Ny V-kampagne rammer vælgernes mærkesager

VALGKAMP: Venstres nye annoncekampagne rammer lige ned i de politikområder, som danskerne synes er vigtigst. Især sundhedspolitikken har Venstre brug for at markere sig på, vurderer Altingets politiske kommentator.

Foto: Venstre
Cecilie Gormsen

Avislæsere er onsdag blevet mødt af store Venstre-annoncer med tre forskellige budskaber om udlændinge, kontanthjælp og sundhed.

I Politiken poserer Lars Løkke Rasmussen med et budskab om, at Venstre vil ”gøre et godt sundhedsvæsen endnu bedre”, i Jyllands-Posten med et budskab om, at det skal kunne betale sig at arbejde, mens annoncen i Ekstra Bladet handler om udlændingepolitikken.

Alle kampagne-områderne falder godt i tråd med, hvad danskerne ser som de vigtigste områder, fortæller Altingets politiske kommentator Erik Holstein, og især sundhedsområdet ser han som et vigtigt område for Venstre at markere sig på.

"Det er rigtig fornuftigt af Venstre at tage sundhedsområdet op. Man har med stor omhu undladt at nævne noget om brugerbetalinger, og det er klogt, for det er ikke ligefrem en sællert,” siger Erik Holstein, der peger på, at det ikke er længe siden, at spørgsmålet om brugerbetaling ved lægebesøg igen var oppe at vende i Venstre.

Foto: Venstre
Foto: Venstre

Brugerbetaling er ikke en sællert
I en Norstat-måling foretaget for Altinget fremgår det, at danskerne ser sundhedspolitik som det tredje-vigtigste emne kun overgået af udlændinge- og arbejdsmarkedspolitik. Og måske endnu vigtigere for Venstre er det, at 45 procent af de adspurgte i målingen svarer, at en rød regering er bedst til at varetage sundhedspolitikken, mens bare 31 svarer en borgerlig ledet regering.

”Sundhed er et område, hvor Venstre meget gerne skal have hentet noget ind. Det er ikke en naturlov, at Socialdemokraterne står bedre på sundhed. Og det er bestemt ikke en naturlov, at en siddende regering står bedre. Den får jo tit skylden for alt det, som går galt i sundhedsvæsnet,” siger Erik Holstein.

Foto: Venstre

Også udlændingepolitikken, som er temaet for annoncen i Ekstra Bladet, er det af flere grunde smart, at Venstre laver kampagne på, mener Erik Holstein. Området topper listen i Norstat-målingen over de områder, danskerne synes er vigtigst, hvor 45 procent peger på udlændingepolitik som et af de tre vigtigste emner. Samtidig har Socialdemokraterne kørt hårdt på udlændingepolitikken med sin ”Hvis du kommer til Danmark”-kampagne.

”Udlændingepolitiken er et område, som det er ret nødvendigt for Venstre at markere sig på, fordi Socialdemokraterne nærmest har erobret det de seneste uger. Det er vigtigt at komme ind og vise, at de også har nogle forslag, og at deres politik er strammere end regeringens på det her område,” siger Erik Holstein.

Også Venstres kampagne om, at det skal kunne betale sig at arbejde, er der igen blevet brugt annoncekroner på. Lars Løkke Rasmussen har tidligere sagt, at hvis Venstre kommer til magten, vil der komme et loft over, hvor meget man kan modtage i sociale ydelser, men han har dog ikke ville konkretisere det nærmere. I den nye annoncekampagne holder Venstre sig til de overordnede principper, og det er klogt, vurderer Erik Holstein. 

V angriber regeringen med stort banner fra Det Sorte Tårn
Og generelt virker det som om, Venstre onsdag for alvor har taget hul på valgkampen. Ud over de tre ovennævnte helsiders avisannoncer har Venstre også hængt et stort banner op med teksten "De har lovet før. Nu lover de igen" og en lang rød næse. Banneret henviser til løftebrudsdebatten, og meget sigende har Venstre hængt det op i Det Sorte Tårn, Crowne Plaza, hvor regeringen og SF i efteråret 2011 forhandlede regeringsgrundlaget på plads.

Samtidig har Venstre lavet en hjemmeside, hvor de har listet regeringens løfter op til folketingsvalget i 2011. Over for har Venstre oplistet de ting, som regeringen i år går til valg på. 

Folketingsvalget skal afholdes senest 14. september i år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Holstein

Politisk kommentator, journalist, Altinget
journalist (DJH 1990)









0:000:00