Debat

Studerende: Underskud på de offentlige finanser er dansk politiks svar på Tolkiens herskerring

I Ringenes Herre kan den kraftfulde herskerring både bruges til det gode og det onde. Det samme gælder offentligt underskud, som politikerne bør være varsomme med, skriver Anton Thorell Steinø.

Det er nødvendigt med politisk prioritering af, hvor samfundets menneskelige og materielle ressourcer skal bruges. Kan politikerne håndtere den magt, spørger Anton Thorell Steinø.
Det er nødvendigt med politisk prioritering af, hvor samfundets menneskelige og materielle ressourcer skal bruges. Kan politikerne håndtere den magt, spørger Anton Thorell Steinø.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Tolkiens eventyr om Ringenes Herre kan indehaveren af herskerringen gøre sig selv usynlig, og ringen giver stor magt til sin bærer.

Den magt kan bruges til det gode, men bliver ofte brugt til det onde.

Det er tillokkende at bruge ringens kræfter overdrevet, men det fører til undergang for ringens bærer, der med tiden bliver til en skygge af sig selv.

Måske har vi fået en herskerring i dansk politik.

Som i Tolkiens univers begynder vi et mere opløftende sted. Der er valgkamp i det fornuftige og lidt magelige Danmark.

Partiernes kandidater kommer sprudlende med forslag til, hvad staten Danmark skal bruge sine penge på de kommende år.

Nogen vil sænke skatten, andre vil give sygeplejerskerne mere i løn, og atter andre vil bygge kraftværker til vedvarende energi i hidtil uset skala.

Pengene til en del af politikernes forslag kommer fra det nærmest mytiske ’finanspolitiske råderum’.

Anton Thorell Steinø
Økonomistuderende, Københavns Universitet

Det er godt, for det er sådan de politiske drømme – og de politiske forskelle – bliver tegnet tydeligt op.

Det er, sådan landet bevæger sig fremad, og sådan vælgerne kan finde ud af, hvor de skal sætte deres kryds.

Hvor kommer pengene fra?

En del partier går desuden op i at forklare, hvordan de vil betale for deres forslag. Hvor pengene skal komme fra.

Det er ekstra godt, for de færreste politiske forslag betaler sig selv, og man skal vide, hvad man giver afkald på, når man vælger nye ideer til.

Pengene til en del af politikernes forslag kommer fra det nærmest mytiske ’finanspolitiske råderum’.

Når politikerne vil bruge penge derfra, skal man spidse ører, for de penge kommer ikke, som ellers, af, at man hæver skatten for nogen eller skærer på for eksempel daginstitutioner eller sundhedsvæsenet.

Der er to slags penge i råderummet. Indtil for nyligt kom pengene groft sagt fra, at samfundet simpelthen blev rigere.

At der år efter år var flere, der kom i arbejde og betalte skat, at de danske virksomheder solgte flere ting, der skulle betales moms af, og at arbejdsgiverne kunne betale højere lønninger til deres ansatte, som der så også skulle betales skat af.

Kort sagt at staten Danmark fik flere penge i kassen end tidligere; og de penge kunne så bruges på nye politiske prioriteringer, uden at man skulle skære noget andet fra. Det var nærmest gratis.

Der er dog kommet en ny kilde til, som man skal være mere varsom med. Det er lidt som hobitterne, der skal være varsomme med at bruge herskerringens kræfter.

Læs også

I foråret besluttede de fem gamle partier, at man fremover skal tillade større underskud på de offentlige finanser. Frem mod 2030 skal det ligefrem være et mål, at det offentlige skal have et underskud som stiger til 0,5 procent af BNP.

Det svarer i dagens mønt til cirka 12,5 milliarder kroner. De penge kan nu også ”nærmest gratis” bruges til at finansiere de mange politiske ideer.

For eksempel er mere end halvdelen af De Konservatives skatteplan finansieret af penge fra råderummet, det vil sige blandt andet af, at staten Danmark skal køre med underskud.

Underskud kan bruges til det gode

På dette sted i fortællingen, ville de fleste nok forvente, at den gruppe jeg selv tilhører, økonomerne, gjorde oprør og forsøgte at vriste ringen ud af hænderne på politikerne.

Det er fornuftigt, at politikerne har manøvrerum til at holde hånden under samfundsøkonomien.

Anton Thorell Steinø
Økonomistuderende, Københavns Universitet

Sådan er det dog ikke, for herskerringen kan bruges til det gode.

Sidste år var det ligefrem de økonomiske vismænd, der foreslog, at man skulle tage de offentlige underskud til sig.

Det er fornuftigt, at politikerne har manøvrerum til at holde hånden under samfundsøkonomien, hvis en finanskrise eller en coronapandemi trækker tæppet væk under folks arbejde og livsgrundlag.

Offentlige underskud kan bruges til at kompensere cafeejere, der midlertidigt står uden kunder eller betale for nye jernbaner eller renovering af skoler for at holde håndværkere i arbejde, der ellers havde mistet deres indtægt.

Det har de fået bedre muligheder for nu. Desuden har staten Danmark en forholdsvis lav gæld, så danskerne risikerer ikke at måtte erklære statsbankerot eller betale høje renter, selv hvis underskud i nogle år gør gælden større.

Vores ressourceforbrug er en politisk prioritering

Der er dog naturligvis en bagside af medaljen. De danske prisstigninger er de højeste i 40 år; inflationen har nået ti procent. Hvis de offentlige underskud ikke bruges med omtanke, risikerer de at puste til inflationen.

Ingen ved naturligvis, om inflation vil være et problem i 2030, og det danske Finansministerium regner ikke med, at underskuddene kommer til at fyre voldsomt op under samfundsøkonomiens kedler. Det er bare ikke lige meget, hvordan pengene bliver brugt.

Problemet er bare, at hvis man lader, som om det er ”nærmest gratis” at lægge beslag på de ressourcer, der skal til for at gennemføre de store visioner, så risikerer man at blive ramt af høj inflation.

Anton Thorell Steinø
Økonomistuderende, Københavns Universitet

Hvis de offentlige underskud lægger beslag på ressourcer, der ellers er vigtige for resten af den danske økonomi, så vil det skabe knaphed.

Det kan være, man vil ansætte flere til at varetage plejeopgaver i det offentlige, og så kan de mennesker ikke samtidig arbejde et andet sted.

Det kan være, man skal bruge værktøj og materialer til at sikre den grønne omstilling. Så kan det værktøj og de materialer ikke samtidig bruges til renovering af private hjem.

Der vil opstå knaphed, og hvis man ikke gør noget for at undgå det, vil priserne stige. Men når pengene kommer fra råderummet, er det fristende at lade som om, de er ”nærmest gratis”.

Omvendt vil det ikke puste til priserne, hvis pengene bliver brugt på for eksempel iPads, som bliver produceret langt fra Danmark, eller på ulandsbistand i udlandet.

I så fald lægger staten Danmark ikke beslag på ressourcer, der kommer til at mangle andre steder i den hjemlige økonomi.

Dette er herskerringens dilemma; for det er en god ide at give bedre rammer for sundhedsvæsnet, og det er bydende nødvendigt at prioritere den grønne omstilling.

Problemet er bare, at hvis man lader, som om det er ”nærmest gratis” at lægge beslag på de ressourcer, der skal til for at gennemføre de store visioner, så risikerer man at blive ramt af høj inflation. En inflation, der rammer de fattigste hårdest.

Det er nødvendigt med politisk prioritering af, hvor samfundets menneskelige og materielle ressourcer skal bruges. Det er ikke længere i så høj grad et spørgsmål om, hvorvidt der er penge nok, men om hvor ressourcerne skal bruges. Kan politikerne håndtere den magt?

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00