Små medier kritiserer Joy Mogensens tech-regulering: Det er konkurrenceforvridende

Første skridt i regeringens intention om at regulere techgiganterne er taget med et forslag om at lade medier kræve betaling for brugen af deres nyheder, mener kulturministeren. Men ikke alle danske medier er glade for muligheden.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Maja HagedornNicole Sander Bertelsen

Skal medier kræve penge fra Facebook, Google og andre techgiganter for brugen af deres nyheder?

Det spørgsmål deler danske medier i to lejre: Dem, der svarer "ja". Og en række især nyere medier, der svarer "nej".

"Det er det forkerte sted at gå ind og bede techgiganterne om penge for indhold. Og ellers bør det beløb vel modsvares af den værdi, medierne får den anden vej," siger Anne Sofie Christensen-Dalsgaard, der er forperson for foreningen Nye Medier.

{{toplink}}
Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Læs også

Tirsdag får politikerne også mulighed for at debattere spørgsmålet. Her skal et lovforslag, der blandt andet skal sikre, at danske medier kan få betaling for de nyheder, som sociale medier og søgemaskiner bruger på deres platforme, nemlig førstebehandles i Folketingssalen.

Det er første skridt i regeringens intention om at regulere techgiganterne, lod kulturminister Joy Mogensen forstå i slutmarts, da lovforslaget blev fremsat i Folketinget.

"Medierne spiller en central rolle i vores demokrati og sikrer, at den offentlige debat sker på et oplyst grundlag. Hvis medierne skal blive ved med at lave journalistik, så skal de selvfølgelig også betales for brugen af den," udtalte hun i en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Realiteterne på internettet er i dag, at du ikke bare kan lade være med at bruge søgemaskiner og sociale medier.

Allan Sørensen
Digital chef i Danske Medier

Lovforslaget lægger op til, at en "rettighedsorganisation", der repræsenterer en "væsentlig del" af medierne, forhandler kollektivt med informationstjenesterne – det vil blandt andet sige søgemaskiner og sociale medier – i et såkaldt aftalelicenssystem. Medier, som ikke ønsker at være en del af aftalen, kan vælge at stå uden for.

0:000:00