Ny trekantsborgmester siger ja til Vejlefjordbro

TREKANTSDRAMA: Regeringens plan for timemodel er en gevinst for Fredericia, lyder det fra ny borgmester Jacob Bjerregaard (S), der bakker op om ny bro over Vejle Fjord. Borgmesterkolleger i trekantsområdet langer ud efter Fredericia for at gå enegang.
Fredericias nye borgmester, Jacob Bjerregaard, får hård kritik fra kollegerne i trekantsområdet for at bakke op om Vejlefjordbroen.
Fredericias nye borgmester, Jacob Bjerregaard, får hård kritik fra kollegerne i trekantsområdet for at bakke op om Vejlefjordbroen.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. KragesteenAnne Marx Lorenzen

Trekantsområdets kamp imod en ny bro over Vejle Fjord slår revner.

Det står klart, fordi den nyvalgte borgmester i Fredericia, Jacob Bjerregaard (S), siger ja tak til regeringens planer.

"Regeringens løsning indebærer en ny Vejlefjordbro, og det bakker jeg helt op om. Jeg er meget glad for togfonden," siger Jacob Bjerregaard.

Han skamroser i det hele taget planerne om en timemodel, som han mener, kommer til at gavne Fredericia i meget høj grad.

Det er bestemt ikke befordrende for et fremtidigt samarbejde i trekantsområdet.

Arne Sigtenbjerggaard (V)
Borgmester, Vejle

"Vi kommer til at kunne køre fra Fredericia til København på 1 time og 20 minutter og til Aarhus på 35 minutter, og hvad mere kan man næsten ønske sig?" siger Jacob Bjerregaard.

Men et ønske mere har han dog i ærmet. Han håber nemlig, at politikerne på Christiansborg vil sætte penge af til en centralt placeret trekants-station, der skal ligge i Fredericia Kommune, men uden for selve byen. En station, som ifølge Jacob Bjerregaard, vil komme hele trekantsområdet til gode.

"Vi har arealerne klar til det, og vi har sagt til ministeriet, at vi er interesserede, så de kan bare sige til," siger Jacob Bjerregaard.

Opbakningen til broen over Vejle Fjord står i skærende kontrast til tidligere meldinger fra borgmestrene i trekantsområdet - det vil sige Kolding, Fredericia, Vejle, Middelfart, Vejen og Billund - som i september præsenterede et fælles notat, hvor anbefalingen lød, at broen skulle lægges i graven og erstattes af en ny Lillebæltsbro.

Det kan dog ikke komme på tale, har det lydt fra regeringens side, fordi den er afgørende for at få timemodellen til at hænge sammen. Og derudover mener transportministeren, at man får mest for pengene ved en bro over Vejle Fjord til fire milliarder kroner, mens en ny Lillebæltsbro vil koste 12-13 milliarder.

Både Dansk Folkeparti og Enhedslisten har kritiseret broen over Vejle Fjord for at være en meget dyr løsning, men for nylig har Enhedslisten meldt sin støtte til projektet. Dansk Folkeparti fastholder dog fortsat kritikken.

Borgmesterkolleger kritiserer enegang
Fra Kolding lyder der ærgrelse over den nye borgmesters udmelding. Borgmester Jørn Pedersen (V) mener, at Fredericia meler sin egen kage, da en bro i Vejle vil udelukke placeringen af en eventuel ny station i netop Vejle.

"Jeg synes, at det er ærgerligt, at man bare spiller sine egne kort i Fredericia. Det bryder fuldstændigt med det samarbejde, der har været rigtig længe i trekantsområdet," siger han.

Samme melding lyder fra borgmester i Vejle Arne Sigtenbjerggaard (V), der undrer sig over, hvorfor den nye borgmester ikke har drøftet problemstillingen med de andre kommuner.

"Det er utroligt dårligt, at han allerede, inden han er tiltrådt, melder det her ud. Det er bestemt ikke befordrende for et fremtidigt samarbejde i trekantsområdet," siger Arne Sigtenbjerggaard.

Både i Kolding og Vejle fastholder man, at broen er en dårlig idé, specielt fordi en ny Lillebæltsbro er langt vigtigere for området.

Borgerne vil undre sig
I Middelfart lyder det fra borgmester Steen Dahlstrøm (S), at Jacob Bjerregaard har ret til at have sin mening. Han mener ikke, at en ny Vejlefjordbro vil skabe problemer for Middelfart, men også han peger på, at en ny Lillebæltsbro bør være topprioritet.

"Der er behov for en ekstra vejbro hen over Lillebælt. Og jeg tror, at borgerne om et par år kommer til at undre sig over, at man ikke brugte nogle af pengene fra togfonden på en ny Lillebæltsbro," siger Steen Dahlstrøm.

Han mener også, at det er en væsentlig pointe, at man i Vejle ikke ønsker sig broen.

"Når de ikke vil have broen i Vejle, så synes jeg da, at man er nødt til at se på, om pengene skal bruges til noget andet," siger Steen Dahlstrøm.

Bro i centrum for forhandlinger
Selvom Vejle ikke ønsker broen, så står transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) som nævnt stejlt på, at den er absolut nødvendig for timemodellen. Og selvom Dansk Folkeparti indtil videre er kritisk over for projektet, så er det regeringens forventning, at man lander en aftale om timemodellen inden jul. Inklusive en ny bro over Vejle Fjord.

Her kan en ny jernbane til Billund, som kan forbindes til timemodellen, være dét, der får Dansk Folkeparti med på vognen. Transportministeren overvejer således seriøst at imødekomme forslaget fra Dansk Folkeparti, der vil koste minimum 800 millioner kroner, alt efter hvilken model man bliver enig om.

Forhandlingerne har stået stille i denne uge, men forventes genoptaget i næste uge.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Bjerregaard

Særlig rådgiver, skatteminister Jeppe Bruus (S)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2007)

Arne Sigtenbjerggaard

Fhv. borgmester (V), Vejle Kommune (tidl. i Jelling Kommune), fhv. lærer, Uldum Skole
lærer (Jelling Statsseminarium 1977)

Jørn Pedersen

Udviklingsdirektør, Vision Estate, bestyrelsesformand, IBA Kolding, bestyrelsesformand, CCTV Nordic A/S, repræsentantskabsmedlem, Alm. Brand, repræsentantskabsmedlem, Middelfarts Sparekasse
handelsuddannelse (Kolding Købmandsskole), diplomuddannelse i ledelse

0:000:00