Sådan rejste den falske historie verden rundt

DOKUMENTATION: Fra landsbyen Velika Kladusa i det nordlige Bosnien til Jyllands-Posten i Viby. Følg en falsk histories fire dage lange rejse fra Østrig til Danmark.

Placeholder image

Tre dage. Så lang tid tog det for en falsk historie at rejse fra en østrigsk tabloidavis til Jyllands-Postens netavis. Den følgende dag rejste den videre ind og fyldte en halv side i Jyllands-Postens papiravis. 

Vi har rekonstrueret den falske histories rejse fra vest til øst og tilbage igen.

Starter i Østrig
Rejsen starter i Østrigs største avis, Kronen Zeitung, der 4. november om morgenen bringer en historie, hvor en anonym kilde i det østrigske indenrigsministerium refererer en unavngiven forbindelsesofficer for, at der i det nordlige Bosnien ved byen Velika Kladusa står mindst 20.000 migranter på grænsen til Kroatien.

Migranterne gør sig klar til at bryde gennem grænsen, der er en af EU's ydre grænser. Herfra vil flere af dem videre til Skandinavien, hedder det. Ifølge kilderne i ministeriet er langt størstedelen af migranterne unge mænd og bevæbnede med knive.

Kronen Zeitung citerer blandt andet ministeriets embedsmand for at sige, at ”95 procent af disse migranter, der ønsker at bryde igennem, er unge mænd - næsten alle bevæbnede med knive.”

Men ifølge det østrigske indenrigsministerium er citatet ikke korrekt.

”Det korrekte citat var, at nogle af dem (migranterne, red.) havde knive. Ikke de fleste af dem,” skriver det østrigske indenrigsministeriums talsmand Christoph Pölzl i en mail til Altinget, da vi kontakter ministeriet.

Den østrigske avis citerer også embedsmanden for, at migranterne ”ønsker at rejse til Tyskland og videre til de skandinaviske lande.”

Men indenrigsministeriet kan i det hele taget ikke bekræfte rigtigheden af citaterne i Kronen Zeitung. De citater, som i de følgende dage går verden rundt.

”Det er ikke muligt at bekræfte de nøjagtige citater. På den ene side fordi det er længe siden, at artiklen blev offentliggjort og på grund af den konstant skiftende situation. På den anden side fordi indenrigsministeriet ikke opbevarer skriftlige optegnelser fra alle pressehenvendelser,“ skriver Christoph Pölzl i mailen til Altinget.

At der skulle stå 20.000 migranter i det nordlige Bosnien og kigge ind over grænsehegnet til Kroatien og EU, er heller ikke korrekt. Ifølge FN's Flygtningehøjkommissariat befinder der sig lige nu omkring 5.000 migranter i Bosnien. 20.000 er det samlede antal migranter, der i 2018 er rejst gennem Bosnien. Det bekræfter det østrigske indenrigsministerium over for Altinget.

Videre til Rusland
Allerede samme dag rejser historien videre til det russiske statsmedie Sputnik, der klokken 14.56 bringer historien ”20,000 bevæbnede migranter klar til at komme ind via EU-grænse”.

Sputnik kobler den falske historie fra Østrig sammen med den FN-migrationspagt, som blandt andre Danmark efter planen skulle tiltræde 10. december ved en ceremoni i Marrakech i Marokko.

Få dage forinden havde den østrigske regering meldt ud, at den ikke ville tiltræde FN-pagten, hvilket vakte opsigt, særligt fordi Østrig samtidig sad på formandskabet for EU.

Netop FN-pagten var på vej til at blive en store sag i adskillige europæiske lande. I perioden fra historien i Kronen Zeitung og Sputnik tog debatten fart, og bølgerne gik højt i adskillige europæiske lande inklusive Danmark, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) undervejs sagde, at han sjældent havde oplevet så meget misinformation på de sociale medier som den, der havde været omkring FN-pagten.

Læs også: Falsk historie rejste verden rundt og endte i Jyllands-Posten

Sande og falske nyheder
Dagen efter, at historien var bragt første gang, står nyheden om de 20.000 migranter i det amerikanske netmedie Breitbart.

Mediet er stiftet af den tidligere chefstrateg for Donald Trump, Steve Bannon, og er aktuelt ifølge analysefirmaet Alexa verdens 257. mest populære hjemmeside og den 64. mest populære i USA målt på en kombination af daglige besøgende og antal sidevisninger.

Breitbart er kendt for at blande sande og falske nyheder. Mediet har således publiceret adskillige konspirationer og opsigtsvækkende falske historier om blandt andet Hillary Clinton, Barack Obama og migration. I Breitbart får historien overskriften: ”Medie: 20.000 migranter ”stort set alle bevæbnet med knive” klar til at krydse Europas ydre grænse”.

Breitbart uddyber oplysninger i Kronen Zeitung fra ”ministeriekilder” om, at de 20.000 migranter foruden knive også har hævekort med penge fra FN i hænderne. Breitbart henviser til en eksisterende ordning, hvor FN's flygtningehøjkommissariat UNHCR er gået sammen med kreditkortselskabet Mastercard om at udstyre flygtninge i otte lande med hævekort.

Sagen er imidlertid den, at hævekortene kun kan bruges i otte lande - og hverken Bosnien eller Kroatien er blandt de otte lande. Det oplyser UNHCR's talsmand Charlie Yaxley i en mail til Altinget. Så hvis nogle af migranterne skulle have fået hævekort på et tidligere tidspunkt, kan de ikke bruge dem til særligt meget på grænsen mellem Bosnien og Kroatien.

Med den falske oplysning om migranternes kreditkort fra Mastercard får Breitbart koblet den kontroversielle ungarsk-fødte rigmand George Soros sammen med historien. Han indgik nemlig i januar 2017 et samarbejde med netop Mastercard, der skulle ”katalysere og fremskynde økonomisk og social udvikling for udsatte samfund rundt om i verden, især blandt flygtninge og indvandrere”.

UNHCR's samarbejde med Mastercard - og Mastercards samarbejde med George Soros - bruger Breithart til at konkludere, at de 20.000 bevæbnede migranter er sponsoreret af George Soros, der i forvejen er et af den amerikanske højrefløjs yndlingshadeobjekter.

Historien når til Danmark
På tredjedagen spredes historien ud over hele Europa, hvor den optræder i en lang række indvandrekritiske medier inklusive danske Den Korte Avis, som den tidligere politiker og minister Karen Jespersen samt husbonden Ralf Pittelkow står bag.

I det højreradikale medie Nordfront.dk er det ikke længere det østrigske indenrigsministerium, der er afsender på de falske oplysninger. Det er derimod den østrigske efterretningstjeneste. Desuden gentages Breitbarts antydninger af George Soros' indblanding, ligesom Sputniks kobling til migrationspagten også tages med.

Onsdag 7. november når historien så Danmark, idet Jyllands-Posten på sin hjemmeside klokken 16.45 bringer historien med forsidehenvisningen ”20.000 migranter vil ind i EU: ”95 pct. Af disse er unge mænd - næsten alle bevæbnede med knive” og en artikel med overskriften ”Østrig advarer om 20.000 migranter på vej ind i EU”.

Kronen Zeitungs citater fra unavngivne kilder i det østrigske indenrigsministerium er i Jyllands-Posten blevet til oplysninger i et notat fra de østrigske myndigheder.

Citatet om at 95 procent af migranterne er unge, der næsten alle er bevæbnede med knive, gengives i Jyllands-Posten og er desuden trukket ud af artiklen som et fremhævet citat.

Jyllands-Posten skriver helt uden kildeangivelse, at de mange migranter allerede flere gange har forsøgt at bryde ind over grænsen til Kroatien og EU. I artiklens underrubrik fremgår det, at Østrigs regering vurderer, at flere af migranterne har kurs mod Skandinavien.

Dagen efter bringes artiklen i Jyllands-Postens papirudgave. Igen under overskriften ”Østrig advarer om 20.000 migranter på vej ind i EU” og med en tilføjelse om, at Østrigs regering vurderer, at flere af migranterne har kurs mod Skandinavien.

Citatet om at de fleste af migranterne er unge mænd, der næsten alle sammen er bevæbnede med knive, er igen trukket ud som et fremhævet citat ved siden af et kort med overskriften ”Migranter på vej”, der viser, hvor grænseovergangen og de 20.000 migranter befinder sig.

Samlede antal migranter
Historien fortsætter sin rejse verden rundt og når blandt andet svenske og norske indvandrerkritiske sider.

Samtidig offentliggør den tyske tv-station den 8. november et faktacheck af historien fra Kronen Zeitung. ARD konkluderer, at oplysningerne om antallet af migranter ikke er korrekt. Det østrigske indenrigsministerium udsender herefter en erklæring om migrantsituationen i Bosnien, hvor ministeriet slår fast, at situationen synes at være under kontrol.

"En større gruppe af indvandrere på den bosniske side på den bosnisk-kroatiske grænse, er blevet bragt længere ind i landet," hedder det i erklæringen.

"Nye forsøg på at krydse grænsen skal imidlertid forventes. Hvis dette lykkes, er der en risiko for, at alle andre migranter, der opholder sig i Bosnien og længere væk, vil slutte sig til. De fleste af de mennesker, der i så fald ville komme til Kroatien, ville bevæge sig længere mod nord - til Slovenien og nogle gange længere mod den østrigske grænse," skriver ministeriet.

I spidsen for det østrigske indenrigsministerium står Herbert Kickl fra det meget indvandrerkritiske parti FPÖ. 

Jyllands-Posten præciserer

Flere dage senere tilføjes disse oplysninger til netversionen af Jyllands-Postens artikel. Konkret tilføjer Jyllands-Posten for det første, at FN's flygtningehøjkommissariat UNHCR har oplyst til ARD, at ”der i øjeblikket opholder sig omkring 5.000 migranter i landet, og altså ikke 20.000”. For det andet at det østrigske indenrigsministerium også har oplyst til ARD, at 20.000 er det samlede antal migranter, der er ankommet til Bosnien i 2018.

Overskriften på artiklen på Jyllands-Postens hjemmeside er dog fortsat ”Østrig advarer om 20.000 migranter på vej ind i EU”.

Læs også: Jyllands-Posten: Irriterende at vi ikke kan dokumentere historien


    Politik har aldrig været vigtigere
    Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
    Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser