Ole Birk Olesen fremsætter forslag om bøder, letbaner og Skånetrafikken

LOVMØLLE: Ole Birk Olesen har i sin egenskab af transportminister seks nye lovforslag på programmet i denne uge. Og så nærmer Kattegatanalysen sig.

Foto: Niels Hougaard
Kim Rosenkilde

Regeringen og Folketinget er for alvor trukket i arbejdstøjet. Det handler ikke kun om de verserende finanslovsforhandlinger. Også på det transportpolitiske område vil de kommende uger og måneder byde på parlamentarisk fodarbejde.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har i denne uge hele seks rent transportpolitiske lovforslag til førstebehandling.

Det handler om områder lige fra klip i kørekortet for snak i håndholdt telefon til overdragelse af trafikkøberansvaret for Øresundstrafikken til Skånetrafikken til de på Altinget omdiskuterede forhøjelser af bøder for ulovlig parkering af lastbiler og varevogne.

Alle lovforslag skal med en enkelt undtagelse være færdigbehandlet tidsnok til at kunne træde i kraft 1. januar 2019.

Udover de verserende lovforslag så oplyser Transportministeriet over for Altinget, at arbejdet med en ny strategisk analyse af en Kattegatforbindelse vil ligge klar i november.

Hertil kommer forarbejdet til et kommende udbud og OPP-organisering af hovedstadens S-tog, som også efter planen skal ligge færdig i løbet af efteråret.

Første punkt i lovmøllen er den ændring af færdselsloven, som vil firedoble bøder for ulovlig parkering af lastbiler og varevogne. Et lovforslag, der følger op på det forbud mod langtidsparkering på statens rastepladser, der blev indført i sommer.

L 40 Forslag til lov om ændring af færdselsloven

Formålet med forslaget er at bidrage til at understøtte, at den indførte tidsbegrænsning på 25 timer for lastbiler på statens rastepladser bliver overholdt. Det foreslås derfor, at parkeringsafgiften for køretøjer, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, hæves fra 510 kroner til 2.040 kroner, hvilket skal være med til at sikre, at lastbiler ikke benytter statslige rastepladser til langtidsparkering og samtidig ikke har et økonomisk incitament til at holde ulovligt parkeret på det øvrige vejnet. 

Med forslaget skærpes fastsættelsen af bøder for ulovlig parkering på til- og frakørselsramper på motorvejsnettet og motortrafikvejene, hvis overtrædelsen er begået med køretøjer, hvis totalvægt overstiger 3.500 kg. 

Forslaget giver desuden hjemmel til, at Færdselsstyrelsen kan overtage ansvaret for parkeringskontrol af statens rastepladser, som Vejdirektoratet har været ansvarlig for siden 1. juli 2018. 

Endelig indeholder forslaget en mindre justering af nogle klageadgange, så afgørelser truffet af politiet efter reglerne for færdselsregulering og afmærkning m.v. kan påklages til transport-, bygnings- og boligministeren i stedet for Rigspolitiet. 

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2019.

0:000:00