Trods advarsler: Red Barnet fik påbud fra Arbejdstilsynet om dårligt arbejdsmiljø

KRITIK: For stor arbejdsmængde og tidspres har ledt til påbud fra Arbejdstilsynet, efter de i år besøgte Red Barnet. Det viser en aktindsigt, Altinget har fået. Red Barnet har udskiftet ledelsen i den pågældende afdeling. (RETTET)

Selvom medarbejderne i Red Barnet havde gjort ledelsen opmærksom på, at der var et usundt psykisk arbejdsmiljø i hjælpeorganisationen, blev problemerne ikke løst.

Et uanmeldt besøg fra Arbejdstilsynet i år resulterede i påbud på det psykiske arbejdsmiljø.

Ifølge Red Barnet har ledelsen forsøgt at forbedre arbejdsmiljøet, men altså uden at komme i mål. I dag har organisationen udskiftet ledelsen i den pågældende afdeling.*

"Vi er virkelig kede af, at det er kommet dertil.”

Sådan lød det, da Karin Hindkjær, chef for Red Barnets afdeling for engagement, blev ringet op af Altinget.

“Men generelt er vi jo under et evigt krydspres mellem, at vi på den ene side har en stor forpligtelse til at forvalte de penge, vi får, på den mest omkostningsbevidste måde. Samtidig kan vi på den anden side aldrig planlægge, hvornår der kommer spidsbelastninger. Det, tror jeg, er NGO'ernes evige tunge lod”, siger Karin Hindkjær.

Lektor ved Institut for Organisation ved Copenhagen Business School Elisabeth Naima Mikkelsen kender til problematikken.

"I de her typer af organisationer, såsom Red Barnet, der bliver organisationens godgørende sag på en eller anden måde prioriteret over, 'hvordan har vi det, når vi er på arbejde', fordi 'det er så vigtigt at redde de her børn',” siger Elisabeth Naima Mikkelsen.

"Stor arbejdsmængde og tidspres"
Elisabeth Naima Mikkelsen genkender Red Barnets problemer og påpeger, at det er en bredere tendens blandt NGO’er.

"Der er arbejdspres, de skal løbe hurtigere, og der er rigtig mange opgaver. Der er den her tanke om, at så mange penge som muligt gerne skal gå til sagen. De skal helst ikke bruges på de ansatte, de skal have deres løn og gøre deres arbejde, men pengene skal bruges på organisationens formål," fortæller Elisabeth Naima Mikkelsen.

Ved Arbejdstilsynets besøg hos Red Barnet blev der slået ned på 'stor arbejdsmængde og tidspres', der defineres ved, at der arbejdes uden pauser, i for højt tempo, for mange timer eller lignende. Det kan i mange tilfælde føre til stress og udbrændthed blandt de ansatte.

Et tilbagevendende uløst problem
Altinget kunne i sidste uge afsløre, at knap en tredjedel af de danske organisationer bryder arbejdsmiljøloven ved ikke at lave den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV). Red Barnet er dog én af de organisationer, der har lavet en APV.

Karin Hindkjær fortæller, at Red Barnet både har gennemført en APV i 2015 og en medarbejderundersøgelse i 2016.

Du siger, at I fik udarbejdet en Medarbejderundersøgelse sidste år, så det var i 2016. Kom I frem til de samme problemer som Arbejdstilsynet gav jer påbud og vejledning om ved deres besøg i år?

"Ja. Vi er udmærket klar over, at vores økonomiafdeling har været specielt udsat. Det har vi været særligt opmærksom på.”

Så I havde altså øje på problemerne i 2016, men Arbejdstilsynets tilsyn fandt sted året efter, i 2017, hvor de stadig vurderer, at der er problemer. Havde I ikke lavet en handleplan for, hvordan I skulle arbejde med de problemer?

"Der er løbende blevet lavet forskellige indsatser i den afdeling. Der blev gjort en del i den periode, så der er blevet arbejdet på det."

Hvordan har I så arbejdet yderligere på det, nu hvor Arbejdstilsynet efter deres tilsyn kunne konkludere, at I stadig havde de samme problemer?

“Vi har prøvet at følge med i forhold til medarbejderressourcer, men vi bliver nødt til at være meget bevidste om at holde vores administrationsomkostninger nede, så flest mulig penge kommer ud til de børn, der har brug for vores hjælp.”

Indholdsløse målinger
Trods interne målinger og handleplaner viser Arbejdstilsynets besøg, at Red Barnet stadig døjer med problemer med det psykiske arbejdsmiljø. Problemer, der vel at mærke var blevet identificeret igennem blandt andet APV’en og medarbejderundersøgelsen i 2015 og 2016.

Ph.d. og stressforsker fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø Malene Friis, understreger vigtigheden i, at man som arbejdsgiver er bevidst om og sørger for at få afdækket det, som, de ansatte føler, er relevant for deres arbejde og velbefindende.

“Man skal især sørge for, at der handles på de svar, der dukker op, for ellers bliver APV’en et indholdsløst ritual,” påpeger Malene Friis.

Chef for engagement Karin Hindkjær erkender, at Red Barnets tiltag ikke har virket, til trods for at organisationen kendte til problemerne allerede et år før Arbejdstilsynets besøg.

“Vi må også bare konstatere, at de indsatser, vi har lavet i den periode, ikke har været stærke nok i forhold til at få hegnet problemstillingen ind”, fortæller Karin Hindkjær.

Udskiftning af ledelse
Et af de tiltag, Red Barnet nu har foretaget for at komme problemerne med det psykiske arbejdsmiljø til livs, har været en udskiftning af ledelsen.

"Vores tidligere økonomidirektør pegede på, at der efter hendes mening skulle nye kræfter til. Vi har derfor fået ny økonomidirektør ombord her pr. 1. november”, fortæller Red Barnets chef for engagement, Karin Hindkjær.  

Ifølge arbejdsmiljøloven skal en APV mindst revideres hvert tredje år. Men den skal også laves, hvis der sker ændringer i arbejdet, hvilket har været tilfældet hos Red Barnet, med en ny økonomidirektør.

Du fortæller, at I har fået ny ledelse. Hvornår har I planer om, at lave en APV for at følge op på ændringen?

"Den nye chef havde møde med afdelingen i sidste uge, hvor at de fik lagt handlingsplaner, så det bliver fulgt meget tæt. Vi kommer også til at lave en ny APV i det nye år. Vi ønsker jo ikke at have medarbejdere, der bliver stresset af at gå på arbejde og har et dårligt arbejdsmiljø. Det er jo på ingen måde hverken intentionen eller fordel for nogen som helst.”

Red Barnet ser alvorligt på sagen og er kede af situationen. For at sikre en så god overgang som muligt fortæller Karin Hindkjær, at den tidligere økonomidirektør og deres nye har haft et overlap for at sikre en god overlevering, hvor også det psykiske arbejdsmiljø får en høj prioritet.

“Det er vigtigt for mig at understrege, at vi er meget kede af, at denne situation er opstået. Sådan en arbejdsplads ønsker vi jo ikke at være. Vi skal gøre en forskel for børn, men vi skal også være gode ved vores medarbejdere," understreger Karin Hindkjær.

 

* Artiklen er ændret 20/12-2017 kl 12:38 efter henvendelse fra Red Barnet, som påpegede, rubrikken “Trods advarsler: Først efter påbud greb Red Barnet ind over for dårligt arbejdsmiljø” ikke var korrekt. Det samme gælder indledningen. Red Barnet har ifølge ledelsen løbende haft workshops og andre tiltag, men uden at få løst problemerne. 

, , ,

Forrige artikel Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven Organisationer bryder i stor stil arbejdsmiljøloven Næste artikel Folkeuniversitetet bryder arbejdsmiljøloven for tusinder af ansatte Folkeuniversitetet bryder arbejdsmiljøloven for tusinder af ansatte
  • Anmeld

    hans preben pedersen · Vi Grønne EUer !!!!!

    DET ER IKKE RED BARNET DER FEJLER !!! DET ER # VERDEN # !!!

    ALT , ALT , ALT !!!!!! FOR MANGE I DENNE LUXSUS VERDEN !!!!!!
    SVEGTER BØRNENE !!!!!! ANTIKVOTE-LARS !!! OG ANTIKVOTE-METTE OG
    ALLE DE ANDRE ER BARE ET LILLE NYDANSK FENOMEN !!!!!!!!!!
    DER SKAL STORE ÆNDRENGER TIL !!!!! " BØRN ER LIVETS LYS "
    PENGE ER LIVETS EGOISME !!!!!! Venligst hp.

Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

Trygfonden kaster redningskrans til sociale virksomheder i knibe

LÅNEGARANTI: Med en lånegaranti på 20 millioner kroner spænder Trygfonden et sikkerhedsnet ud under kriseramte sociale virksomheder. Det vil forhindre konkurser, men branchen har stadig brug for hjælp fra staten, mener Selveje Danmark. 

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

Gode råd: Kriser kræver klar kommunikation

GUIDE: En krise stiller krav til god ledelse og klar kommunikation. Undgå at bevæge dig ud i spekulationer, og husk vigtige mellemregninger, lyder rådene blandt andet fra Kragelund Kommunikation, der har mere end 20 års erfaring i krisekommunikation.

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

Tidligere generalsekretær: Fem corona-råd til civilsamfundets ledere

DEBAT: Medier og politikere har alt for lidt fokus på, hvordan virus og karantæne kan ramme ngo'er, foreninger, højskoler og efterskoler. Tidligere generalsekretær i Unicef, Steen M. Andersen, kommer her med fem punkter, der kan hjælpe ledelsen gennem coronakrisen.

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

Markus Bjørn Kraft: Fonde har ny rolle i coronakrisen

DEBAT: De fleste fonde har i dag større formue, bedre ledelse og andre samarbejdsrelationer i dag set i forhold til finanskrisen 2008-2009. Men hvordan den nuværende krise kommer til at påvirke fondene, kommer an på recessionens dybde og længde, skriver Markus Bjørn Kraft.

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

Sådan håndterer din forening eller civilsamfundsorganisation coronakrisen

GUIDE: Store dele af Danmark er lukket ned for at forhindre covid-19 i at sprede sig. Den nye situation rejser en række spørgsmål for civilsamfundet: Hvordan mødes vi digitalt? Hvordan kommunikerer vi klart? Og hvad gør vi med generalforsamlinger og andre frister, vi under normale omstændigheder skal overholde? Få en del af svarene her. 

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation

ERFARINGER: Covid-19 har for alvor sat sit præg på vores samfund, og store dele af befolkningen mødes ikke længere på job, i skoler eller i fritiden. Her fortæller Danske Gymnastik- og Idrætsforeningers formand, Charlotte Bach Thomassen, hvordan man som stor civilsamfundsorganisation navigerer i en krisesituation. Vi begynder fortællingen om de otte tumultariske døgn fredag 6. marts, hvor statsministeren gradvist lukker vores samfund ned. 

Astrid Krag lancerer nye coronatiltag for socialt udsatte

Astrid Krag lancerer nye coronatiltag for socialt udsatte

TILTAG: En nyoprettet hotline skal vejlede personale og faggrupper, der arbejder med socialt udsatte, om håndtering af myndighedernes anbefalinger til at undgå coronasmitte. Senere i dag meldes der nye retningslinjer ud til kommunerne.