Næsten halvdelen af de frivillige organisationer i undersøgelse mangler strategi for mangfoldig rekruttering, og sådan har det været i årevis

40 procent af organisationer, som svarede på frivilligjob.dk’s årlige brugerundersøgelse har ikke en strategi, og tallet rykker sig ikke. Men mangfoldighed er en kompleks størrelse, som det tager lang tid at indarbejde i en organisation, fortæller organisationer, som endda har deres på det tørre med en strategi

Kommunikation er ofte en indirekte del af rekrutteringsstrategien hos organisationer, som arbejder med frivillige. Frivilligjob.dk er særligt populær hos organisationer inden for det nationale socialområde, men det er ikke kun i den type organisationer, hvor problematikken med repræsentation er relevant. Der foreligger dog ikke tal for, hvor mange ngo'er inden for f.eks. udvikling eller humanitær støtte, som har strategier for mangfoldighed.
Kommunikation er ofte en indirekte del af rekrutteringsstrategien hos organisationer, som arbejder med frivillige. Frivilligjob.dk er særligt populær hos organisationer inden for det nationale socialområde, men det er ikke kun i den type organisationer, hvor problematikken med repræsentation er relevant. Der foreligger dog ikke tal for, hvor mange ngo'er inden for f.eks. udvikling eller humanitær støtte, som har strategier for mangfoldighed.Foto: Læger Uden Grænser, Youtube
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Myter kan være sejlivede – men indimellem lykkes det at punktere dem. Et eksempel på en sådan punktering kan ligge ret forude.

For når Frivilligrådet i sin nye strategi netop skriver et såkaldt pejlemærke ind omkring inklusion og mangfoldighed  og når Ph.d. og når Ane Grubb og professor Lars Skov Henriksen kalder manglende mangfoldighed (i den enkelte organisation)  et af de mest slående fund i Aalborg Universitets nyligt offentliggjorte forskningsprojekt MATCH er vi måske godt på vej.

{{toplink}}
Læs også









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024