Regeringen skrotter bro over Kattegat

TRANSPORT: Der kommer ingen fast forbindelse over Kattegat i denne omgang. En længe ventet analyse viser, at det vil koste 118 milliarder kroner, og på den baggrund vil regeringen ikke gå videre med arbejdet.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Transportminister Hans Christian Schmidt (V).Foto: Toke Kristiansen/Altinget
Kasper Kaasgaard

Der er ikke udsigt til en bro mellem Jylland og Sjælland.

Det er konklusionen fra regeringen, efter den har modtaget en analyse, der har set for mulighederne for at opføre en fast forbindelse over Kattegat.

Det store byggeri vil koste 118 milliarder – omkring tre gange prisen for forbindelsen over Storebælt. Heraf vil godt 50 milliarder skulle komme fra statskassen, og den regning bliver for høj til, at regeringen vil gå videre med arbejdet, fortæller transportminister Hans Christian Schmidt (V).

”Jeg har i dag på et møde i den grønne forligskreds med deltagelse af R, DF, V, S, SF og LA forelagt resultatet om et statsligt tilskudsbehov på 51 milliarder kroner for en fast Kattegatforbindelse,” siger ministeren i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Ordførerne skal selvfølgelig have lov til at fordøje resultatet og nærlæse rapporten. Regeringen påtænker dog ikke at gå videre med en fast Kattegatforbindelse til 118 milliarder kroner.”

Længe ventet analyse
Analysen har været længe undervejs og er blevet forsinket flere gange. Oprindeligt skulle den have været færdig i 2012, som var aftalen, da arbejdet blev sat i gang af Folketingets partier på nær Enhedslisten i 2009.

I analysen, der er udarbejdet af Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen med hjælp fra DTU Transport, er der regnet på et scenarie, hvor det vil koste det samme at krydse Kattegat, som det i dag koster over Storebælt.

Over en periode på 40 år vil det kunne indbringe 67 milliarder kroner, og der mangler således 51 milliarder, som ville skulle betales med skattekroner.

I scenariet er der også taget højde for, at Kattegatforbindelsen vil give færre kunder ved betalingsanlægget på Storebæltsbroen.

Ifølge analysen ville forbindelsen give en rejsetid mellem København og Aarhus på to timer og 20 i bil og blot 58 minutter i tog. Men altså ikke i denne omgang.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Schmidt

MF (V), fhv. miljø-, fødevare-, transport- og bygningsminister
lærer (Haderslev Seminarium 1977)

0:000:00