Landdistrikternes Fællesråd: Magt og muskler kan skabe et sammenhængende Danmark

Det forudsætter magtpolitiske muskler og en lydhør minister at skabe sammenhæng mellem land og by. Med sammenlægningen af Indenrigs- og Boligministeriet kan store visioner for landdistriktsudvikling blive realiseret, skriver Steffen Damsgaard.

Placeholder image
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S) skal være lydhør over for udefrakommende indspark i kampen for et sammenhængende Danmark, skriver Steffen Damsgaard. Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Når jeg til middagsselskaber skal forklare, hvad det egentlig er, at Landdistrikternes Fællesråd arbejder for, trækker jeg ofte vejret ind en ekstra gang.

For landdistriktspolitik er en størrelse, som bevæger sig på tværs af stort set alle ministerier på Slotsholmen. Landdistriktspolitik er erhvervspolitik, sundhedspolitik, uddannelsespolitik, boligpolitik, transportpolitik, miljøpolitik og selvfølgelig indenrigspolitik for bare at nævne et udpluk.

Derfor venter der en stor opgave for Kaare Dybvad Bek (S), der under den selvudnævnte titel "nærhedsminister" skal stå i spidsen for at "styrke og videreudvikle regeringens arbejde for et sammenhængende Danmark".

Temadebat

Hvordan får vi gavn af sammenlægningen af Indenrigs- og Boligministeriet?
Statsminister Mette Frederiksen (S) har oprettet Indenrigs- og Boligministeriet for at "styrke og videreudvikle regeringens arbejde for et sammenhængende Danmark".

Indenrigsområdet, planområdet og sager vedrørende regional- og landdistrikterne, som enten hørte under Socialministeriet eller Erhvervsministeriet, rykker over til det nye ministerium, som indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S) skal lede. 

Men mange tiltag, som skal til for at decentralisere, ligger inden for ressortområderne for uddannelse, erhverv, beskæftigelse og transport.

Kaare Dybvad har til Altinget sagt, at han langt hen ad vejen ser sin rolle som ny indenrigs- og boligminister som koordinerende i forhold til den store decentraliseringsdagsorden. 

Men hvad kan ministeren bruge sit eget område til? Hvordan kan boligpolitikken bedst understøtte regeringens ambition om bedre sammenhæng mellem land og by og udvikling af landområderne? Og hvordan bør regeringen gå til opgave med at decentralisere? 

Her er deltagerne:

  • Ali Aminali, bestyrelsesmedlem, Center for Boligsocial Udvikling
  • Bent Madsen, direktør, BL – Danmarks Almene Boliger
  • Curt Liliegreen, direktør, Boligøkonomisk Videncenter
  • Dorthe Winther, formand, Danske Småøer
  • Egon Noe, professor og centerleder, Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet
  • Kaare Dybvad (S), indenrigs- og boligminister og medlem af Folketinget
  • Leon Sebbelin (R), formand for KL's Kultur-, Erhverv- og Planudvalg og borgmester i Rebild Kommune
  • Marie Stærke (S), borgmester, Køge Kommune
  • Samira Nawa (R), boligordfører og medlem af Folketinget
  • Steffen Damsgaard, formand, Landdistrikternes Fællesråd
  • Søren Egge Rasmussen (EL), boligordfører og medlem af Folketinget
  • Tonni Hansen (SF), borgmester, Langeland Kommune.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Koordinerende minister
Opgaven er stor, fordi den kræver magt, muskler og råstyrke for at blive en succes. Den kræver evnen til at sætte dagsordenen.

Når den nye indenrigs- og boligminister selv betegner rollen som koordinerende i forhold til decentraliseringsdagsordenen, taler han ud fra en afgørende præmis: Decentraliseringen lader sig ikke gøre uden at tage hele paletten af ressortområder og ministre i ed.

Med andre ord: Et sammenhængende Danmark kræver en sammenhængende politik. På den måde har jeg store forventninger til de resultater, som det nye, stærkere indenrigs- og boligministerium, nærhedsministerium, om man vil, kan skabe.

I lyset af både coronakrisen og den grønne omstilling er det vigtigere end nogensinde med en helhedsorienteret landdistriktspolitik, der rummer en vision for udvikling i hele Danmark.

Vi har brug for en nærhedsminister, der har øje for, at nye arbejdspladser går hånd i hånd med nye uddannelsespladser, og ny bosætning hænger sammen med gode velfærdstilbud tæt på. Som ved, at nye arbejdspladser og ny bosætning er betinget af god fysisk og digital infrastruktur.

Skal vi skabe et sammenhængende land i balance, hvor urbanisering ikke er en naturlov, kræver det en minister og en regering, der lytter mere efter de rette løsninger end efter partibogens forskrifter

Steffen Damsgaard, landsformand, Landdistrikternes Fællesråd

Afgørende at lytte
Jeg har store forhåbninger til Kaare Dybvad Bek i dén rolle.

Det er min klare opfattelse, at hans hjerte banker for landdistrikterne. Vi kender hans syn på udviklingen regionalt og i landdistrikterne via hans bredt anerkendte bøger. Og nu er muligheden for at ændre udviklingen opstået.

Derudover er det min oplevelse, at Kaare Dybvad Bek er lydhør over for udefrakommende input. Og det er vigtigt. For ligesom landdistriktspolitikken er mangefacetteret, er dens aktører det også.

Det er derfor, at det er så svært at svare kort og middagsselskabsvenligt på, hvad Landdistrikternes Fællesråd arbejder for. Skal det være kort, så er det dette: Vi arbejder for at gøre det muligt at leve et helt liv i hele Danmark.

Tænk bredere end decentralisering af velfærdsområdet
Så evnen til at lytte er afgørende for, om indenrigs- og boligministeren og dermed regeringen kommer til at lykkes med visionerne om større nærhed og sammenhæng på tværs af landet.

Skal vi skabe et sammenhængende land i balance, hvor urbanisering ikke er en naturlov, kræver det en minister og en regering, der lytter mere efter de rette løsninger end efter partibogens forskrifter.

Alle os i landdistrikterne har brug for brede politiske indsatser, som bryder siloerne ned og som samtænker området med afsæt i en grundlæggende idé om, at det skal være muligt at leve et helt liv i hele Danmark.

Derfor bør Indenrigs- og Boligministeriets koordineringsindsats for fremtiden ikke alene rette sig mod decentraliseringen af velfærdsområdet.

Den skal ske i løbende og tæt samspil med ikke mindst Erhvervsministeriet og Fødevareministeriet, som skal være med til at sikre, at der er noget at leve af på landet.

To scenarier
Så hvor efterlader sammenlægningen af Indenrigs- og Boligministeriet landdistrikterne og decentraliseringsdagsordenen?

Læs også

For mig er der to scenarier i spil i det videre forløb. Enten kommer sammenlægningen af Indenrigs- og Boligministeriet til at resultere i brede løsninger, der skaber reel og positiv forandring for landdistrikterne og rummer potentialer for at skabe et mere sammenhængende og balanceret Danmark med udvikling og vækst i hele landet.

Alternativt ender ministeriet mellem et hav af stole og dagsordener uden reel beslutningskompetence og forandringskraft. Jeg håber og tror fuldt ud på det første scenario.


Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser