Rapport giver grønt lys for IC4

IC4: Schweiziske Prose anbefaler, at IC4 sættes ind i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Regningen lyder på op mod 400 millioner kroner. Politikerne er fortsat bekymrede og venter nu på en melding fra DSB.

Prose anbefaler, at IC4 ruller videre.<br>
Prose anbefaler, at IC4 ruller videre.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Den bedste løsning er at fortsætte med IC4 i landsdelstrafikken.

Sådan lyder konklusionen fra schweiziske Prose, ifølge Folketingets trafikordførere, der netop er blevet orienteret om indholdet af rapporten.

"Den klare anbefaling er, at man skal forsætte med IC4. Det har været en dårlig investering fra starten af, men nu hvor vi er her, så er den klare anbefaling, at vi skal fortsætte med det, fordi det er billigere end alternativet," siger trafikordfører Rasmus Prehn (S).

Fredag middag blev Folketingets trafikordførere orienteret om konklusionerne i den længe ventede IC4-rapport fra schweiziske Prose. Formålet er at vurdere, om det er realistisk og økonomisk forsvarligt at få togene ud at køre.

Det kommer til at koste et godt stykke over 400 millioner kroner. Det mener Prose er realistisk selv med worst case.

Rasmus Prehn (S)
Trafikordfører

Rapporten blev bestilt af DSB i foråret efter nye problemer for det skandaleombruste tog. Rapporten skal danne grundlag for en ny beslutning om, hvilken rolle – om nogen overhovedet – IC4-togene kan komme til at udfylde. Her er hovedspørgsmålet, om IC4 kan komme til at spille en væsentlig rolle i landsdelstrafikken, som oprindeligt har været planen. DSB har desuden selv omtalt rapporten som IC4's endelige eksamen.

Stadig politisk bekymring
Trafikordførerne har aftalt, at man vil vente med at drage politiske konklusioner om IC4, indtil DSB er kommet med sin anbefaling på baggrund af rapporten. Og selvom meldingerne fra Prose altså giver grønt lys til IC4, så var det bestemt ikke en jublende skare af trafikordførere, der mødte pressen foran Transportministeriet.

"Jeg er stadig bekymret. Men deres vurdering er, at omkostningen ved at købe nye tog i stedet for IC4 vil blive dyrere. Rapporten rejser dog også en række problemstillinger, som skal løses, og som koster," siger Konservatives trafikordfører Mike Legarth.

Venstre erklærer sig fortsat skeptisk over for IC4 og vil derfor afvente en udmelding fra DSB på baggrund af rapporten.

"Min skepsis er stadigvæk intakt. Der er en række spørgsmålstegn, der stadig står tilbage. Nu skal DSB have lov til at granske rapporten og vende tilbage med forskellige scenarier, som vi kan tage stilling til," siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Ekkoet fra Atkins
Konklusionerne lyder som et ekko fra den Atkins-rapport, som blev præsenteret i 2011. Her konkluderede man, at IC4 er grundlæggende sundt, men krævede opgraderinger for 400-800 millioner kroner. Det betød dengang, at man fra politisk hånd gav grønt lys til IC4.

Prose konkluderer i dag, at der nu er brug for et trecifret millionbeløb frem mod 2019 på at få IC4 ud at køre som planlagt.

"Det kommer til at koste et godt stykker over 400 millioner kroner. Det mener Prose er realistisk selv med worst case," siger Rasmus Prehn.

EL: Skulderklap til DSB
Enhedslisten ser meldingen fra Prose som en blåstempling af DSB's arbejde med IC4.

"Schweizerne mener, at DSB har styr på det, men at organisationen skal udvides med nogle flere folk. De siger, at det, DSB har gang i, er okay, og at der er grund til at fæste lid til, at togene er ude at køre i fuldt omfang i 2019," siger trafikordfører Henning Hyllested.

Det lyder meget, som det Atkins konkluderede i 2011, men det er der jo stillet spørgsmålstegn ved?

"Ja. Men schweizerne siger, at der ikke længere er så mange fejl som dengang. Men jeg er ikke tekniker, og jeg må forlade mig på, at det er nogle rigtig dygtige folk, der har vurderet det her," siger Henning Hyllested.

Politikerne sidder i disse uger og forhandler om ny DSB-kontrakt. Og rapportens konklusioner er bestemt ikke uvæsentlige i den forbindelse.

"Forhandlingerne kommer også til at afhænge af, hvad det er for en kapacitet, som DSB har brug for frem til 2019. Det skal vi jo tage højde for i kontraktforhandlingerne," siger Henning Hyllested.

 

 

Dokumentation

IC4-skandalens historie

SR-regeringen beslutter i 1999 at indkøbe en ny generation af dieseltog til at overtage fra IC3

I 2000 vinder italienske Ansaldo Breda ordren på fem milliarder kroner, og planen er, at de første tog skal indsættes i 2003.

I 2004 kommer det frem, at der er tekniske problemer med bl.a. togets computere

I 2007 udføres den første testkørsel med passagerer

I 2008 kører det første IC4-tog på de danske skinner

I 2009 indgår DSB forlig med Ansaldo Breda. DSB overtager ansvaret for at færdiggøre de ikke fungerende tog mod nedslag i prisen fra Ansaldo Breda.

I 2011 er der forsat store problemer med IC4, og daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) beslutter, at IC4 skal undergå en uvildig undersøgelse af konsulentfirmaet Atkins.

Senere i 2011 lyder konklusionen fra Atkins, at IC4 har problemer, men grundlæggende er et sundt tog. Daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er villig til at lade IC4 køre videre, selvom det vil koste mellem 400-800 millioner kroner.

Senere i 2011 var et IC4-tog tæt på at kolliderer med et godstog, fordi lokomotivføreren ikke kunne få toget til at bremse.

I 2012 begynder politikere på begge politiske fløje at stille spørgsmål ved Atkins-rapportens konklusioner.

I juni 2012 frikender DTU IC4's bremsecomputer. Dermed fik IC4 endnu engang grønt lys efter en ekstern undersøgelse.

Det er også i juni 2012, at Rigsrevisionen kritiserer både Transportministeriet og DSB for dårlig håndtering af IC4-projektet. DSB får kritik for at undervurdere opgaven i at gøre togene færdige selv. Transportministeriet for at have udført utilstrækkeligt tilsyn med DSB.

I 2013 bliver direktøren for DSB Vedligehold, som står for at opgradere IC4-togene, fyret.

I oktober 2013 bliver det sidste togsæt leveret til DSB. Otte år senere end oprindelig aftalt.

I 2014 viser det sig, at akslerne revner. DSB får kritik af at have tilbageholdt oplysninger for Atkins. Trafikstyrelsen godkender efterfølgende, at IC4 kan køre videre.

Senere i 2014 sætter DSB endnu en undersøgelse af IC4 i gang. Schweiziske Prose skal levere rapporten, som DSB kalder den endelige eksamen.

Den 5. december 2014 lyder det fra Prose, at IC4 kan indsættes fuldt i landsdelstrafikken fra 2019.

 


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00