Vismænd til regeringen: Fint med lavere elafgift, men det haster med en generel klimaskat

Det bliver dyrere at nå klimamålet i 2030, des længere tid politikerne tøver med en ensartet CO2-afgift, lyder det i ny analyse fra De Økonomiske Råd. Vismændene efterlyser samtidig mere støtte til CO2-fangst.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Der er afmålt ros, en løftet pegefinger og et godt råd til regeringens klimapolitik i De Økonomiske Råds nye rapport om dansk økonomisk aktuelle status, der også indeholder kommentarer til regeringens nylige reformudspil ”Danmark kan mere I”.

For godt nok er det ”hensigtsmæssigt, at regeringen i sit reformudspil foreslår at sænke den almindelige afgift”. Men skal klimalovens mål om at reducere udslippet af drivhusgasser med 70 procent i 2030 gøres billigst skal det ske med en ensartet drivhusbeskatning.

Når der er usikkerhed om vejen og instrumenterne frem mod 2030 og videre mod 2050, og usikkerheden ventes at blive afklaret med tiden, har virksomhederne incitament til at se tiden an. Dermed mindskes investeringerne her og nu, til ugunst for produktivitet og teknologisk udvikling.

De Økonomiske Råds formandskab
Dansk Økonomi, efterår 2021

Og så er det ikke nok blot at sænke elafgiften, som regeringen foreslår. Så bør den – og andre klimarelaterede afgifter og tilskud – erstattes med en ensartet drivhusgasafgift på alle netto-udledninger i Danmark, med fradrag for kvoteprisen i kvotesektoren.

”Det er samfundsøkonomisk billigere at mindske drivhusgasudledningerne i Danmark via en drivhusgasafgift end via elafgiften, der kun indirekte beskatter udledninger,” skriver De Økonomiske vismænd i den nye rapport.

De Økonomiske Råds beregninger viser, at 70 procents målet kan nås billigt med en afgift på omkring 1200 kroner per ton CO2e i 2030, og at det vil føre til et velfærdstab for danskerne på knap fire milliarder kroner årligt.

Fastholdes de nuværende energiafgifter og elafgiften som vi kender dem, stiger velfærdstabet fra fire til syv milliarder kroner, viser beregningerne.

"Decideret sort forslag"
Regeringens forslag om at sænke elafgiften fra 90 øre/kWh til cirka 57 øre/kWh i 2030 er en del af efterårets store reformforhandlinger, men forslaget nyder ikke kun opbakning.

For selvom en lavere elafgift ifølge regeringen vil ”understøtte den grønne omstilling” har blandt andre Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet, kald forslaget ”decideret sort.”

“Det her er med til at øge risikoen for, at vi ikke har vedvarende energi nok frem til 2030. Det kan virke kontraproduktivt i forhold til, om vi kan producere nok vedvarende energi, i takt med at vores elforbrug stiger. Det betyder, at vi risikerer at være nødt til at holde gang i noget fossilt eller biomassebaseret i længere tid," sagde han til Altinget, da forsalget blev præsenteret i september.

Modsat har Dansk Energis direktør Lars Aagaard talt for, at det nuværende prishop i energipriserne burde besvares politisk ved at speede op for regeringens plan om en afgiftslettelse på strømforbruget.

”Det bør ske nu og her i stedet for at lave en meget lang trappe med små trin frem til 2030,” sagde Lars Aagaard til Altinget i sidste uge.

Haster med CO2-skat
Elafgiften er dog kun en mindre forret til den ensartede CO2-afgift, som ventes at blive det helt store klimapolitiske hovedret frem mod årsskiftet, når en ekspertgruppe kommer med forslag til en grøn skattereform, og som vismændene mener kun kan gå for langsomt med at blive skruet sammen.

Deres beregninger viser nemlig, at den nuværende kurs i klimapolitikken – drevet af tilfældige afgifter og tilskud – vil hæve prisen for at nå klimamålet til mindst 18 milliarder kroner om året i 2030.

Læs også

Vælger politikerne at indføre en ensartet drivhusgasafgift, men skåne landbruget for den, bliver den samlede regning også større:

”Det betyder eksempelvis, at priserne på benzin og diesel til transport skal stige med op mod 60 procent mod cirka 20 procent med en ensartet drivhusgasbeskatning, og at velfærdstabet øges fra knap fire til godt 12 milliarder kroner årligt,” skriver De Økonomiske Råds formandskab i den nye rapport.

Ifølge vismændene bør regeringen derfor hurtigt muligt ”troværdigt” få slået fast, at der kommer en ensartet drivhusbeskatning frem mod 2030. Det vil skabe mere sikkerhed om den fremtidige klimapolitik og dermed mindske prisen på den grønne omstilling, vurderer De Økonomiske råds formandskab.

”Når der er usikkerhed om vejen og instrumenterne frem mod 2030 og videre mod 2050, og usikkerheden ventes at blive afklaret med tiden, har virksomhederne incitament til at se tiden an. Dermed mindskes investeringerne her og nu, til ugunst for produktivitet og teknologisk udvikling,” hedder det i rapporten, hvor vismændene også forsøger at imødegår den forventede kritik af, at en stigende drivhusgasbeskatning i Danmark blot vil føre til at produktion flytter ud og dermed stigende udledninger i udlandet.

Lækage bekymrer ikke
De Økonomiske Råd vurderer den såkaldte ”lækage” til at være ”begrænset” og forventer, at den vil ”falde over tid i takt med, at det internationale samfund foretager en grøn omstilling i overensstemmelse med de politiske tilkendegivelser.”

Det er for eksempel allerede tilfældet i nabolandene Norge, Sverige og Tyskland, der er blandt Danmarks største handelspartnere, hvor alle tre synes længere med konkret CO2-beskatning end Danmark, tilføjes det.

En kommende ensartet CO2-afgift vil dog ikke kun betyde, at udledninger skal beskattes, men også, at negative udledninger bør få en støtte, der svarer til CO2-afgiften.

Det vil betyde, at CO2-fangst og lagring skal have en kontant støtte fra staten. Og skal potentialet udnyttes skal staten punge mere ud end der i øjeblikket er lagt op til, viser beregningerne fra De Økonomiske Råd.

Mere støtte til CO2-fangst
Regeringen og en lang række partier har allerede afsat 16 milliarder kroner over 20 år, altså gennemsnitligt 800 millioner kroner om året til at støtte CO2-fangst og lagring. Men rådets beregninger viser, at fangst og lagring af CO2 alene i året 2030 har behov for seks milliarder kroner i støtte for at indfri potentialet – ”altså et betydeligt større beløb, end regeringen hidtil har afsat,” skriver vismændene og foreslår, at pengene for eksempel kan findes i regeringens eget nye reformudspil.

”I reformudspillet Danmark kan mere I foreslår regeringen at afsætte yderligere en milliard kroner årligt til investeringer i den grønne omstilling. Hvis disse midler prioriteres til teknologineutrale subsidier til negative udledninger, må det forventes at bidrage til en omkostningseffektiv opnåelse af 70 procents målsætningen,” skriver vismændene.

Ifølge kommissoriet for en grøn skatterefom skal ekspertgruppen afgive en delafrapportering ”ultimo 2021” med henblik på, at regeringen umiddelbart efter indkalder aftalepartierne til drøftelse på baggrund af rapporten. Den endelige afrapportering skal ske i efteråret 2022.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00