Støttepartier vil udrulle vejafgifter hurtigere end elbil-kommissionen

TRÆDESTEN: Regeringens støttepartier vil sætte hurtigt skub i road pricing, selvom elbil-kommissionen anbefaler at vente.

Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark.
Ingeniører mener, at teknologien er parat til at udvikle gps-styret kørselsafgift for personbiler i Danmark. Foto: Bax Lindhardt/SP/Ritzau Scanpix
Peter Pagh-Schlegel

Der er alt for store risici forbundet med at indføre road pricing for personbiler på nuværende tidspunkt.

Det er en af konklusionerne i elbil-kommissionens anbefalinger, som blev præsenteret mandag middag.

Men når regeringen indkalder til klimaforhandlinger på transportområdet senere i denne uge, vil en kilometerbaseret kørselsafgift stadig figurere på støttepartiernes ønskeliste.

”Der er ingen vej udenom. Hvis vi skal komme trængslen til livs, skal vi have road pricing,” siger SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

Jeg tror også, at det er muligt at få det indført hurtigere, end anbefalingerne lægger op til. Det er vores udgangspunkt op til forhandlingerne

Ruben Kidde, Radikale

En svær IT-opgave
Kommissionen anbefaler godt nok en vejafgift for den tunge transport fra 2025, men fraråder road pricing til privatbilismen, da det ifølge kommissionens formand, Anders Eldrup, kræver vanskelige digitale løsninger.

Men ifølge støttepartierne, er udfordringen mere politisk, end den er teknisk.

"Det er helt håbløst at påstå, at teknologien ikke er parat til det. Den dataopbakning, der skal være bag opkrævningen, skal vi selvfølgelig have styr på. Men at det kan lade sig gøre, er jeg ikke i tvivl om," siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

Læs også

Radikale glæder sig over trædesten
Radikales klimaordfører, Ruben Kidde, understreger, at partiet har kæmpet for vejafgifter til privatbilismen de seneste ti år, hvorfor man trods alt er glad for, at kommissionen åbner for, at det kan ske i fremtiden.

”Det er positivt med de her trædesten i anbefalingerne. Jeg tror også, at det er muligt at få det indført hurtigere, end anbefalingerne lægger op til,” siger han.

Læs det og meget mere i den fulde artikel på Altinget Transport eller Altinget Energi & Klima.

Dokumentation

Det siger kommissionen om road pricing

Kilometerbaserede vejafgifter for tung transport fra 2025. Det foreslås at indføre kilometerbaserede vejafgifter for den tunge transport til afløsning af den nuværende vignetordning. Den nye ordning vurderes mulig at implementere fra omkring 2025 og forventes at indbringe et årligt merprovenu på ca. 1 mia. kr.

”Trædesten” til kilometerbaserede vejafgifter for personbiler. Kommissionen har vurderet mulighederne for generelt at indføre kilometerbaserede vejafgifter for personbiler, men finder, at de projektmæssige risici på nuværende tidspunkt er for store. Intet land har endnu indført sådan en afgiftsordning i fuld skala for personbiler. Kommissionens afgiftsforslag er dog udformet, således at det vil lette overgangen til kilometerbaserede vejafgifter. I lyset af udviklingen af teknologien for kilometerbaserede vejafgifter bør det til den tid vurderes, om de samfundsmæssige gevinster opvejer de fordelingsmæssige konsekvenser, administrative omkostninger og de projektmæssige risici, som vil være knyttet til implementeringen.

Kommissionens medlemmer

Kommissionen består af en ekstern formand, Anders Eldrup, og derudover fem eksterne medlemmer: 

Brita Bye fra Statistisk sentralbyrå
Otto Anker Nielsen fra DTU
Ninette Pilegaard fra DTU
Mogens Forgerau fra Københavns Universitet
Teis Vegge fra DTU.

Ud over de i alt seks eksterne medlemmer består kommissionen af fire afdelingschefer fra henholdsvis Finansministeriet, Skatteministeriet, Transport- og Boligministeriet samt Klima-, Energi-, Forsyningsministeriet. Kommissionen vil kunne indhente bidrag fra eksterne eksperter i det omfang, der vurderes behov herfor.

Læs kommissionens anbefalinger her.


E-mail Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Eldrup

Formand, LORC, Danmarks Grønne Investeringsfond og Innovationsfonden, bestyrelsesmedlem, Innargi
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1972)

Anne Valentina Berthelsen

MF (SF)

Henning Hyllested

MF (EL)
havnearbejder (Esbjerg Havn)