Russisk ambassadør: Vi vil reagere kraftigt på vestlige krigsskibe i Nordøstpassagen

Den russiske ambassadør til Danmark advarer om, at Rusland vil se det som en stor provokation og reagere kraftigt på det, hvis USA eller et andet Nato-land sender et krigsskib gennem Nordøstpassagen langs Ruslands arktiske kyst for at håndhæve retten til fri sejlads. 

U.S. Coast Guards isbryder USCGC Healy og Arleigh Burke-klasse destroyeren USS Jason Dunham i Atlanterhavet. 
U.S. Coast Guards isbryder USCGC Healy og Arleigh Burke-klasse destroyeren USS Jason Dunham i Atlanterhavet. Foto: Theoplis Stewart II / US Navy
Andreas Krog

Rusland vil ikke lade det gå ubemærket hen, hvis et krigsskib fra USA eller et andet Nato-land en dag sejler gennem Nordøstpassagen langs Ruslands arktiske kyst for at håndhæve retten til fri sejlads.

”Det vil blive set som en stor provokation og ikke en fredelig gennemsejling. Jeg ser ikke noget behov for sådan en mission. Undtagen hvis du vil udløse en kraftig reaktion fra russisk side,” siger Ruslands ambassadør til Danmark Vladimir Barbin til Altinget.

Hvad kunne det være for en slags reaktion?

”Jeg ønsker ikke at spå. Men hvad er formålet med sådan en sejlads?”

Retten til fri sejlads

”Ingen kommercielle skibe eller forskningsskibe har haft problemer med fri sejlads i Nordøstpassagen. Så hvad skulle formålet være med militærskibe?”

Alt at gøre med timing

Den øverste chef for den amerikanske flåde, admiral Mike Gilday, har tidligere sagt til Altinget, at amerikanerne er langt i planlægningen af en såkaldt ”freedom of navigation”-sejlads gennem Nordøstpassagen fra Europa til Asien eller modsat vej.

US Navy har dog endnu til gode at sende et krigsskib fra Europa til Asien eller den anden vej gennem nordøstpassagen. Det er dog ikke fordi man er bange for at provokere russerne, understregede chefen for den amerikanske flåde sidste år.

Læs også

”Det har intet at gøre med at være provokerende. Det har alt at gøre med timing. Når vi kigger på hvordan vi patruljerer kloden, så er der ikke altid, at vi har det rigtige skibe på det rigtige tidspunkt til at foretage den transitsejlads,” forklarede admiral Mike Gilday, der med titlen Chief of Naval Operations er den øverste uniformerede chef i den amerikanske flåde, i juni sidste år til Altinget.

Melder ankomst

Den russiske regering fremsatte i starten af august et lovforslag til behandling i det russiske parlament Dumaen, som handler om, at udenlandske krigsskibe skal søge om tilladelse 90 dage i forvejen, hvis de ønsker at sejle gennem Nordøstpassagen langs Ruslands arktiske kystlinje.

Dele af den lange passage er russisk territorialfarvand. Derfor er det rimeligt nok, at udenlandske krigsskibe melder deres ankomst god tid i forvejen, mener russerne.

Foto: Arktisk Råd

Rusland henviser til, at Nordøstpassagen ikke tidligere har været et internationalt befærdet stræde. Og derfor bør FN's havretsregler om fri passage gennem stræder ikke gælde.

Omvendt har russerne store planer om at øge skibstrafikken gennem Nordøstpassagen. Den russiske regering har netop fremlagt en plan, der med investeringer for mere end 180 milliarder kroner skal få mængden af gods transporteret gennem passagen til at vokse til 220 millioner tons i 2035.

Befærdet stræde

I blandt andet Washington mener man omvendt, at alle lande bør have fri passage uden at skulle indhente tilladelse. For selvom dele af sejlruten går gennem russisk territorialfarvand, så er der tale om et befærdet stræde i stil med Storebælt eller Øresund. Og her er der ifølge FN's havretskonvention fri passage.

”Amerikanerne og det meste af den vestlige verden er uenige med russerne i, at russerne må lave sådanne regler,” forklarede orlogskaptajn og militæranalytiker Anders Puck Nielsen fra Institut for Militære Operationer på Forsvarsakademiet fornylig til Altinget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Vladimir V. Barbin

Ruslands ambassadør til Danmark
Moskvas Statslige Institut for Internationale Relationer (MGIMO)

0:000:00