Rapport: Bilkøb er blevet langt billigere

AFGIFTER: Ny rapport konkluderer, at løbende sænkninger i registreringsafgiften har gjort bilpriserne langt lavere i dag end for 15 år siden. Bilen skal imidlertid ikke være billig, lyder kritikken fra Det Økologiske Råd. FDM og Radikale vil have prisen sænket yderligere i fremtiden.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Det har aldrig været så billigt at købe bil som i dag, slår ny rapport fra Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA) fast. En løbende sænkning af registreringsafgiften bærer stor del af ansvaret.

"Det er helt tydeligt, at det er blevet markant billigere at anskaffe sig en bil i Danmark," siger Karl Vogt-Nielsen, der er seniorkonsulent og en af hovedforfatterne bag rapporten "Bilpendlere på statsstøtte".

Her fremgår det, at prisen for en gennemsnitsbil i 2011 er på niveau med prisen i 1990, når man tager højde for inflationen. Niveauet i 1995 var derimod et godt stykke højere end i dag, og sætter man prisen fra dengang i forhold til fremgangen i realløn, er det blevet langt billigere for danskerne at købe ny bil.

"I 1995 udgjorde det en langt større del af danskernes økonomi, når man ville købe ny bil. Omregnet kostede det dengang 132.000 kroner mere for en gennemsnitsbil, så man kan roligt sige, at det aldrig har været billigere at købe en ny bil," siger Karl Vogt-Nielsen (se figur).

Fordelen ved at sænke registreringsafgiften er, at bilparken ikke bliver forældet. Den høje danske registreringsafgift er bare med til at fastholde, at danskerne bruger nogle gamle biler, der sviner mere.

Allan Skytte Christensen
Forbrugerøkonom (FDM)
Foto:

 

Kilde: CASA-rapporten Bilpendlere på statsstøtte. Udvikling i bilprisen, hvor der er kompenseret for reallønsfremgangen. Prisen er uden forhandlerfortjeneste.

Foto:
Foto:

Løbende sænkning registreringsafgift
En vigtig årsag til, at det er blevet billigere, er ifølge rapporten, at registreringsafgiften er blevet sænket løbende, ved at det såkaldte skalaknæk er blevet hævet til langt over det dobbelte siden 1990. Skalaknækket er det prisniveau, hvor registreringsafgiften stiger fra 105 til 180 procent. Et højere skalaknæk betyder derfor en lavere registreringsafgift, når forhandlerens indkøbspris - som tilfældet er - stort set forbliver på samme niveau.

"Grænsen for hvornår registreringsafgiften forhøjes, er blevet hævet løbende, men det er ikke samtidig blevet dyrere for forhandlerne at importere bilerne. Derfor bliver det reelt set billigere for bilkøberne," siger Karl Vogt-Nielsen og peger på, at prisen på import af en gennemsnitsbil er på samme niveau som i 1994.

I 1990 lå skalaknækket således ved 19.750 kroner mod i 2011 at befinde sig ved 79.000 kroner. Omregnes beløbet i 1990 til 2011-priser, lå det på ca. 30.000 kroner (se figur). 

 

Kilde: CASA-rapporten Bilpendlere på statsstøtte. Skalaknækket - dvs. den del af bilens basispris (importpris) hvor der skal betales en højere afgift. De grønne søjler er skalaknækket i løbende værdi. De røde er værdien i 2011-priser.

57 milliarder på 20 år
Selvom skalaknækket udgør den største lempelse i registreringsafgiften, så spiller afgiftslettelsen for miljøvenlige biler fra 2007 også ind. Dengang valgte man at give et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kroner per kilometer bilen kører mere end 16 km/literen. Det vil sige, at hvis en bil eksempelvis kører 18 kilometer på literen, er fradraget 8.000 kroner. Omvendt blev de biler, der kører kortere på literen, pålagt større afgift.

Men samlet set betyder ændringerne, ifølge rapporten, at provenuet til staten siden 1990 er 57 milliarder kroner mindre, end hvis registreringsafgiften var uændret. Specielt 2010 og 2011 står for en stor andel af det mindre provenu (se figur). 

 

Kilde: CASA-rapporten Bilpendlere på statsstøtte. Statens tab år for år som følge af ændringerne af skalaknækket.   

Råd: Bilen skal ikke være billig
Det Økologiske Råd mener, at det er problematisk, at bilen er blevet billigere at anskaffe, da antallet har betydning for, hvor meget de bliver brugt. 

"Grundlæggende mener vi, at det ikke skal være for billigt at købe bil. Når bilerne bliver billigere, er der flere familier, der bliver fristet til at anskaffe sig bil nummer to. Og al erfaring viser, at når først folk har anskaffet sig en bil, så kører de også i den," siger sekretariatsleder Christian Ege.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser således også, at de seneste års stigende benzinpriser ikke har nogen synlig effekt på antal kørte kilometer, der fortsætter på samme niveau som tidligere.

Det Økologiske Råd mener dog, at registreringsafgiften kan holdes i ro, hvis man samtidig sikrer højere kørselsafgift.

"Det behøver ikke nødvendigvis at blive dyre at købe bil, hvis man gør nogle andre ting for at begrænse kørslen. Vi går ind for midlertidige simple kørselsafgifter indtil road pricing kan implementeres. Gør man det, kan de nuværende registreringsafgifter fastholdes, men de skal ikke sænkes tilsvarende," siger Christian Ege.

Bilister: Klimafordel ved billige biler
FDM ønsker ligeledes at beskatte kørslen frem for køb af bil, men foreningen mener, at registreringsafgiften bør sænkes tilsvarende.

Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i foreningen, mener således ikke, at et højere antal biler er et problem i sig selv, men at en lavere registreringsafgift snarere er en fordel.

"Ved at sænke registreringsafgiften sikrer vi, at bilparken ikke bliver forældet. Den høje danske registreringsafgift er bare med til at fastholde, at danskerne bruger nogle gamle biler, der sviner mere" siger Allan Skytte Christensen, der peger på, at Danmark har langt færre biler pr. indbygger end mange andre europæiske lande.

At stigende benzinpriser ikke har fået danskerne til at vælge bilen fra, betyder ifølge Allan Skytte Christensen ikke, at større kørselsomkostninger ikke virker begrænsende. Han mener, at danskerne i dag kører meget bil, fordi selve købet udgør en stor andel af den samlede omkostning ved at være bilist. Hvis købsprisen bliver sænket, kommer prisen for benyttelse til at fylde mere i det samlede regnskab, lyder argumentet:

"Internationalt set har vi stadig uhørt høje registreringsafgifter i Danmark, og det betyder selvfølgelig, at når man har købt en bil, så skal den også bruges så meget som muligt," siger Allan Skytte Christensen.

Udsigt til endnu lavere priser
Regeringspartiet Radikale Venstre er umiddelbart på linje med FDM og mener ikke, at antallet af biler er afgørende. Det er derimod, hvilke biler danskerne vælger at investere i. Derfor vil regeringen, som det fremgår af regeringsgrundlaget, lave en provenuneutral omlægning af registreringsafgiften, så de miljøvenlige biler bliver billigere og de svinende dyrere.

"Det kan selvfølgelig godt betyde, at det bliver billigere at købe bil. Men til gengæld er det så en mere miljørigtig bil, som folk vil vælge," siger trafikordfører Andreas Steenberg (R), der dog peger på, at regeringen er i gang med at stramme leasingreglerne, hvilket gør det dyrere at anskaffe sig bil.

Fremover vil partiet dog arbejde for at sænke registreringsafgiften endnu mere for de miljørigtige biler. Radikale vil nemlig indføre kørselsafgifter, hvor registreringsafgiften tilsvarende skal reduceres.

"Vi skal i gang med road pricing, nu hvor betalingsringen ikke blev til noget. For det skal være dyrere at køre rundt i de større byer i myldretiden, så folk får incitament til at vælge en anden løsning," siger Andreas Steenberg.
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

Karl Vogt-Nielsen

Fhv. rågiver vedr. energi-, klima- og miljøpolitik, Enhedslisten
kemiingeniør (Danmarks Ingeniørakademi 1977)

Christian Ege

Seniorkonsulent, Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske Råd), medlem af SF’s landsledelse og af Det Miljøøkonomiske Råd
cand.tech.soc. (RUC 1979)

0:000:00