Kvalitetsudvalg foreslår milliard-indsprøjtning i undervisning

DOKUMENTATION: Kvalitetsudvalget har netop offentliggjort sin anden rapport. Udvalget foreslår en milliard til udvikling af uddannelserne, nye optagelsesformer og kontant anerkendelse af gode undervisere.

Formanden for kvalitetsudvalget, Jørgen Søndergaard, mener, at der er et stort behov for at styrke anerkendelsen af de gode undervisere. Det skal give sig udtryk både i organisationsforandringer på de videregående uddannelser og kontant i form af aflønning. <br>
Formanden for kvalitetsudvalget, Jørgen Søndergaard, mener, at der er et stort behov for at styrke anerkendelsen af de gode undervisere. Det skal give sig udtryk både i organisationsforandringer på de videregående uddannelser og kontant i form af aflønning.
Foto: Ole Bo Jensen /SFI
Mads Bang

Anerkendelse, økonomi og ledelse. Det er de tre hovedingredienser i de anbefalinger, som i dag bliver afleveret til uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) og rektorerne på landets videregående uddannelser.

Anbefalingerne er anden del af anbefalingerne fra Udvalget for Kvalitet og Relevans i de videregående uddannelser. Denne gang fokuserer udvalget på selve undervisningen og de mekanismer, som kan styrke undervisningen.

Formanden for udvalget, Jørgen Søndergaard, forklarer, at der er behov for, at undervisningen og de studerendes uddannelse får langt større opmærksomhed på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier.

”Når vi spørger dem, der underviser, er svaret ret entydigt: Fremragende undervisning er hverken vejen til bedre løn, forfremmelse eller anerkendelse. Det skal ændres,” siger Jørgen Søndergaard.

Fakta
Kvalitetsudvalget

Uddannelsesministeren har nedsat Kvalitetsudvalget, som har fået til opgave at komme med anbefalinger, der kan styrke kvaliteten og relevansen i de videregående uddannelser.

Første delrapport om uddannelsernes relevans for arbejdsmarkedet udkom i foråret.

I dag udkommer anden og sidste delrapport, som fokuserer på undervisningskvalitet.

Derfor foreslår udvalget blandt andet et nationalt råd, der skal uddele en milliard kroner til udvikling af undervisning på de videregående uddannelser.

Kvalitetsudvalget fremhæver

1. Nyt råd skal fremme kvalitet og relevans: På nationalt plan bør der overføres ca. en mia. kr. årligt af de samlede bevillinger til et råd, som underviserne fra alle videregående uddannelser kan søge i indbyrdes konkurrence. Formålet er at styrke incitamenterne til og prestigen i at udvikle kvalitet og relevans i de forskellige uddannelser.

2. Ledelsesfokus på og anerkendelse af læring: Institutionernes bestyrelser bør have mere uddannelsesnær og sammenlignelig ledelsesinformation. Målet skal være at følge og konstant øge kvaliteten af undervisningen. Samtidig bør bestyrelserne arbejde for at fremme en kultur, hvor fremragende undervisning har betydning for anerkendelse, løn og forfremmelse.

3. Giv de ansvarlige for uddannelserne beføjelser: På mange uddannelses­institutioner har nogle ansvar for administration, ressourcer og forskning, mens andre har ansvaret for indhold og tilrettelæggelse af undervisningen. De første råder i dag typisk både over ressourcerne og de ledelsesmæssige beføjelser – bl.a. i forhold til undervisernes ansættelse, løn og forfremmelse. Fremover bør det være dem med uddannelsesansvaret, der råder over ressourcerne til uddannelserne.

4. Stop detailreguleringen og fokuser på de store linjer: Ledelsesansvar kræver manøvrerum. Ministeren bør skrue ned for detailreguleringen, så institutionerne ikke bruger unødig energi på at navigere i detaljerede regelsæt. Det er Kvalitetsudvalgets opfattelse, at kvalitet i uddannelsen bedst skabes i undervisningssituationen af engagerede, kompetente undervisere. Derfor skal institutionerne have friere rammer for at tilrettelægge f.eks. undervisning, eksamen og censur, så det understøtter, at de studerende lærer mest muligt.

Dokumentation

Udvalgets otte anbefalinger

Anbefaling 1: Institutionerne skal have et klart ansvar for uddannelsernes kvalitet og relevans
Det overordnede ledelsesansvar for uddannelsernes kvalitet og relevans skal styrkes og forankres klarere hos institutionens bestyrelse. Bestyrelsen skal sammen med rektor ved fastlæggelse af institutionens organisation sikre, at den leder – typisk studieleder, uddannelsesleder eller uddannelsesdekan – der er ansvarlig for en uddannelse, får det fulde ansvar for uddannelsens indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse og de nødvendige beføjelser til at løfte opgaven, herunder at kunne disponere over de økonomiske ressourcer, der medgår til uddannelsen.

Anbefaling 2: Institutionerne skal have større frihed til at tilrettelægge uddannelserne
Der skal ske en forenkling og afvikling af en række centrale regler, så institutionerne får et tilstrækkeligt ledelsesrum til at sikre og løbende udvikle uddannelsernes kvalitet og relevans. De overordnede hensigter og hensyn skal fastsættes politisk, men institutionerne skal have rum til at fastsætte de konkrete regler for uddannelsernes indhold og tilrettelæggelse.

Anbefaling 3: Mere åbenhed og gennemsigtighed om kvalitet og relevans i uddannelserne
Ledelsesinformation om uddannelserne skal være offentligt tilgængelig og sammenlignelig på tværs af institutioner og uddannelser. Informationen skal opgøres for hver uddannelse og bør omfatte nøgletal for både ressourceanvendelse (input) og opnåede resultater (output og effekt). De samme data bør kunne udgøre grundlaget for et målrettet centralt tilsyn og målsætninger i institutionernes udviklingskontrakt med ministeriet.

Anbefaling 4: Økonomiske tilskyndelser til at styrke kvalitet og relevans i uddannelserne
Udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans skal understøttes med etablering af et nationalt fagligt råd, som skal administrere konkurrenceudsatte bevillinger til at fremme kvalitet og relevans i videregående uddannelser, formidle viden og resultater om undervisning med høj kvalitet og relevans samt rådgive uddannelses- og forskningsministeren om disse forhold. Det bør endvidere sikres, at det enkelte universitet tildeles et minimum af basisforskningsmidler i forhold til at sikre forskningsbasering af institutionens samlede uddannelsesaktivitet. Det er dog væsentligt, at der ikke skabes en bevillingsmæssig automatik, som kan give institutionerne en uhensigtsmæssig tilskyndelse til at øge optaget af studerende eller oprette nye uddannelsesudbud, hvis det ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv – og et hensyn til den enkelte studerendes beskæftigelsesmuligheder – ikke er fornuftigt.

Anbefaling 5: Uddannelserne skal målrettet understøtte fuld studieaktivitet
Institutionerne skal kunne dokumentere, gennem hvilken kombination af forskellige aktiviteter de studerende på den enkelte uddannelse opnår et gennemsnitlig studietidsforbrug svarende til ECTS-normen på 1.650 timer. Institutionerne skal løbende følge op på, hvorvidt den forudsatte studieintensitet opnås og iværksætte initiativer, hvis det ikke er tilfældet.

Anbefaling 6: Gode og alsidige undervisningskompetencer
Ledelsen på institutionerne skal tage et klarere ansvar for den samlede disponering af ressourcer til undervisning og forsknings- og udviklingsaktiviteter, og der bør i højere grad sammensættes en alsidig underviserstab, der tilsammen har de nødvendige faglige, pædagogiske og praksisrettede kompetencer. De overordnede regler skal understøtte, at de forskellige kompetencer, der kræves for at bestride en stilling med undervisningsopgaver, kan have forskellig vægt for forskellige personer. På universitetsområdet skal det tydeliggøres, at der bør være ligevægt i krav til kompetencer og dokumentation af henholdsvis forsknings- og undervisningskompetencer.

Anbefaling 7: Omlægning af censorinstitutionen
Det nuværende krav til obligatorisk medvirken af eksterne censorer ved 1/3 af eksaminer ophæves, og institutionerne må frit vælge, hvor meget ekstern censur, de vil benytte. I tilknytning til akkrediteringsprocessen gennemføres i stedet en form for helhedscensur, der bl.a. via stikprøver skal gennemgå det samlede uddannelsesforløb med henblik på en samlet vurdering af kvalitet og relevans. De studerendes retssikkerhed skal ikke forringes. Institutionerne skal derfor have pligt til at sikre de studerendes retssikkerhed i forbindelse med eksaminer gennem egne regler, procedurer og klageadgang.

Anbefaling 8: Nyt optagelsessystem
Optagelsessystemet bør ændres for at sikre et bedre match, hvor flere studerende optages på den rette uddannelse i første forsøg. Derfor bør institutionernes optag af studerende målrettes gennem en mere systematisk anvendelse af fagligt begrundede uddannelsesspecifikke adgangskrav. Hvis der er flere ansøgere, der opfylder de uddannelsesspecifikke krav, end der er uddannelsespladser, skal fordelingen ske ud fra en individuel vurdering af de kvalificerede ansøgere på et bredere grundlag end alene karakterkvotienter – f.eks. ved anvendelse af motiverede ansøgninger, interviews eller optagelsesprøver. Den ændrede optagelsespraksis indfases gradvist.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Søndergaard

Emeritius, Vive, bestyrelsesmedlem, Den Danske Forskningsfond, senior fellow, Kraka, medlem af kommissionen, 2. generationsreformer
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1974)

Sofie Carsten Nielsen

Underdirektør, DI Biosolutions
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2002), MA i europæisk politik og administration (Brügge, Belgien, 2001)

0:000:00