UNDERVISNINGSFORLØB: Samskabelse udfordrer foreningers uafhængighed

INTRO: Undervisningsforløbet ‘Samskabelse udfordrer foreningers uafhængighed’ sætter fokus på, hvordan civilsamfundets arbejde bliver udfordret, når de samarbejder og samskaber med offentlige aktører på flygtninge- og integrationsområdet.

Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Norma J. Martinez

Baggrund for undervisningsforløbet
I Danmark har vi en lang tradition for samarbejde og tæt dialog mellem den offentlige sektor og civilsamfundet. Over det seneste årti er der sket en stigning i samarbejder mellem civilsamfundsorganisationer og kommunale aktører om levering af velfærdsydelser, som traditionelt set har været kommunale opgaver.

De nye typer samarbejder mellem civilsamfundsorganisationer og offentlige aktører bliver i dag af mange kaldt samskabelse. Samskabelse kommer af det engelske ord co-production. Der findes forskellige definitioner af ordet, men fælles for dem er, at samskabelse defineres som en proces, hvor offentlige aktører, civilsamfundet, erhvervslivet og borgerne i tæt samarbejde udvikler løsninger på samfundsudfordringer.

Den seneste frivilligrapport (2016–2018) ‘Tal om frivillighed i Danmark’ fra Center for Frivilligt Socialt Arbejde viser, at 77 procent af kommunerne samskaber med foreninger, og at 57 procent af lokalforeningerne og 35 procent af de landsdækkende foreninger er involveret i samskabelsesprojekter med kommuner.

 

Fokus for forløbet
I dette forløb ser vi nærmere på de dilemmaer, interessekonflikter og udfordringer, der kan være forbundet med samskabelsesprocesser, og hvordan samskabelse påvirker civilsamfundsorganisationers fortalervirksomhed og uafhængighed.

Fokuset er på samskabelse på flygtninge- og integrationsområdet, som er det område, civilsamfundsorganisationer og kommunale aktører samarbejder mest omkring. Tallene fra ‘Tal om frivillighed i Danmark’ viser, at 81 procent af foreningerne i undersøgelsen er involverede i samskabelsesprojekter på flygtninge- og integrationsområdet. 

Sådan anvender du undervisningsforløbet
Dette undervisningsforløb kan anvendes på to måder:

1. Forløbet kan tages individuelt af personer, der fagligt eller gennem frivilligt arbejde er interesseret og involveret i samskabelsesprocesser. Forløbet kan i den forbindelse være et kompetenceløft, som giver ny viden på området og skaber nye refleksioner, der kan udvikle dig i dit arbejde.

2. Forløbet kan anvendes af undervisere, projektledere og frivilligledere, der kan integrere forløbet eller dele af det i kurser, temadage og workshops om samskabelse.

Sådan blev undervisningsforløbet til
Undervisningsforløbet er baseret på resultater af det treårige tværfaglige forskningsprojekt 'Samspillet mellem frivillige og den kommunale sektor' (2015-2018). Forskningsprojektet er gennemført af Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC) ved Syddansk Universitet (SDU). Formålet med forskningsprojektet var at undersøge, hvordan frivillige fra flygtningeorganisationer samarbejder med kommunale institutioner, og belyse, hvad samarbejde med lokale offentlige myndigheder betyder for flygtningeorganisationers rolle som fortalere for flygtningene.

Forskningsprojektet bygger på feltstudier og kvalitative interviews med frivillige og ansatte fra flygtningeorganisationer og kommunale medarbejdere.

Altinget: Civilsamfundets Videnscenter har samarbejdet med forskere fra SDU om udviklingen af undervisningsforløbet.

 

Undervisningsforløbet består af 3 moduler

Modul 1: Tættere relationer udfordrer civilsamfundets uafhængighed
Dette modul indeholder en videoforelæsning af lektor Klaus Levinsen, Syddansk Universitet, hvor du bliver introduceret til, hvordan lokale foreninger og nationale organisationer samarbejder med kommunale aktører på integrationsområdet.

Vi ser nærmere på de konsekvenser det tætte samarbejde kan medføre for civilsamfundsorganisationers fortalervirksomhed.

Modul 2: Roller og arbejdsdeling i samarbejdet på flygtningeområdet
I dette modul ser vi nærmere på, hvordan rollerne og arbejdsopgaverne mellem flygtningeorganisationer og kommunale aktører bliver fordelt, når de samarbejder.

Du får indblik i relationen mellem de frivillige fra flygtningeorganisationer og de kommunale medarbejdere, og hvilke kritikpunkter parterne har til hinanden.

Modul 3: Tre forskellige strategier for fortalerarbejde i praksis
I dette modul ser vi nærmere på de dilemmaer og udfordringer, flygtningeorganisationer møder, når de samarbejder med kommunale aktører.

Gennem en videoforelæsning, hvor lektor Klaus Levinsen yderligere udfolder resultaterne fra  forskningsprojektet ‘Samspillet mellem lokale flygtningeorganisationer og kommunale institutioner’, bliver du klogere på de strategier, flygtningeorganisationer benytter sig af, når de samarbejder med kommunale aktører.

Klik her for at komme videre til modul 1: Tættere relationer udfordrer civilsamfundets uafhængighed

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00