Nordsøpenge skal finansiere hurtigere tog

INFRASTRUKTUR: Regeringen vil med 27,5 milliarder kroner i en ny togfond sænke rejsetiden i Danmark og elektrificere jernbanenettet. Pengene skal komme fra Nordsø-selskaber, der ikke er en del af Dansk Undergrunds Consortium (Opdateret).
Penge fra Nordsøolien skal investeres i en bedre jernbane, sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) fredag.
Penge fra Nordsøolien skal investeres i en bedre jernbane, sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) fredag. Foto: Torkil Adsersen/Scanpix
Morten Øyen
Regeringen vil med en ny plan for den kollektive trafik nedsætte rejsetiden mellem landets store byer og elektrificere hele jernbanenettet. Pengene skal komme ved at ændre beskatningsreglerne for de olieselskaber, som opererer i Nordsøen og ikke er en del af Dansk Undergrunds Consortium.

Regeringens forslag blev præsenteret på et pressemøde i Statsministeriet fredag.

"De rejsende sparer tid, vi flytter trafikken fra vejnet til jernbanen, og vi gavner miljøet," sagde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på pressemødet.

Konkret vil regeringen øremærke overskuddet fra omlægningen af beskatningsregler for Nordsøkoncessioner til investeringer i jernbanenettet igennem den nyetablerede Togfonden DK. Ifølge regeringen vil den nye beskatning af olieselskaberne give 27,5 milliarder kroner til statskassen, som Togfonden DK så skal bruge til at realisere den såkaldte timeplan, samt en fuld elektrificering af det danske fjernbanenet i 2025.

Timemodellen betyder, at rejsetiden mellem København og Odense skal kunne klares på en time i tog, ligesom rejsetiden mellem henholdsvis Odense og Aarhus og Aarhus og Aalborg ikke skal tage mere end en time. Det kommer blandt andet til at betyde investeringer i en en ny bane over Vestfyn, ny bro over Vejle Fjord og en ny bane mellem Hovedgård og Aarhus.

Jeg lærte hurtigt en ting, da jeg blev transportminister, og det var ikke at gætte på, hvad der sker med IC4-togene.

Henrik Dam Kristensen, (S)
Transportminister

"Det er ikke en dårlig dag at være transportminister. Det regeringen vil, er at løfte den kollektive trafik, så den kan klare en større del af danskernes behov," sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) på pressemødet.

Her fortalte han, at de nye planer vil gøre afhængigheden af de skandaleramte IC4-tog mindre.

Foto: Casper Andersen/Altinget.dk

"Men jeg lærte hurtigt en ting, da jeg blev transportminister, og det var ikke at gætte på, hvad der sker med IC4-togene," sagde transportministeren.

Det nye beskatningsregler i Nordsøen er blevet foreslået efter regeringens eftersyn af Nordsøaftalen. I rapporten om eftersynet foreslås det at ændre beskatningsreglerne for koncessioner, der i dag beskattes efter regler fra før 2003.

De nye beskatningsregler i Nordsøen kommer kun til at ramme selskaber, som ikke er en del af Dansk Undergrunds Consortium (DUC). I dag står selskaberne uden for DUC for omkring 10 procent af produktionen i Nordsøen, men det tal ventes at stige i fremtiden. Ud over Dong Energy er det hovedsageligt amerikanske Hess, der er en stor aktør i Nordsøen og ikke er en del af DUC.

Dokumentation
Togfonden DK: Investeringer

Timemodellen

- Ny bane over Vestfyn 5,4 milliarder kroner
- Bro over Vejle Fjord 4,0
- Ny banegård i Aarhus 3,4 
- Øvrige hastighedsopgraderinger
  imellem Fredericia og Aarhus 1,1
- Resterende tiltag til timemodel 4,9

Elektrificering

- Fredericia – Aalborg 5,0
- Roskilde – Kalundborg 1,2
- Vejle – Struer 1,5
- Aalborg – Frederikshavn 1,0

I alt 27,5 milliarder kroner

Kilde: Regeringen

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Thorning-Schmidt

Fhv. statsminister (S), partiformand & MF, fhv. MEP, bestyrelsesmedlem, fhv. adm. direktør, Save the Children International, medformand, Facebooks Tilsynsråd
MA i europæiske studier (College of Europe, Brügge, Belgien 1993), cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1994)

Henrik Dam Kristensen

Formand, Interforce og fhv. formand, Folketinget, fhv. MF (S)
postbud









0:000:00