Politikere bombarderes med spørgeskemaer

VALG: Folketingskandidaterne kan se frem til flere spørgeskemaer end nogensinde før fra interesseorganisationerne. Målet er blandt andet at holde politikerne op på svarene efter valget, skriver Hegelund og Mose.

Folketingspolitikerne bliver inden næste valg bombarderet med spørgeskemaer fra organisationer, skriver Hegelund og Mose. 
Folketingspolitikerne bliver inden næste valg bombarderet med spørgeskemaer fra organisationer, skriver Hegelund og Mose. Foto: ft.dk
Per Bang Thomsen

Landets folketingspolitikere kan godt begynde at forberede sig på en mindre stormflod af spørgeskemaundersøgelser, når der bliver udskrevet folketingsvalg.

I organisations-danmark er de politiske afdelinger nemlig ved at lægge sidste hånd på en lang række spørgeskemaer om alt fra natur og dyrevelfærd til hjemløse og psykologhjælp, som de kan sende ud i det øjeblik, statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) trykker på valgknappen.

Målet for organisationerne er blandt andet at holde politikerne op på deres svar efter valget. Og alt tyder på, at der kommer flere spørgeskemaer end nogensinde før.

Det skriver forfattere og rådgivere Susanne Hegeund og Peter Mose i deres ugentlige Altinget-klumme, Mandagstræneren.

Flere formål med svarene
Danmarks Naturfredningsforening er en af de organisationer, som er klar til at kaste sig ud i spørgeuniverset for første gang.

Det samme er tilfældet for Socialpædagogernes Landsforbund, som allerede er tyvstartet med et spørgeskema om socialpolitik.

“Den type opmærksomhedsskabende undersøgelser kendes også fra tidligere valgkampe, hvor eksempelvis Lederne og ingeniørforeningen IDA har konfronteret kandidaterne med skræddersyede spørgsmål om ledelse, klima, trafik og energi,” skriver Hegelund og Mose.

Udover at kunne binde folketingskandidaterne op på deres besvarelser, hvis de bliver valgt ind, vil organisationerne også bruge besvarelserne i mediemæssige sammenhænge.

“Har eksempelvis Venstre-kandidaterne svaret forskelligt, kan lobbyisten kreere en medie-egnet ”strid i Venstre-konflikthistorie” om en af sine mærkesager,” skriver de.

Et tredje formål er at give medlemmerne en valgguide på organisationens hjemmeside, hvor de kan teste, hvilke kandidater der er mest positive over for mærkesagerne og derfor måske en stemme værd.

Løftebrudsdebatten skræmmer
Spørgsmålet er dog, om politikerne orker at svare på de mange spørgeskemaer, som de får fra organisationerne.

Ifølge Hegelund og Mose er det klogt at gøre som socialpædagogerne og sende spørgeskemaet ud i god tid.

Derudover er det også tvivlsomt, om kandidaterne har lyst til at give alt for mange konkrete løfter, som de muligvis ikke kan holde efter folketingsvalget.

Her peger Hegelund og Mose på hele løftebrudsdebatten, som især ramte Socialdemokraterne og SF efter valget i 2011.

“Det har givetvis skræmt partitoppene, der næppe ønsker at love for meget og dermed indskrænke manøvremulighederne efter valget. En foreløbig undtagelse er Venstres løfte om at genindføre håndværkerfradraget med tilbagevirkende kraft,” skriver de.

Læs hele "Mandagstræneren" her.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Mose

Kommunikationsrådgiver, Hegelund & Mose
cand.geom. (Aalborg Uni. 1980), kandidatgrad i politisk journalistik og statskundskab (American Uni. 1990)

Susanne Hegelund

Partner, Hegelund & Mose, forfatter
journalist (DJH 1987)

0:000:00