Matematikcenter: Giv plads til de frivillige, og udnyt deres evner

DEBAT: Der findes mange forskellige årsager til at deltage i frivilligt arbejde, men organisationer bør altid have for øje at give de frivillige plads, så de kan udnytte deres faglige kompetencer, skriver Kathrine Predstrup.

Af Kathrine Predstrup
Sekretariatseder i Matematikcenter

I Altinget civilsamfund fortæller Ane Grubb, at hvis organisationer fortsat skal tiltrække og fastholde unge frivillige, så skal der også være plads til frivillige, der ikke ønsker at være en del af dét, hun kalder ”et forpligtende fællesskab”.

Hvis et forpligtende fællesskab er et andet ord for organisatorisk frivillighed, som for eksempel bestyrelsesarbejde, så kan jeg kun erklære mig enig i Ane Grubbs betragtninger. Og tilføje, at det ikke kun gælder unge frivillige.

Jeg har i flere år arbejdet i organisationer, der bygger på frivillighed i mange forskellige sammenhænge. Alt fra udviklingsarbejde i Afrika til aktivitetsklubber og lektiecaféer på Nørrebro. De fleste af organisationerne havde for eksempel børns rettigheder som formål.

Formålet blev efterkommet i organisationerne gennem mange forskelligartede aktiviteter. Og det tiltrak mange forskellige frivillige med vidt forskellige udgangspunkter og motivationer for at engagere sig.

Det var ofte en udfordring at rumme de mange forskellige slags frivillige, der alle havde deres egen agenda for at engagere sig i netop denne organisation. Nogle havde tilmeldt sig på grund af sagen, andre ville arbejde politisk og mere organisatorisk, nogle søgte det sociale fællesskab, mens andre ville gøre en forskel i netop deres lokalområde. Og for nogle handlede det mest om at få erfaring og tilføre noget til deres CV.

Det gav os en udfordring, som ofte tog udgangspunkt i, om organisationen kunne rumme alle slags frivillige. For hvordan arbejder man strategisk med frivilligrekruttering og fastholdelse, når frivilligtyperne er så forskellige, og motivationen for frivilligt engagement er så langt fra hinanden?

Den udfordring har vi ikke i Matematikcenter.

Her er vi fælles om matematik
Vi har én slags frivillige i Matematikcenter: Dem, der har en stor begejstring for matematik. Det er vores hovedfokus i al vores kommunikation til og med de frivillige. Og vi har én aktivitet, som de frivillige laver: lektiehjælp i matematik. Her er der ikke bestyrelsesarbejde, fundraising eller markedsføring. Når du er frivillig i Matematikcenter, så er du eksperten i organisationen. Det er dig, der driver vores kerneaktivitet.

Det siger sig selv, at denne type frivillige indsats tiltrækker, hvad man kan kalde ”fagnørder”, der har en stor viden om matematik, og som studerer eller arbejder dagligt med faget.

Det giver os en fordel, når det kommer til rekruttering og fastholdelse af frivillige: Vi tilbyder en niche til mennesker, der gerne vil gøre en forskel, men som har meget svært ved at se sig selv i en typisk frivillig social organisation.

De frivillige i Matematikcenter søger ikke nødvendigvis at skabe sociale fællesskaber. De vil gerne lave matematik og endnu bedre hjælpe nogen, der har svært ved matematik. De frivillige i Matematikcenter er mennesker, der i lige så høj grad som andre ønsker at gøre en forskel for deres medmennesker.

Men de genkender ikke sig selv i rollen som frivillig i en humanitær eller frivillig social organisation. I Matematikcenter kan de lave det, som de synes er spændende, og det, som de er eksperter i. Det giver os optimale omstændigheder for at rekruttere og fastholde de frivillige.

Lad de frivillige bringe deres ekspertviden ind i organisationen
Min tid i Matematikcenter har lært mig om en form for frivilligt engagement, der skaber lige så meget værdi for brugeren, som hvis aktiviteten havde et udelukkende socialt sigte. Eleverne bruger Matematikcenter, fordi de frivillige er eksperterne og derfor kan levere lektiehjælp af høj kvalitet.

De frivillige kan løfte elevernes niveau, fordi de kan koncentrere sig om matematikken og ikke at skulle drive organisationen. Det kræver til gengæld et sekretariat, der løfter administrations-, fundraising-, kommunikations- og organisatoriske opgaver. Denne konstellation giver det bedste produkt og resultat for brugerne af Matematikcenter.

Så hermed et praksiseksempel på, at det, som Ane Grubb kalder et ikke-forpligtende frivilligt fællesskab, giver meningen og kan lykkes. Giv plads til frivillige, som vil bidrage med deres faglige kompetencer. Brugerne vinder på det, de frivillige vinder på det, og samfundet vinder på det.

Forrige artikel Udviklingsfond: Kommuner fravælger socialøkonomiske virksomheder Udviklingsfond: Kommuner fravælger socialøkonomiske virksomheder Næste artikel Frivilligjob.dk: Vi inviterer flere ind i de frivillige fællesskaber Frivilligjob.dk: Vi inviterer flere ind i de frivillige fællesskaber