Ngo’er betaler frivillige, når alle muligheder er udtømt: ’Hvad betyder mest: At en frivillig tager telefonen om natten, eller at der en, der svarer?’

Børns Vilkår og Livslinien har begge erfaret, at de ikke kan rekruttere frivillige nok til rådgivning om natten. Derfor betaler de rådgivere som supplement til de frivillige. Alternativet er at lukke dele af rådgivningen. Så hensynet til brugerne har vundet over andre principper. Hos Kirkens Korshær vil de hellere lukke end betale.

Flere civilsamfundsorganisationer, som tilbyder rådgivning om natten, har svært ved at rekruttere frivillige til de skæve tider. Nogle af dem har løst problemet ved at tilbyde betaling for nogle af vagterne. - med forskellige modeller for de frivillige. Det gælder blandt andet Børnetelefonen. <i>Arkivfoto</i>
Flere civilsamfundsorganisationer, som tilbyder rådgivning om natten, har svært ved at rekruttere frivillige til de skæve tider. Nogle af dem har løst problemet ved at tilbyde betaling for nogle af vagterne. - med forskellige modeller for de frivillige. Det gælder blandt andet Børnetelefonen. ArkivfotoFoto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Gitte Skotby-Young Ballenstedt

Da organisationen Livslinien traf den svære beslutning om at tilsidesætte et af de bærende principper – at afsættet for organisationens arbejde er frivillighed, skete det i kølvandet på to andre svære beslutninger:

Den første var at udvide åbningstiden til den nuværende, hvor organisationen tilbyder telefonrådgivning fra 11-05 alle årets dage.

Den anden var beslutningen om at gøre noget, fordi det ikke kunne lade sig gøre at rekruttere tilstrækkeligt med frivillige til at holde natåbent. Det skete efter et års tid, hvor organisationen på forskellige måder havde prøvet at besætte nattevagterne med frivillige, kvalificerede rådgivere. 

Altinget logoCivilsamfund
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget civilsamfund kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her








0:000:00