Regeringen vil drøfte lastbil-krav fra EL

LASTBILER: Enhedslisten vil kompenseres for, at regeringen har valgt at skrotte lastbilafgifterne. Regeringen er klar til drøftelser.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi har lige besluttet at fjerne den her afgift, og man må væbne sig med tålmodighed.

Thomas Jensen (S)
Skatteordfører

Regeringen er ifølge Altinget.dks oplysninger klar til at drøfte Enhedslistens krav om midler til bedre og billigere kollektiv trafik.

Det sker, efter at regeringen har valgt at kassere kørselsafgifter for lastbiler, der skulle give penge til netop den kollektive trafik. Men ifølge Enhedslistens skatteordfører, Frank Aaen, skal der endnu mere til for at tilfredsstille partiet.

"Der skal ske noget i forhold til at nedbringe forureningen fra lastbiler, som også var formålet med kørselsafgifterne," siger han.

Enhedslisten og regeringen har i forbindelse med finansloven for 2012 aftalt, at der skal indføres kørselsafgifter, som skal give midler til kollektiv trafik. Derfor skal Enhedslisten kompenseres, mener Frank Aaen, der dog ikke ønsker at lægge sig fast på, hvordan de to krav skal imødekommes. Nu har regeringen bolden, lyder det.

S kræver tålmodighed 
Socialdemokraternes skatteordfører, Thomas Jensen, vil ikke bekræfte oplysningerne om, at regeringen er klar til at drøfte muligheder for midler til den kollektive trafik. Han fortæller dog, at man naturligvis vil indkalde Enhedslisten til forhandlinger, når regeringens konkurrenceevnepakke – hvor en afskaffelse af de planlagte lastbilafgifter vil indgå – er blevet præsenteret.

Om regeringen skylder Enhedslisten kompensation, ønsker han derimod ikke at kommentere.

"Vi står over for et forhandlingsforløb, og jeg vil nødig foregribe begivenhedernes gang," siger Thomas Jensen.

I har argumenteret for, at lastbilafgiften vil skabe mindre forurening for lastbiler, så hvad skal der ske på det område?

"Generelt arbejder regeringen på at skabe grønnere transport. Desværre må vi konstatere, at en lastbilafgift ikke vil få den grønne effekt, som vi ønsker," siger Thomas Jensen.

Men er I så klar til at finde andre løsninger, der kan begrænse forureningen for lastbiler, nu I ikke mener, at afgifterne er den rette vej at gå?

"Vi opretholder jo den afgift, som allerede er i dag, og den bidrager også til miljøbelastningen. Så det er ikke bare sådan, at vi fuldstændig fjerner lastbilernes afgifter," siger Thomas Jensen.

Men det udgør 310 millioner kroner om året, og altså slet ikke i nærheden af, hvad de nye afgifter skulle ligge på, og som skulle give miljøeffekter. Er man ikke nødt til at gøre noget mere?

"Vi har lige besluttet at fjerne den her afgift, og man må væbne sig med tålmodighed," siger Thomas Jensen.

Dokumentation

Kørselsafgifternes historie 

Regeringen ville indføre kørselsafgift på lastbiler fra 2015 for cirka 2,8 milliarder kroner om året.

Afgiften skulle erstatte den nuværende vejbenyttelsesafgift, der ligger på 310 millioner om året, og derudover skulle cirka 800 millioner kroner bruges til bedre og billigere kollektive trafik.

De første 2 milliarder kroner blev dog besluttet under VK-regeringen. Afgiften stammer således fra den brede aftale om en grøn transportpolitik (kun Enhedslisten er ikke med), hvor det ekstra provenu skulle gå til investeringer i infrastruktur og senere også til at finansiere dele af Forårspakke 2.0 (0,5 milliarder om året). 

Efter folketingsvalget i 2011 tog Venstre med egne ord en kovending og ønsker ikke længere en afgift, idet erhvervsliv og en række borgmestre i Nord- og Vestjylland frygter tab af arbejdspladser. Venstre har peget på finansiering af de allerede disponerede midler til infrastruktur, men føler sig ikke forpligtet til at finansiere 'hullet' på 0,5 milliarder kroner i Forårspakke 2.0.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Frank Aaen

Økonomisk konsulent, Enhedslisten, medlem, Landsskatteretten
Cand.oecon. (Aalborg Uni. 1985)

Thomas Jensen

MF (S)
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

0:000:00