Overblik: Så godt går det i skattevæsenet ifølge regeringen

DOKUMENTATION: Skatteminister Karsten Lauritzen (V) præsenterede tirsdag skatteforvaltningens resultater siden 2015. Se hovedpunkterne her.

Skatteminister Karsten Lauritzen fremlagde tirsdag oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift". 
Skatteminister Karsten Lauritzen fremlagde tirsdag oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift". Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Efter flere års dårlige sager om milliardsvindel med skattekroner, svigtende kontrol og en dykkende tillid til skattevæsenet, går det nu fremad.

Det er ét af hovedbudskaberne i en ny udgivelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), der gør status over skattevæsenets udvikling siden 2015, hvor man begyndte arbejdet med den nye skatteforvaltning. Samtidig giver ministeren et bud på vejen frem i de kommende år. Hans analyse viser, at der er behov for 13 milliarder ekstra for at genoprette skattevæsenet frem mod 2025.

I oplægget konkluderer Lauritzen og Skatteministeriet, at den danske skatteforvaltning i dag er velfungerende, når det gælder kerneopgaven.

Desuden er der fremskridt på de områder, der i de seneste år har været genstand for kritik og har haft behov for systematisk genoprettelse, hedder det.

Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015.

Karsten Lauritzen (V)
Skatteminister

Det gælder både områderne for udbytteskat, gældsinddrivelse og ejendomsvurderinger, men også regnskabsområdet.

"Det er store fremskridt, når man sammenligner med den skatteforvaltning, jeg overtog i 2015," sagde skatteministeren i forbindelse med præsentationen. 

Derfor er han "ærgerlig over, at der i offentligheden fortsat er stor fokus på de mange dårlige sager og omvendt meget lidt fokus på de mange
gode resultater, der er nået," skriver han i sit forord til udgivelsen.

Her får du hovedpunkterne fra oplægget:

Kerneopgaven

  • Siden 2015 er de samlede årlige indtægter fra skatter og afgifter vokset løbende. Fra 940 milliarder kroner i 2015 til 1.030 milliarder kroner i 2019.
  • Personskatter udgør 55 procent af de samlede skatte- og afgiftsindtægter. I alt 555 milliarder kroner blev i 2018 betalt i personskatter.
  • 4,6 millioner danskere får hvert år en fuldautomatisk årsopgørelse. 99,6 procent af alle personskatter angives korrekt.

Udbytteskat

  • Det skønnes, at der kan hjemføres et beløb i størrelsesordenen 5,5 til 6 milliarder kroner.
  • Der er stævnet 470 personer og selskaber og anlagt sager for det fulde svindelbeløb, som er opgjort til 12,7 milliarder kroner.
  • Antallet af medarbejdere til at kontrollere refusionsanmodninger er blevet tidoblet – fra fem i 2010 til 50 i 2018.
  • Der er blevet investeret 600 millioner kroner i udbytteområdet
  • En ny model er under udvikling, der skal være mere robust over for svindel med udbytterefusion.
  • Udbytteområdet er blevet samlet i ét specialiseret fagområde under Skattestyrelsen.

Gældsinddrivelse

  • Der er blevet investeret cirka 3,5 milliarder kroner i gældsområdet.
  • Gældsstyrelsen har i 2018 inddrevet 7,1 milliard kroner.
  • Gældsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på syv lokationer mod tidligere 26 lokationer.
  • I 2019 sendes op mod en million breve til skyldnere med gældsoverblik og betalingskrav.
  • Cirka 500.000 skyldnere bliver i forbindelse med årsopgørelsen fra 2018 modregnet.
  • Der er investeret 1,1 milliard kroner i udviklingen af et nyt gældsinddrivelsessystem.

Ejendomsvurderinger

  • Der er blevet investeret 3,9 milliarder kroner i vurderingsområdet.
  • I 2019 vil 80.000 boligejere få tilbudt en ny, vejledende ejendomsvurdering.
  • Fra 2020 og frem modtager ejerne af 1,7 millioner ejerboliger juridisk bindende vurderinger.
  • Der er investeret cirka en milliard kroner i et nyt ejendomsvurderingssystem, som vil blive taget delvist i brug i 2019.
  • Vurderingsområdet har fået 400 medarbejdere mere – fra cirka 300 i 2015 til 700 i 2018.
  • Vurderingsopgaven varetages i én specialiseret styrelse, der samles på fem lokationer mod tidligere 12 lokationer.

Regnskabsområdet

  • Antallet af medarbejdere til regnskabsopgaven er tredoblet siden 2015, sådan at der nu er ansat 70.
  • Det eksterne samarbejde mellem Rigsrevisionen og Moderniseringsstyrelsen er blevet styrket.
  • Regnskabspraksissen er blevet mere tydelig.
  • De regnskabsmæssige usikkerheder er blevet reduceret.
  • Der er oprettet en selvstændig afdeling, som har ansvar for regnskabsopgaven.

Læs hele oplægget "En skatteforvaltning i fremdrift" her. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

0:000:00