Valgblog #4: Løkke jagter Foghs gamle fans på Facebook

ANALYSE: Venstres valgstrategi er på mange måder en kopi af Anders Foghs valgmanualer fra nullerne. Spørgsmålet er, om det kan virke igen i 2019, hvor partiet er bagud fra begyndelsen.

Det er et af valgkampens pudsige paradokser: Mens Mette Frederiksen har travlt med at lægge afstand til sin forgænger, så læner Lars Løkke Rasmussen sig så tæt op ad Anders Fogh Rasmussen, at det er meget svært at se forskel.

Søndag hev Venstre et af fortidens og Fogh-tidens største hit – skattestoppet – ud fra lageret og satte det øverst på dagsordenen: Venstre tilbyder skattestop, mens Socialdemokratiet betyder skattehop, lyder det i nye annoncer fra Løkke.

I forvejen ligner Løkkes kampagne på mange måder en kopi af de kampagner, som Anders Fogh Rasmussen med succes førte i 2001, 2005 og 2007.

Ligesom i 2005 har Venstre brugt det meste af tiden op til valget på at kopiere Socialdemokratiets vigtigste slagnumre om tidligere tilbagetrækning og flere penge til velfærd.

Og ligesom dengang forsøger Løkke at lægge mange års offentlige udgifter sammen for at få sine velfærdsløfter til at syne af mere.

Målretter annoncer til Fogh-fans

Som om det ikke var nok, forsøger Venstre også aktivt at hente Anders Fogh Rasmussens gamle fans tilbage i folden.

Det opdagede jeg forleden, da en annonce fra Venstre dukkede op på min facebookside som en annonce. Når man ser annoncer på Facebook, kan man som bruger altid tjekke, hvorfor man er blevet ramt af netop den annonce. Og da jeg tjekkede annoncen fra Venstre, viste det sig, at den var målrettet mod brugere, der tidligere har interesseret sig for Anders Fogh Rasmussen.

Ifølge Facebooks oplysninger har partiet postet mellem 10.000 og 50.000 kroner i annoncen, som er vist over 200.000 gange.

Kort sagt: Løkke forsøger at være Fogh. Og det budskab betaler han for at levere til alle Foghs gamle fans.

Forskellen til Fogh

Er det så en klog strategi?

Det er selvsagt noget, vælgerne afgør.

Men der er i hvert fald én afgørende forskel på Anders Fogh anno 2005 og Lars Løkke anno 2019, nemlig den, at Fogh gik ind til valgkampen med en solid føring, mens Løkke er langt bagud ved valgkampens begyndelse.

Anders Foghs rationale var enkelt: Han kopierede Lykketofts løfter og sagde til vælgerne: Hvis vi alligevel er ens, hvorfor så skifte mig ud? Den strategi udlagde han gerne selv med et drevent smil for de journalister, der fulgte ham rundt i landet. Jeg var selv en af dem.

Men for Lars Løkke stiller sagen sig som bekendt anderledes: Han kan ikke nøjes med at spille lige op med Mette Frederiksen; han skal erobre vælgere tilbage. Mange vælgere.

Forsvarsminister Hjort spøger

Strategien synes nu at være, at Venstre skal hente nogle af de mange vælgere tilbage, som Dansk Folkeparti har tabt til Socialdemokratiet. Det vil sige vælgere, som bekymrer sig om velfærden, og som ønsker en stram udlændingepolitik. Vælgere, som måske ofte betragter sig selv som borgerlige.

De klassisk borgerlige vælgere, der ønsker sig skattelettelser og en mindre offentlig sektor, dem må Konservative og Liberal Alliance så tage sig af. Nøjagtig som Bendt Bendtsen gjorde det i nullerne.

Strategien minder om den, som partiets chefstrateg Claus Hjort Frederiksen udtænkte for Venstre i Fogh-tiden. Det er en defensiv strategi, men Claus Hjort er jo også forsvarsminister.

 

Altingets Valgblog skrives under hele valgkampen på skift af chefredaktør Jakob Nielsen, chefredaktør Lisbeth Knudsen og magasinredaktør Esben Schjørring. 

 

 

Forrige artikel Valgblog #3: Løkkes milliarder og de borgerliges blinde plet Valgblog #3: Løkkes milliarder og de borgerliges blinde plet