Kronik

Teolog: Argumenterne for at forskelsbehandle ukrainske flygtninge holder ikke

Danmark modtager ukrainske flygtninge med åbne arme, mens syriske flygtninge sendes hjem. Argumenterne for forskelsbehandlingen er direkte selvmodsigende, skriver teolog Claudia Welz.

Uanset hvorfra flygtninge kommer til Danmark, er integrationschancerne størst, når der ikke skelnes mellem første- og andenrangsflygtninge, skriver Claudia Welz.
Uanset hvorfra flygtninge kommer til Danmark, er integrationschancerne størst, når der ikke skelnes mellem første- og andenrangsflygtninge, skriver Claudia Welz.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Claudia Welz
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danmark er det land i verden, der i en enestående indsats procentuelt set reddede flest jødiske medborgere i 1940’erne. Denne historie forpligter fortsat.

Mange af os har doneret penge og skrevet eller underskrevet støtteerklæringer og petitioner, men den ønskede virkning – at stoppe krigen i Ukraine – er ikke indtruffet. I stedet er situationen forværret.

Man siger, at alle flygtninge behandles ensartet, men i praksis sker der en forskelsbehandling. Dette sker også i andre europæiske lande.

CNN-skribent Zeena Saifi kalder det for "Europas selektive empati for flygtninge".

Der er i den kontekst blevet lagt mærke til, at regeringen i Danmark modtager ukrainske flygtninge med åbne arme, mens syriske flygtninge sendes hjem, selvom der fortsat er krig i Syrien.

Der er flere mere eller mindre indlysende begrundelser for forskelsbehandlingen, der hænger sammen med de helt særlige forhold, der adskiller de ukrainske fra andre flygtninge.

Lad mig undersøge og nuancere begrundelserne, der frembringes for at retfærdiggøre denne forskelsbehandling.

Ukrainerne ligner os selv

For det første ønsker højrefløjen i Frankrig forskellige regelsæt for flygtninge fra arabiske muslimske lande og flygtninge fra europæiske, overvejende kristne lande, fordi det angiveligt er sværere at assimilere muslimer fra en arabisk kultur end kristne fra Europa. Forskelsbehandlingen knyttes altså til integrationsudsigter.

Det at hæfte sig ved, at de fleste ukrainske flygtninge er hvide, kristne og dermed ligner os selv, har samme religion, kultur og livsstil, kan føre til en rå stammelogik.

Når vi oplever, at vores medmennesker i Ukraine er i livsfare, er det kun naturligt, at vi vil hjælpe så meget, vi overhovedet kan

Claudia Welz
Professor og teolog, Aarhus Universitet

Judith Sunderland fra Human Rights Watch påpeger med god grund overfor CNN, at: "empathy and solidarity should stretch to everyone in need, not just the people who may look and pray like us". Smerten kan jo ses på alle menneskers ansigter. Vi har også set tårer i øjnene på syriske børn, der har mistet deres forældre. Burde reaktionerne så ikke være de samme overfor dem, hvis vi ellers vil leve i en civiliseret verden?

Hvis vi vil tage den bibelske (og dermed jødiske og kristne) kulturarv alvorligt, må konklusionen netop være, at vi ikke må forskelsbehandle flygtninge, fordi alle mennesker er skabt i Guds billede og dermed fortjener beskyttelse uanset hudfarve, nationalitet, køn og religion.

Putin har perverteret kristendommen og dermed provokeret en splittelse af den ortodokse kirke. I en bemærkelsesværdig erklæring fra 13. marts 2022 fordømmer førende ortodokse teologer i hele verden Putins krig og megalomane ideologi, der betegnes som "grundlæggende uortodoks, ukristen og umenneskelig".

Putins krig viser tydeligt, at argumentet ikke holder: Det, at nogen ligner os selv, betyder nemlig ikke nødvendigvis, at vi altid er tættere forbundne med vedkommende. Tværtimod.

Selvom Putin betragter Ukraine som en del af det store ’hellige’ russiske rige, han vil (gen)opbygge, og selvom størstedelen af de russisktalende ukrainere er kristne, der ligesom Putin tilhører den russisk-ortodokse kirke, bringer han død og ødelæggelse over dem. De nærmeste naboer er dermed blevet til hans værste fjender.

Flygtninge med terrorrisiko

For det andet sagde Bulgariens premierminister ifølge førnævnte CNN-artikel, at de ukrainske flygtninge accepteres uden frygt for, at de muligvis er terrorister. Underforstået: Denne frygt legitimerer afvisningen af flygtninge fra Syrien og andetsteds.

Argumentet forekommer umiddelbart at holde stik, fordi der faktisk er flere IS-krigere i Syrien end i Ukraine. Så der er en reel fare for, at den fremmede gæst viser sig at være fjenden, der i sidste ende undergraver gæstgiverens kultur, hvis vi åbner døren for alle, der banker på.

Hvis vi ønsker, at den muslimske flygtning bliver mere ’som os’ og passer på vores hjem, bliver vi nødt til også at behandle vedkommende som en ’af os

Claudia Welz
Professor og teolog, Aarhus Universitet

Den fransk-algeriske filosof Jacques Derrida har derfor præget ordet "hostipitality", som giver udtryk for den tvetydighed, at gæstfrihed ("hospitality") tit er kombineret med fjendtlighed ("hostility").

Rollerne mellem gæsten og gæstgiveren omvendes, når den ene kan genkende sig selv i den anden, så gæstgiveren også kan forestille sig selv at være flygtningen, der (ikke) er velkommen.

Diskussionen om gæstfrihed handler i høj grad om forståelsen af ens egen identitet, ens eget hjem og dets grænser, som afspejles i den selvforståelse og sociale værdisæt, der gælder 'herhjemme'.

Ubetinget gæstfrihed, der giver plads til og inkluderer hvem som helst, er i praksis umulig, hvis hjemmet, der er forudsætningen for gæstfriheden, deles med nogen, der ødelægger det.

Spørgsmålet er dog, om vi på den baggrund må sende syriske flygtninge tilbage i krigen og i stedet for dem modtage endnu flere ukrainske flygtninge. Her kan empirien føre ideologien ad absurdum, det vil sige ud i meningsløsheden eller absurditeten.

Uanset hvorfra flygtninge kommer til Danmark, er integrationschancerne størst, når der ikke skelnes mellem første- og andenrangsflygtninge. Hvis vi ønsker, at den muslimske flygtning bliver mere 'som os' og passer på vores hjem, bliver vi nødt til også at behandle vedkommende som en 'af os' – og ikke som en potentiel terrorist. Ellers risikerer vi, at vores mistanke bliver til en selvopfyldende profeti.

For resten forenes de tre såkaldte 'abrahamitiske religioner', jødedom, kristendom og islam, i ét træk: At de alle har en stærk tradition for gæstfrihed. Og den tradition bygger ikke på menneskelig svaghed, men minder om, at Gud, den Allerhøjeste, selv er Den, der elsker og "beskytter de fremmede", som det også står i den bibelske salme 146,8.

Læs også

Samme spilleregler for alle

Et tredje argument er den geografiske beliggenhed og trusselsvurderingen, der går på, at Ruslands invasion i Ukraine også kan blive til fare for hele Europas sikkerhed: Forskelsbehandlingen af flygtninge skyldes muligvis at Ukraine er tættere på modtagerlandene i Europa.

Det er vestens vurdering, at Ruslands trussel mod Ukraine også er en trussel mod Europa.

Argumentet, at alle lande er særligt forpligtiget på deres nærområder, har været fremført af regeringen som grunden til forskelsbehandling af flygtninge.

De, der forstår allerbedst, hvad det er, ukrainere bliver udsat for, er syrerne, der på egen krop har erfaret, hvordan det er at blive beskudt med klyngebomber

Claudia Welz
Professor og teolog, Aarhus Universitet

Det underbygges af de billeder, vi alle har set i de sidste uger: Ubevæbnede ukrainere stiller sig foran russiske panservogne og beder de russiske soldater om at gå hjem.

Disse modige ukrainere, der kæmper ukueligt for deres frihed og forsvarer demokrati og medmenneskelighed overfor en russisk overmagt, der bombarderer civilister og begår forbrydelser mod menneskeheden – disse ukrainere, der står som David overfor Goliat – har hele vores sympati.

Der er ikke nogen tvivl om, at deres kamp handler om vores vestlige værdier. Der er heller ikke nogen tvivl om hvem der er aggressoren og hvem der er ofret. Zelenskyj har ret i at hævde, at hele Europa og vores post-Holocaust-verdensorden forsvares i Ukraine.

Men de, der forstår allerbedst, hvad det er, ukrainere bliver udsat for, er syrerne, der på egen krop har erfaret, hvordan det er at blive beskudt med ulovlige våben som klyngebomber. Og det er syriske flygtninge, der fortæller os i de sociale medier, hvad de har lært i krigen mod Assad og Putin.

Hvis det er sandt, at det, der skal forsvares, er noget universelt, der i sagens natur angår os alle, så må konsekvensen være, at der gælder samme spilleregler for os alle.

Selvmodsigende forskelsbehandling

Hvordan, altså, kan vi hjælpe ukrainerne med at forsvare vores alles frihed og en demokratisk og solidarisk verdensorden?

Bestemt ikke ved at begrænse det almenmenneskelige til en lille kreds af særligt udvalgte, hvor vi byder en bestemt gruppe flygtninge velkommen ved at sende en anden gruppe tilbage til deres krigshærgede land.

Den slags forskelsbehandling bliver direkte selvmodsigende, hvis vi tager ovennævnte argumenter efter ordlyden.

Og hvis vi endelig vil påberåbe os den kristne tradition, så minder selvsamme tradition os om, at vi i denne verden alle sammen er pilgrimme, som ikke har et sted, der består, men at vi alle må søge frem til det fredsrige, der skal komme.

Note fra skribenten: Jf. Hebræerbrevet 13,14 i Det Nye Testamente.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claudia Welz

Professor i Etik og Religionsfilosofi, Aarhus Universitet
cand.theol. (Tübingen Uni. 2003), ph.d. (Zürich 2007), Dr. Habil. (Zürich 2010)









0:000:00