Partierne brugte rekordmange penge i 2019: ”Valgkampene er et money game”

2019 endte med at blive det dyreste år for partierne i mindst 17 år. Valgåret overgår både 2015 og 2011 med en stigning på 19 procent i partiernes samlede udgifter. Det viser Altingets gennemgang af partiregnskaberne.

Socialdemokratiet er det parti, som samlet set havde de største udgifter i 2019.
Socialdemokratiet er det parti, som samlet set havde de største udgifter i 2019.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Emma Qvirin Holst

Valgkampsåret 2019 endte med at blive historisk dyrt for partierne, som samlet set fik spenderet mere end en kvart milliard kroner.

Det viser Altingets gennemgang af regnskaberne for samtlige partier, som er repræsenteret i Folketinget, samt Folkebevægelsen mod EU.

I alt endte de 12 partiers forbrug på omtrent 277 millioner kroner, og dermed slår 2019 rekord som værende det dyreste år for partierne i mindst 17 år.

De samlede udgifter i året, som både bød på et folketingsvalg og et valg til Europa-Parlamentet, steg med 19 procent i forhold til de to foregående valgkampsår 2015 og 2011, hvor de samlede udgifter landede på lidt over 230 millioner kroner.

Partiernes udgifter i valgåret indikerer en generel tendens med dyrere og dyrere valgkampe.

”Valgkampene er et money game. Nu har partierne og kandidaterne optimeret alt det, de kan på valgkampsværktøjer i forhold til, hvor god man kan være til for eksempel at planlægge en kampagne eller skrive en flyver. Nu er det penge, der gør forskellen,” siger ekspert i digital kommunikation Benjamin Rud Elberth, som har hjulpet flere af partierne under både folketingsvalget og europaparlamentsvalget.

Vælgerne skifter oftere parti og bestemmer sig i højere grad i løbet af valgkampen for, hvad de vil stemme. Derfor er det ikke underligt, at partierne lægger mere vægt på valgkampen.

Karina Kosiara-Pedersen
Partiforsker

Storforbrugeren i 2019 var Socialdemokratiet, som i alt havde udgifter for 74,6 millioner kroner. Andenpladsen gik til Venstre, som brugte 51,7 millioner kroner, mens Konservative indtager tredjepladsen med udgifter for i alt 30 millioner kroner.

Tallene dækker over partiernes samlede udgifter, og dermed er de ikke alle gået direkte til valgkampene. Men til sammenligning havde Socialdemokratiet i 2018 udgifter for 38 millioner kroner.
 
Artiklen fortsætter efter grafikken.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00