Kritik af nye miljøzoner: Regeringen overser den mest effektive løsning

LUFTUDSPIL: Personbilerne er ikke med i regeringens udspil til strammere miljøzoner i de største byer. Det møder kritik fra forsker og kommuner. 

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix Ritzau
Anders RedderHjalte T. H. Kragesteen

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har ikke hånden på det mest effektive håndtag i sit nye udspil til strammere miljøzoner i de største danske byer.

Mens regeringen nu stiller skrappere krav til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler, går personbilerne helt fri. Og det valg har væsentlig betydning.

Regeringens udspil fører nemlig til en samlet reduktion af udledningen af sundhedsskadelige partikler på omkring 25 procent fra trafikken. Men havde regeringen valgt også at stille de samme krav til dieselbilerne, ville man have nået en reduktion på hele 64 procent.

Det viser beregninger fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.

Der tages alt for små skridt i det her udspil.

Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester, Odense

”Det mest effektive vil være, at man også stiller krav til dieselbiler, som står for 40 procent af trafikken i København,” siger seniorforsker Steen Solvang Jensen.

Luftforurening er et markant sundhedsproblem og årsag til omkring 3.200 for tidlige dødsfald i Danmark, hvor de fleste sker i de store byer.

Kritik fra borgmestre
Men fra både Odense og København lyder der kritik af ambitionsniveauet.

”Der tages alt for små skridt i det her udspil. Jeg ser intet, som giver os mulighed for at gøre op med forurening fra personbiler med dieselmotorer, som ellers er en af de store partikeludledere. Det er fint med nye værktøjer til at skærpe krav til busser, lastbiler og varevogne, men det er ikke nok,” siger Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S). 

Københavns borgmester for teknik og miljø, Ninna Hedeager Olsen (EL), kalder i en pressemeddelelse udspillet for ”uambitiøst” og ”ikke tilstrækkeligt”.

Vil ikke ramme den enkelte 
I et skriftligt svar lyder det fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, at særligt de ældste varebiler bidrager med stor luftforurening, og at det derfor ”giver god mening at fokusere på dieseldrevne varebiler, lastbiler og busser”.

Og så har han også skelet til den enkelte bilejers privatøkonomi. 

”Desuden handler det om at sikre renere luft, uden at det rammer den enkelte borgers økonomi og hverdag hårdt. Men det er ikke det samme som, at vi ikke skal fremme udskiftningen af de gamle dieselpersonbiler,” skriver ministeren og henviser til, at han vil forhøje skrotpræmien for dieselbiler.

Læs hele artiklen på Altinget: miljø. Her får du endnu mere baggrund og FDM's holdning til sagen.

Dokumentation

Fakta om miljøzoner (fra Miljø- og Fødevareministeriet)
•    Udledningskravene til dieseldrevne busser og lastbiler vil blive strammet trinvist, så de lever op til de nyeste standarder. Stramningen sker i to trin. Den 1. juli 2020 stilles der krav om euro 5 for at kunne køre i miljøzoner, og fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye lastbiler og busser i 2014 og har en meget avanceret rensning af udstødningen, der fjerner det meste af luftforureningen. 

•    Dieseldrevne varebiler bliver også omfattet af reglerne. Stramningen sker gennem tre trin. Fra 1. juli 2020 stilles der krav om euro 4 for at kunne køre i miljøzoner, fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 5, og fra 2025 skal alle dieseldrevne varebiler leve op til euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye dieseldrevne varebiler i 2016. 

•    Ældre køretøjer vil kunne køre i miljøzoner ved montering af partikelfilter.

•    Regeringen vil samtidig stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne gennem en digitalisering af ordningen. Det vil også betyde, at erhvervet undgår besværet med de fysiske miljøzonemærker.

•    Skrappere miljøzoner i de fem største byer vil betyde, at den samlede udledning af diesel-sodpartikler vil blive reduceret med cirka 25 procent. Dieselsod er kræftfremkaldende ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

•    Generelt har indsatsen for ren luft i Danmark været en succes. Antallet af for tidligt døde er næsten halveret fra 1990 til i dag. I dag medfører luftforurening årligt 3.200 for tidligt døde og er dermed stadig en udfordring, som koster mennesker og samfund dyrt. 

•    I de gældende miljøzoner er kravet, at lastbiler og busser skal være mindst Euro 4-køretøjer eller have monteret partikelfilter. Kravene har været de samme siden 2010 og har således ikke fulgt med den teknologiske udvikling.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

Ninna Hedeager Olsen

Lektor i samfundsvidenskab, Københavns professionshøjskole, fhv. teknik- og miljøborgmester (EL), København Kommune
kandidat i arbejdsmiljøstudier (Roskilde Uni. 2010)

Peter Rahbæk Juel

Borgmester (S), Odense Kommune, formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg
BA i historie og samfundsfag (Syddansk Uni.), senior executive in state and local government (Harvard Uni.)

0:000:00