Smalt flertal: 15-årige skal ikke køre knallert

KNALLERT: Regeringen og Enhedslisten er klar til at rulle VK-regeringens sænkning af aldersgrænsen for at køre lille knallert tilbage. Oppositionen kalder det trafikformynderi. Landsbyforening ærgrer sig.
Regeringen ruller sænkningen af aldersgrænsen for at køre knallert tilbage.
Regeringen ruller sænkningen af aldersgrænsen for at køre knallert tilbage.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Regeringen har kun et smalt flertal for forslaget om, at man fortsat skal være 16 år for at køre på knallert.  

Det kom frem under 1. behandlingen af lovforslaget tirsdag.

Enhedslisten er således som eneste parti enig med regeringen om, at sænkningen til 15 år, som VK-regeringen vedtog med knallertpakken fra maj sidste år, skal rulles tilbage. En sænkning der efter planen først træder i kraft i 2013, og som sidste år blev vedtaget med støtte fra Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Radikale.

Læs: Flertal vil tillade 15-årige at køre knallert

Det er blevet svært at bo på landet, hvis man er ung og ønsker at tage en uddannelse. Ved at sænke aldersgrænsen kan man sikre de unges muligheder for at komme til uddannelse og andre aktiviteter, uden at det koster staten noget.

Carsten Abild
Formand, Landsforeningen "Landsbyerne i Danmark"

Bødskov: Vi lytter til anbefalinger
Det handler om trafiksikkerhed, lød det fra regeringspartierne i tirsdags, mens oppositionen er optaget af, at forbedre transportmulighederne for unge i yderområderne.

Justitsminister Morten Bødskov (S) pegede under forhandlingerne gentagende gange på høringssvaret fra Rådet for Sikkertrafik, som er "meget positive" over, at regeringen vil fastholde aldersgrænsen på 16 år.

"Den tidligere regeringen nedsatte aldersgrænsen stik imod en række sagkyndige anbefalinger. Blandt andet fra Rådet for Sikker Trafik, der på det kraftigste frarådede en nedsættelse af aldersgrænsen," sagde han.

Rådet for Sikker Trafik skriver således, at al dokumentation viser, "at en sænket aldersgrænse til 15 år vil have en betydelig negativ effekt på unge knallertkørers trafiksikkerhed og dermed modarbejde alle de indsatser, der bliver gjort for at reducere det alt for høje antal unge, der bliver dræbt og kvæstet i trafikken hvert år."

"Trafikformynderi af værste skuffe"
Hverken Dansk Folkeparti eller Venstre er dog synderligt imponeret over regeringens argumentation, som de mener baserer sig på gisninger om fremtiden frem for egentlig dokumentation af trafiksikkerhedsproblemer. Venstre trafikordfører peger på, at VK-regeringen vedtog en samlet pakke, som ud over at sænke aldersgrænsen også hæver sanktionerne for lovovertrædelser, og som forbedrer uddannelsen for knallertkørere.

"Regeringens lovforslag er trafikformynderi af værste skuffe. Vi skal give mere frihed under ansvar. De unge skal have lov til mere, mens hammeren falder hårdere, når de træder ved siden af og begår ulovligheder," sagde trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V), der som resten af oppositionen lagde vægt på de unges behov for mobilitet i yderområderne.

Partierne pegede på, at det mest typiske i resten af Europa er 14-15 år, hvor grænsen eksempelvis i Sverige er 15 år.

"Regeringen ønsker at lige præcis danske unge fortsat skal være 16 år, før de må køre på lille knallert. Til skade for  deres mobilitet og til skade for landdistrikterne, hvor knallerten har stor betydning for især unge mennesker," sagde Kristian Pihl Lorentzen.

Udkantsdanmark: Unge har brug for knallert
Knallerten er rigtig vigtig for de unge, der bor i yderområderne, lyder det fra Landsforeningen "Landsbyerne i Danmark", der repræsenterer privatpersoner og beboerforeninger i de danske landdistrikter. Formand for foreningen Carsten Abild er ærgerlig over, at sænkningen af aldersgrænsen ikke bliver til noget.

"Den kollektive trafik i landområderne er blevet dårligere de seneste par år. Så det er blevet svært at bo på landet, hvis man er ung og ønsker at tage en uddannelse. Ved at sænke aldersgrænsen kan man sikre de unges muligheder for at komme til uddannelse og andre aktiviteter, uden at det koster staten noget," siger Carsten Abild, der ikke frygter, at en sænkning vil have nogen negativ effekt på trafiksikkerheden.

Han peger på, at cyklen mange steder ikke er et alternativ, da afstandene ofte bliver for store.

"Det er ofte 15-20 kilometer, vi snakker om, og det kan langt lettere klares på en knallert," siger Carsten Abild.

Radikale ændret holdning?
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen ville under forhandlingerne høre, hvorfor De Radikale kunne stemme for sænkningen i 2011, og nu være med til at rulle den tilbage. Partiet måtte være blevet mast af de to andre regeringspartier, mente ordføreren:

"Tilsyneladende er De Radikale blevet banket godt og grundigt på plads. For de har i hvert fald skiftet mening, efter de har fået ministerbiler," sagde Kim Christiansen.

Det afviste De Radikales Rasmus Helveg Petersen imidlertid og pegede på, at partiet sidste år stemte for Socialdemokraternes ændringsforslag, der ville fastholde aldersgrænsen på 16 år. De Radikale valgte således at stemme for den samlede pakke, selvom partiet var modstander af, at aldersgrænsen skulle sænkes.

Bekymringen omkring trafiksikkerheden var derfor noget mindre fra De Radikale end i resten af den daværende opposition.

"Der er ingen tvivl om, at der er grund til bekymring med de internationale erfaringer fra Østrig - men kun, hvis man ikke sætter noget andet i stedet, og det gør man jo i det her forslag med uddannelse og en teoretisk og praktisk køreprøve," sagde De Radikales Manu Sareen i maj om VK-regeringens lovforslag.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

Rasmus Helveg Petersen

Kommunikationschef, Vattenfall Danmark, fhv. MF (R), klima- og energiminister
journalist (DJH 1993)

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00