Forfatter: Grønland og Danmark må gøre fælles front mod Kina

DEBAT: Uden et stærkt rigsfællesskab vil hverken Danmark eller Grønland kunne forhindre, at kineserne fortsætter deres grænseoverskridende adfærd i Arktis, skriver Nauja Lynge.  

Af Nauja Lynge 
Forfatter og foredragsholder

Kan vi ikke forhandle et par lufthavne i Grønland på plads, så er forhandlinger om selvstændighed også udelukket. Kinas ambitioner om at blive en polar-stormagt tvinger os til at lære at forhandle.

Som det ser ud nu, har jeg ikke de store forventninger til, at det kan lykkes at indgå en aftale om selvstændighed. Dansk velvilje over for selvstændighed, gør det ikke alene. Det kommer til at kræve forhandlinger, som flere andre også vil blande sig i.

Det vil også komme til at handle om USA, FN, menneskerettigheder, mindretal, geopolitik, sikkerhed og meget mere. Med andre ord en indviklet kabale, som skal gå op.

Vi risikerer ydmygelse
Hvis der følelsesmæssigt er så meget i spil ved forhandling om et par lufthavne, så er det meget svært at forestille sig en vellykket forhandling om en løsrivelse fra Danmark. Det vil imidlertid være mest værdigt for både Grønland og Danmark selv at kunne forhandle aftaler på plads.

For kan vi ikke selv finde ud af det, så risikerer vi ydmygelse, når USA igen fortæller os, hvad vi skal gøre. USA vil aldrig tillade, at Kina tager magten fra Danmark.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er en tilfældighed, at Statsministeren pludselig står i Nuuk med en stor pose penge. Han har med garanti fået et spark i røven af den amerikanske præsident.

Hvorfor kan Danmark så ikke bare holde Kina væk? Af berøringsangst afholder den danske regering sig fra at have en synlig Arktis-politik, der tydeligt tager stilling til Kinas interesser i Grønland.
 
Af samme årsag går danskere kun ind i sager om Kinas tilstedeværelse på enkeltsags niveau. Som nu i sagen om lufthavnsprojektet i Grønland. Når det så endelig lykkes efter indspark udefra, så læner vi os tilbage og venter på det næste stormvejr.

Rigsfællesskabet sikrer fælles front
Denne laden stå til politisk er den største garanti for, at det bliver umuligt at forhandle Grønlands selvstændighed på plads. Lufthavnspakken kan give et praj om, hvor langt vores forhandlingsevner rækker.

For at kunne holde kineserne i anden række, kræver det engagement fra dansk side. Derfor er vi i Danmark tvunget til at få rigsfællesskabet på den politiske dagsorden. Dette selvom vi støtter et ønske om selvstændighed.

For vi kan ikke forhandle uden at kende alle faldgrupper. Vi kan jo ikke risikere at erstatte rigsfællesskabet med en katastrofe, hvor vi så efterfølgende får internationale forbindelser på nakken. Vi skal styrke vores fælles fundament - rigsfællesskabet. Ikke for at undgå selvstændighed, men for at kunne træffe de rigtige beslutninger og forhandle på et lovligt og værdigt grundlag.

Kina er allerede ved at mandsopdække os i Arktis. Dermed overskrider de vores grænser i rigsfællesskabet, og vi åbner døren på vid gab for resten af kongeriget.

Uden rigsfællesskabet tager Kina Arktis
Det er uacceptabelt at invitere Kina ind - ikke bare for Grønland, men så sandelig også for resten af rigsfællesskabet. Kineserne er livsfarlige. Derfor skal vi insistere på samarbejde med Danmark i forhold til investeringer, ikke blot omkring lufthavne.

Både Danmark og USA har naturligvis en interesse i, at Grønland forbliver et lavspændingsområde. At emnet får følelserne i kog i Grønland i forhold til lufthavnspakken er ikke en overraskelse. Det er et element, som spiller en rolle i alle forhandlinger med Grønland. Også hvis en selvstændighed skal forhandles på plads.

Lufthavnsforhandlingerne må være et vink med en vognstang til danske politikere om, at det ikke kun kan handle om, hvad grønlænderne vil. Den danske regering har ifølge selvstyreloven indflydelse på spørgsmål i Grønland om udenrigs- og sikkerhedspolitik. Og det er jeg helt sikker på, at den amerikanske præsident nok skal minde os om, hvis vi skulle glemme det.

De  700 millioner kroner plus lån, som Danmark under meget lempelige vilkår tilbyder Grønland i lufthavnsprojektet, kan vise sig at være givet godt ud på den lange bane.

Forrige artikel Kronik: Socialdemokratiet lider af hukommelsestab Kronik: Socialdemokratiet lider af hukommelsestab Næste artikel Den nordiske fagbevægelse: Vi skal have bæredygtig omstilling fra København til Katowice Den nordiske fagbevægelse: Vi skal have bæredygtig omstilling fra København til Katowice
Valgoverblik: S klar med nyt klimamål

Valgoverblik: S klar med nyt klimamål

NYHEDSOVERBLIK: Socialdemokratiet vil reducere Danmarks CO2-udledning med 60 procent frem mod 2030. Røde partier vil stramme miljøkravene til biltrafikken, og så afviser Henrik Sass Larsen en SV-regering. Få overblikket her.