente sine børn på et ordentligt tidspunkt

Niels Flemming Hansen (K)
Transportordfører

Billigere biler

Mens Konservative er åbne for at indføre en ny flyafgift for at betale for branchens grønne omstilling, har partiet i sin nye økonomiske 2030-plan præsenteret et forslag om at skære markant i registreringsafgiften på elbiler.

Her foreslår partiet, at afgiften blot skal være på 50 procent af den normale registreringsafgift i 2030, hvilket er betydeligt lavere end de 80 procent, den aktuelt står til at blive hævet til.

“Alle danskere har ret til en ordentlig bil,” siger Niels Flemming Hansen.

Tiltaget vil ifølge Konservatives egne beregninger koste 3,6 milliarder kroner årligt.

Hvorfor er det elbiler og ikke bare en generel lempelse af registreringsafgiften, I går til valg på?

”De fleste bilfabrikanter har sagt, at de kun producerer elbiler fra 2030 og frem. Derfor giver det god mening at gøre det på den her måde. De fleste bilproducenter har sagt, at de slet ikke vil producere biler med fossile brændstoffer længere. Og så er vi jo ikke et parti, der elsker afgifter.”

Det er dog ikke nødvendigvis fornuftig klimapolitik at støtte elbiler endnu mere. Det vurderer miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen, og den pointe kan du læse mere om her.

Vil undgå forsinkelser

Det er imidlertid ikke kun fly og biler, der optager den Konservative ordfører.

Det er mindst lige så vigtigt, at der bliver sat skub i de investeringer i vejnettet, der blev aftalt som en del af Infrastrukturplanen.

”Danskerne holder stadig holder i kø så længe, at det svarer til 26 milliarder kroner om året. Vi skal huske, at det også er velfærd at kunne hente sine børn på et ordentligt tidspunkt,” siger Niels Flemming Hansen.

Aktuelt er der dog usikkerhed om, hvad inflation og energikrise har betydet for priserne på planens mange projekter. Derfor ville ordføreren, hvis han fik mulighed for at sætte sig for bordenden i Transportministeriet, som det første sætte gang i en analyse af netop det.

”Vi vil sætte pres på udmøntningen af Infrastrukturaftalen. Vi står i en situation, hvor vi ikke helt kender transportministerens holdning til, hvad der sker med udmøntningen,” siger Niels Flemming Hansen, der er usikker på, hvad de aktuelle priser på stål kommer til at betyde for projekterne.

”Har det indflydelse på vores aftale? Der vil vi i første omgang få undersøgt, hvad der er op og ned,” siger Niels Flemming Hansen.

Det er vel ikke urimeligt at antage, at Socialdemokratiet også vil regne på tingene?

“Det håber jeg da. Men vi har ikke set noget fra dem endnu.”

Hvordan vil I forholde jer til de analyser? Kan man forestille sig, at der under en K-ledet regering bliver skubbet projekter ud i fremtiden?

”Ikke som udgangspunkt. Men én ting er, at priserne kan stige. Det er én konsekvens. En anden konsekvens kan være, at man ikke kan nå at levere. Hvis det er problemet, så vil den til enhver tid siddende regering få et problem, og det må vi så forholde os til. Der er ingen tvivl om, at vi skal se på, om det her betyder noget for udviklingen. Det satser vi ikke på,” siger Niels Flemming Hansen.

Men man må også være realist?

“Det bliver man nødt til.”

Ro om infrastrukturen

Grundlæggende lover ordføreren, at Konservative vil stå vagt om den brede infrastrukturaftale, der med undtagelse af Enhedslisten og Alternativet, som står uden for aftalens vejdele, blev indgået af alle Folketingets partier sidste sommer.

“Vi har lavet en god og bred aftale med Benny Engelbrecht (forhenværende transportminister, red.) ved roret. Jeg synes, at det kendetegner meget transportpolitik, at det er gode og brede aftaler, der bliver lavet. De skal holde længe, og det er mange år, vi kigger frem,” siger han.

Hvorfor har det større værdi for jer at have en bred aftale end at kunne sætte et større borgerligt aftryk på kommende investeringer, hvis I får mulighed for det efter valget?

“Nu sad jeg jo i forhandlingsrummet, og jeg synes egentlig, at vi satte et ret stærkt borgerligt aftryk på den aftale, i og med at det var os, der indgik den med Socialdemokratiet, hvorefter de andre kunne tilslutte sig. Og for mig er en bred aftale altså ekstremt vigtig, fordi vi har så langt et aftræk og så lang en planlægningsfase. Det skal virksomhederne have mulighed for at planlægge efter.”

Der er dog ét bestemt element i Infrastrukturplanen, som De Konservative gerne ser droppet. Det drejer sig om de jernbaneinvesteringer i Østjylland, der ligger i Togfonden, som der er reserveret 13 milliarder kroner til i aftalen.

"De penge kunne vi måske finde noget mere fornuftigt at bruge på. Særligt hvis vi tager beslutning om Kattegatforbindelsen, for så vil gevinsten at tidsgevinsterne på jernbanen være langt mindre."

Ingen gaver til kollektive trafik

De røde partier vil nok sige, at de trængselsudfordringer, du nævner, i stedet kan løses ved at få flere til at benytte den kollektive trafik. Skal der sættes flere penge af til den, så den kan blive billigere og mere attraktiv for brugerne?

“En af de ting, jeg interesserer mig rigtig meget for i den kollektive trafik er, at man er begyndt at benytte sig af elbusser. Der er ikke så mange dele, der kan gå i stykker, og jeg har ladet mig fortælle, at de faktisk kan holde i fire til seks år længere. Der ligger en gevinst i det regnestykke, og så kan man spørge, om der skal flere penge ind, eller om man i virkeligheden ikke behøver det, fordi teknologien gør, at man kommer længere for de samme penge.”

Skal det forstås som et nej til, at der skal bruges flere penge på kollektiv trafik?

“Nej, det skal det ikke. Det er et nej, hvis det viser sig, at der er flere penge i den måde, man driver det på i dag.”

Ellers er der behov for flere penge?

“Det er også et spørgsmål om, hvor vi er henne i landet. Der kan sagtens være et behov i Udkantsdanmark. Der er meget stor forskel på, om man bor i København eller i Sønderjylland.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Flemming Hansen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet (K), MF (K)
hh (Kolding Købmandsskole 1996)









0:000:00