Debat

V: Nu skal forhammeren falde på vanvidsbilister

DEBAT: Lovforslaget mod vanvidsbilisme skal sende det stærkest tænkelige signal om, at vi på ingen måde tolererer dødsensfarlig kørsel, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Et sygt æreskodeks eksisterer i visse bandemiljøer, hvor man skal køre råddent i biler med mange hestekræfter for at blive respekteret, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
Et sygt æreskodeks eksisterer i visse bandemiljøer, hvor man skal køre råddent i biler med mange hestekræfter for at blive respekteret, skriver transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Bilen er et stort gode for vores samfund. Titusinder af danske familier er fuldkommen afhængige af deres bil – ja, mange familier er endog nødt til at have to biler.

Men hvis man bruger bilen uansvarligt og hensynsløst, bliver den til et dødsensfarligt våben, der kan dræbe og lemlæste andre mennesker. Og det er lige præcis det, som vanvidsbilisterne gør sig skyldige i. Det hverken skal eller vil vi acceptere. 

I de seneste år er der desværre set et accelererende problem med hensynsløs og dødsensfarlig vanvidskørsel. Vanviddet bliver mere og mere udbredt.

Ikke mindst i forhold til visse bandemiljøer, hvor der er opstået et sygt æreskodeks om, at man skal køre råddent i biler med mange hestekræfter for at blive respekteret.

Debatindlæg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det har bragt menneskeliv i fare, og det har ført til dybt tragiske trafikdrab, som har vakt forståelig vrede og utryghed blandt borgerne.

Lovforslaget baner vejen
Vi har nu førstebehandlet lovforslag L127, hvor vejen banes for, at samfundet for alvor lader forhammeren falde på vanvidsbilisterne.

Det gør vi fremover med tiltag som 20 dages ubetinget fængsel. Og konfiskation af køretøjet uanset ejerforhold – som udgangspunkt.

Desuden hårdere straf for kørsel med ekstremt høje hastigheder, ulovlig kap- og væddekørsel, kørsel i frakendelsestiden, chikanøs kørsel, der hindrer politiets eftersætning af andre køretøjer.

En del har udtrykt bekymring for det vidtgående tiltag med konfiskation af køretøjet uanset om den vanvittige fører ejer, lejer, låner eller leaser det.

Her skal man huske på, at vanvidsbilisme er knyttet til ekstreme lovbrud såsom kørsel i byer med over 100 kilometer i timen, kørsel med over 200 kilomenter i timen på motorveje, og kørsel med alkoholpromille på over to. Altså slet ikke noget, som man uforvarende kommer til. Derfor skal forhammeren falde.

Jeg glæder mig over, at dette lovforslags konsekvente og markante tiltag baserer sig på en meget bred politisk aftale, som vi indgik tilbage i december.

Dermed sender vi som samfund det stærkest tænkelige signal om, at vi på ingen måde tolererer dette dødsensfarlige vanvid.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

0:000:00