Støjbergs flygtninge-annoncer indrykket i Libanon

KAMPAGNE: Regeringens omstridte flygtninge-annoncer, der skal vise Danmark som et mindre attraktivt land for flygtninge, er i dag lanceret i libanesiske aviser. 

Regeringen har nu lanceret sin omstridte annoncekampagne i Libanon. 
Regeringen har nu lanceret sin omstridte annoncekampagne i Libanon.  Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget

Avislæsere i Libanon vil mandag kunne støde ind i regeringens omstridte annoncer.

Regeringen anført af udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg (V) har nemlig indrykket annoncer i fire libanesiske aviser og på libanesiske sociale medier. 

I annoncen hedder det blandt andet:

"De sociale ydelser for nyankomne flygtninge vil blive reduceret med op til 50 procent," står der. 

Annoncens 7 punkter
I annoncen indgår syv punkter, hvor det gøres klart, hvilke krav der stilles til migranter og flygtninge, der søger asyl i Danmark. Læserne bliver ud over de reducerede ydelser også gjort opmærksom på følgende:

  • Udlændinge, der får midlertidig opholdstilladelse i Danmark, vil ikke kunne få deres familiemedlemmer til landet det første år. 
  • Først efter fem år kan man få permanent opholdstilladelse.
  • Der stilles skarpe sprogkrav til udlændinge, som søger permanent opholdstilladelse i Danmark.
  • Ingen ansøgninger om asyl vil blive behandlet, hvis ansøgeren ikke lever op til kravene.
  • Alle afviste ansøgere vil blive sendt ud af Danmark hurtigt.
  • Et særligt center for afviste asylansøgere sikrer, at alle bliver sendt hjem så hurtigt som muligt.

Udgiften til "annonceringen i de udenlandske medier og bistand hertil udgør omrking 252.000 kroner", oplyser Udlændinge- og Integrationsministeriet.

(artiklen fortsætter under billedet)

Regeringen har siden den kom til i juni varslet en annoncekampagne i Mellemøsten, der skal vise Danmark som et mindre attraktivt land at komme til.

"Vi ved, at rejsemønstrene til Europa er styret af menneskesmuglere. Vi ved også, at Danmark er højt på menneskesmuglernes hitliste. Det ønsker jeg at lave om på, for vi kan ganske enkelt ikke følge med den nuværende tilstrømning," skriver udlændinge- og integrationsminister Inger Støjberg på sin facebookside og fortsætter:

"Set i lyset af den meget store tilstrømning til Europa i disse dage, så er der ekstra god grund til, at vi både får strammet op og får det effektivt kommunikeret ud."

De libanesiske medier er angiveligt blevet valgt, fordi de læses i store dele af Mellemøsten, og regeringen har også udset sig tyrkiske medier til at lægge sider til de omstridte annoncer.

Det er dog tvivlsomt, om annoncerne vil blive trykt i tyrkiske medier, som Inger Støjberg i løbet af sommeren har talt for, fordi det også er et stort transitland for flygtninge. Ifølge Berlingske vil fem større dagblade i Tyrkiet nemlig kun bringe annoncerne, hvis de kan stå inde for indholdet.

Omstridt kampagne
Siden regeringen lancerede sin plan om de udenlandske avisannoncer, har de været til stor debat. I august indrykkede det danske Facebook-initiativ ”Velkommen til flygtninge – Nej til Støjbergs skræmmekampagne” i The Guardian et modsvar til regeringens bebudede flygtningeannoncer.

Annoncen byder flygtninge velkommen til Danmark og i den står blandt andet: "Kære medmenneske, der er en anden stemme i Danmark – en stemme, som repræsenterer fred, solidaritet og menneskelig anstændighed."

 


    Politik har aldrig været vigtigere

    Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion