tog
Hurtigere toge skal kombineres med et styrket regionalt tognet ud i oplandet, lyder et af ønskerne fra Venstre-borgmestre. (Foto: Colourbox)

V-borgmestre vilde med togfond

6. september 2013 kl. 8:24
MOBILITET: En række Venstre-borgmestre bakker op om regeringens ambitioner med en kommende togfond. Finansieringen af fonden er mindre afgørende.
| Flere
Timedrift med tog mellem landets største byer er en rigtig god idé, lyder det fra centrale dele af Venstres borgmesterbagland. Selv om nogle borgmestre er bekymrede over, at finansieringen skal sikres gennem en højere skat på indvindingen af Nordsøolie, så er problemet ikke større, end at det nok kan løses, lyder det fra flere sider.

"Jeg synes, at timemodellen er super. Når man kan komme fra Esbjerg centrum til København på et par timer, så er det virkelig noget, der rykker. Og det betyder, at tanken om at genoplive indenrigsflyvningen herudefra er stendød," siger Esbjergs borgmester, Johnny Søtrup (V).

Han er selv stærkt bekymret for, at det vil koste vækst og arbejdspladser i Esbjerg og hele det vestjyske område, hvis finansierningen til projektet skaffes ved at øge skatten på de virksomheder, der opererer i Nordsøen.

En mulig løsning
Men hvor Johnny Søtrups partifæller på Christiansborg helt afviser at røre ved skatten, så mener han, at det er muligt at afbøde de negative konsekvenser ved at lave en mere lempelig overgangsordning. Han havde da også foretrukket, at Venstre tog del i forhandlingerne i Folketinget.

"Jeg havde da gerne set, at man satte sig med ved bordet og prøvede at gøre sin indflydelse gældende. Der har man så valgt at sige, at man slet ikke vil operere med øgede skatter og derfor ikke vil deltage. Og det er jo ikke mig, der bestemmer det," siger Johnny Søtrup.

I Ringsted kalder borgmester Niels Ulrich Hermansen togfonden og timeplanen for "amibitiøs og rigtig". Helt personligt ser han ikke det store problem i, at pengene skal hentes fra Nordsøen.

"Mit indtryk er, at der ikke er noget i vejen for at kigge på den danske beskatning af Nordsøolien, når man sammenligner med andre lande. Og jeg ved ikke, hvor man ellers skulle finde de milliarder, der er brug for inden for en kortere årrække," siger Niels Ulrich Hermansen.

Trekanten glæder sig
Vejles borgmester, Arne Sigtenbjerregaard (V), vil ikke blande sig i den politiske debat på Christiansborg om, hvorvidt en højere beskatning af industrien i Nordsøen vil koste arbejdspladser. Han bekymrer sig til gengæld for, at det vil koste endnu flere arbejdspladser, hvis man slet ikke finder pengene til togfonden.

"Jeg frygter mere, at hvis ikke det her bliver til noget, så kan vi tabe arbejdspladser," siger Arne Sigtenbjerregaard.

Både Koldings borgmester, Jørn Pedersen (V), og hans kollega i Vejen ser store perspektiver for at løfte mobiliteten i deres område, hvis regeringens aktuelle togplaner gennemføres. Særligt fordi der er lagt op til, at nogle af de nye såkaldte superlyntog vil få stop i både Fredericia, Kolding og Vejle.

Men ingen af dem ønsker at forholde sig til, at Venstre ikke længere deltager i de politiske forhandlinger om togfonden på Christiansborg.

"De har sikkert en god grund til at gøre, som de gør. Og jeg siger ikke, at jeg vil have en togfond. Jeg siger, at jeg gerne vil have togene," siger Vejens borgmester, Egon Fræhr (V).

Mobilitet gavner virksomheder
Heller ikke Vardes borgmester, Gylling Haahr (V), eller førstemanden i Ikast-Brande Kommune, Carsten Kissmeyer, vil "kloge sig på", om partifællerne på Christiansborg har truffet det rette valg ved at trække sig ud af forhandlingerne om togfonden.

I Varde fylder bekymringerne om off-shore industriens fremtid meget, men der er også et stort ønske om at få etableret en nærbane mellem Oksbøl og Ribe, som kan koble lokalområdet op på de nye hurtigtog i Esbjerg.

For Carsten Kissmeyer i Ikast-Brande er det afgørende, at både regionale togbaner, busdrift og særligt også privatbilisme tænkes sammen, så de store arbejdspladser i oplandskommuner kan få mest mulig glæde af en større mobilitet på tværs af landet.

"Vi skal have en høj frekvens på afgangene og så en god kobling til de transportveje, der fører ud i landet. Herunder særligt også privatbilismen. Der er ikke noget ved at have et tog, der kan køre som 'ind i helvede', hvis man ikke kan komme af med sin bil og ombord på toget," siger Carsten Kissmeyer.

Husk busserne
Den samme melding kommer fra formanden for Region Syddanmark, Carl Holst (V). Uden at ville forholde sig til finansiering ser han regeringens ambitioner for togdriften som helt rigtige. Men kun, hvis de tænkes ordentligt sammen med transporten videre ud i oplandet.

"Jeg frygter, at man kun har fokus på at få togene til at køre på en attraktiv måde. Så man glemmer, at det også er vigtigt, at folk skal kunne komme til togene. I form af parkeringspladser til biler og cykler og også i form af bedre fødelinjer til busserne," siger Carl Holst.

Han mener, at særligt busserne er en afgørende mangelvare i togfonden og håber derfor, at man afsætter en del midler til også at forbedre busdriften.

"Det er vigtigt, at man holder fast i, at hver tredje, der kører med tog, har været en tur med bussen først. Derfor er det utroligt vigtigt, at busserne også tænkes med. Hvis vi glemmer busserne, risikerer vi, at man ikke får den optimale udnyttelse af de store investeringer, siger Carl Holst.

 
Altinget | Kommunal
 
Altinget | Transport

MODTAG ET DAGLIGT NYHEDSBREV FRA ALTINGET.DK