Debat

Fhv. Uber-direktør: Ny taxalov er udtryk for tilbageskuende dyrkelse af 'dansk først'

Den nye aftale om justering af taxaloven rammer særligt mennesker fra indvandrermiljøer, landdistrikter og kunderne. Vinderen er den etablerede taxa-branche, som er præget af monopol samt dyr og dårlig service. Det er politisk makværk, skriver Kåre Riis Nielsen. 

ingen rettidig omhu, men politisk søvngængeri i fuldt dagslys, kalder fhv. Uber-direktør den nye justering af taxaloven.
ingen rettidig omhu, men politisk søvngængeri i fuldt dagslys, kalder fhv. Uber-direktør den nye justering af taxaloven.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kåre Riis Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Først et trick-spørgsmål. Hvad foretrækker danskerne: en formfuldendt samtale på dansk med deres taxichauffør eller at komme fra A til B hurtigt, effektivt og til en fair pris?

Ifølge et overvældende flertal i Folketinget - Socialdemokratiet, Radikale, SF, Konservative, Venstre og DF - så foretrækker 90 procent af os samtalen på 'dansk'. Eller gør vi nu også det? 

Den nye aftale om justering af taxiloven er en hån mod forbrugere, mod landdistrikter og mod inklusion af dem, der ikke behersker rigsdansk.

Aftalen er på mange områder inkarnationen af politisk træghed og mangel på virkelighedsforståelse. Ingen nytænkning og intet fokus eller hensyn til de mennesker, der ikke kan udtale rødgrød-med-økofløde, men har masser af livserfaring og historier at dele med dem på bagsædet.

Politisk søvngængeri
Derimod fokus på det sikre, det opportune og 'dansk'. Uanset hvor man står politisk, bliver det dyrere, ikke billigere at køre taxi. Og udfordringen med at få tilskrækkelig med taxier til udkantsdanmark eller landdistrikterne skydes til hjørne med en ‘analyse af taxibetjeningen i landdistrikter i 2022’. Absolut ingen rettidig omhu, men politisk søvngængeri i fuldt dagslys. 

Vinderne er den etablerede branche og en tilbageskuende dyrkelse af 'dansk først'.

Kaare Nielsen
Rådgiver og tidligere politisk direktør, Uber

Hvor er fleksibiliteten eller muligheden for flere taxier på gaden ved at få arbejdssøgende, efterlønnere eller andre grupper i arbejde som deltids-chauffører i store områder af landet, hvor der ikke eksisterer passende offentlig transport til Hr og Fru Hansen, når de skal til lægen, skal besøge familien eller skal til endnu en corona-test.  
 
Hvor er villigheden til at strække sig nogle politiske tommer for at afprøve nye taxiformer i udvalgte regioner og kommuner for at teste og lære hvad der virker og ikke virker, for eksempel ved at indtænke taxi og delebiler i fremtidens mobilitetssystem. Hvor er fokus på at sikre kunderne den bedste og billigste service, og måske den eneste service fordi samme politikere i årtier har udsultet den offentlige transport, særligt i landdistrikterne.  

Dyr og dårlig service
Uber var ingen duks. Tværtimod. Der var problemer med både skat og chauffører. Men i det mindste forsøgte Uber og andre nye spillere at ryste posen for en taxi-tidslomme præget af monopol og dyr og dårlig service.

Kuren var enkel: Brugeren kom i centrum med hurtig og effektiv service til en fair pris. Måske det mest elementære i al (taxi)forretning. Med apps, der nemt matchede kunde og chauffør. Ret ligetil.  

Helt fair, at taxiloven fra 2018 ikke ramte plet. Læring er vigtig - det er jo derfor vi politisk har justeringer som instrument. Men fremfor for læring, har vi fået et makværk af en justering. Det bliver dyrere for chauffører og forbrugere. Og sværere at få arbejde for en i forvejen udsat gruppe af dårligt dansktalende borgere.

Vinderne er den etablerede branche og en tilbageskuende dyrkelse af 'dansk først'. De gode græder, og de dumme ler.

Altimens et bredt flertal i Folketinget har valgt at ignorere åbenlyse muligheder for forbedringer og sikre bedre og billigere service for os alle. Måske der også snart skal indføres krav om politiske sædefølere i folketingets stole.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00