Uber arbejder på at genindtage Danmark

COMEBACK: Efter et år uden for det danske marked melder Uber sig klar til at ”genvinde tilliden i Danmark.” Behovet er der og Uber har lært af fortidens fejl, lyder det fra Ubers danske talsmand.

Hvorfor spilde penge på sædefølere og taxametre, når Uber-appen kan det samme? Det undrer Ubers danske talsmand, som dog fortsat er parat til at vende tilbage til Danmark.
Hvorfor spilde penge på sædefølere og taxametre, når Uber-appen kan det samme? Det undrer Ubers danske talsmand, som dog fortsat er parat til at vende tilbage til Danmark.Foto: Simon Skipper/ Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

18. april 2017 var en skæbnedag for Ubers kørselsservice i Danmark. Det var her, den af taxabranchen så udskældte virksomhed valgte at trække sig ud af det danske marked.

Men efter godt et år er Uber igen langt med overvejelserne om et comeback i Danmark. Og først og fremmest i København.

”Vi har erkendt, at en tilbagevenden samtidig betyder, at vi anlægger en ny tilgang i vores virke og finder løsninger på spørgsmålene omkring skat og arbejdsvilkår for chaufførerne, der bruger vores service. Vi har lært af fortiden og er opsatte på at genviden tilliden i Danmark,” skriver Ubers talsmand i Danmark, Kristian Agerbo, i en mail til Altinget.

Altinget kontaktede Uber for over 14 dage siden i anledningen af taxabranchens fejring af et-årsdagen for Ubers exit. En årsdag, som man også selv havde noteret sig hos Uber.

Her mener man, at der er mange indikatorer på, at det danske marked fortsat er attraktivt. Også selv om Uber i mellemtiden er blevet defineret som en ’transporttjeneste’ på linje med andre taxaselskaber, og en række danske Uber-chauffører er blevet dømt for ulovlig taxakørsel.

Klar til samarbejde med taxabranchen
Ikke mindst det begrænsede antal taxier i København får Uber til at tro på en mulig fremtid her. Kristian Agerbo fremhæver, at den danske hovedstad har det laveste antal taxier per indbygger i Europa.

Samtidig oplever man ifølge ham en vækst i antallet af danskere, der benytter Uber uden for landets grænser.

Derfor er Uber nu også parat til at indgå nye alliancer med gamle fjender, taxierne.

”Mobilitet i byerne vil blive stadig mere vigtig. Og med vores teknologi vil vi bidrage til at sikre, at alle har adgang til en pålidelig og sikker måde at bevæge sig gennem byen til en rimelig pris. Og vi ønsker at arbejde med hele sektoren for at få det til at lykkes, inklusiv taxier,” skriver Kristian Agerbo.

Han er dog også helt på det rene med, at selv den nye mere liberale taxilov er med til at gøre det besværligt for en tjeneste som Uber at operere i Danmark.

Lovgivningens tre benspænd
Kristian Agerbo peger på tre helt konkrete elementer i den nye lovgivning: Prisloft, begrænsninger på antallet af tilladelser og kravet om særligt udstyr i bilen – sædefølere og taxameter.

”Prisgennemsigtighed er afgørende for forbrugerbeskyttelsen, men et prisloft, som det er defineret i den danske lovgivning, vil holde priserne høje på alle tidspunkter, og dermed reducere servicens pålidelighed, fordi der ikke vil være biler til at modsvare alle typer efterspørgsel,” skriver Kristian Agerbo.

Hertil kommer, at han mener, at udstyr som sædefølere og taxameter er en dyr løsning i forhold til både forudbestilte ture og ad hoc-ture.

”Særligt når man tager i betragtning, at man kan opnå det samme med teknologi som Uber-appen,” skriver Kristian Agerbo.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Agerbo

Vicedirektør, Voi

0:000:00