Nyt notat: Andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen er meget mindre end antaget

Et notat fremlægger nye beregninger af andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen. "Det tager toppen af krisestemningen," siger Vive-professor bag notatet.

Mange skoler har indført tolærer-ordninger, hvor den ene voksne ikke er læreruddannet, men i stedet er en pædagog fra en tilknyttet skolefritidsordning. Nye beregninger tæller ikke disse voksne med i opgørelsen over ikke-uddannede lærere i folkeskolen.
Mange skoler har indført tolærer-ordninger, hvor den ene voksne ikke er læreruddannet, men i stedet er en pædagog fra en tilknyttet skolefritidsordning. Nye beregninger tæller ikke disse voksne med i opgørelsen over ikke-uddannede lærere i folkeskolen.Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Knap hver femte lærer er ikke læreruddannet, har det over sommeren lydt i en række medieindslag, på baggrund af en analyse fra AE-Rådet, lavet i samarbejde med Danmarks Lærerforening. 

Men nu sætter nye beregninger spørgsmålstegn ved det billede.

Et notat fra Vive konkluderer, at andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen er mindre end hidtil antaget.

Fakta

Sagen kort

I et nyt notat fra Vive, udformet af professor Nicolai Kristensen, fremlægges nye beregninger af andelen af lærere i folkeskolen, der ikke har en læreruddannelse.

I Vive-notatet er andelen af ikke-læreruddannede lærere 12,9 procent for skoleåret 2019/2020. Det afviger fra en analyse fra AE-Rådet og Danmarks Lærerforening, som viser, at 19 procent af folkeskolens lærere ikke har en læreruddannelse. 

Forskellene skyldes forskelle i data samt i forudsætninger. 

Helt præcis finder Vive i notatet, at andelen er på 12,9 procent. Det er væsentligt mindre end de 19 procent, der fremgår af analysen fra AE-Rådet.

Forskellen skyldes nye data og forskellige bagvedliggende forudsætninger, men de nye tal er mere retvisende, mener professor Nicolai Kristensen, Vive, der står bag notatet:

"Det tager toppen af krisestemningen i forhold til lærermanglen."

De nye beregninger adskiller sig fra analysen fra AE og Danmarks Lærerforening på flere måder:

For det første korrigeres der for timetal. Det betyder, at hvis en ikke-uddannet lærer underviser 10 timer om ugen og en uddannet underviser 30, vægtes der i forhold til det.

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00