Én DF’er har brugt flere penge på Facebook-reklamer end nogen anden i dansk politik: "Vi har satset hele butikken"

Dansk Folkepartis EU-politiker, Anders Vistisen, hældte over en halv million kroner i Facebook sidste år, hvilket er mere end nogen anden politiker i Danmark. Og det er helt bevidst.

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Rikke Albrechtsen

BRUXELLES: Han er den danske EU-parlamentariker, der har flest følgere på Facebook og som høster flest reaktioner. Han er samtidig den i hele det politiske Danmark, der sidste år brugte flest penge på at fremme sit budskab på det sociale medie.

Dansk Folkepartis EU-parlamentariker, Anders Vistisen, brugte over dobbelt så mange penge på at få spredt sine opslag i 2023 som den næste politiker på listen, Liberal Alliance-formand Alex Vanopslagh.

Vistisen har haft over 100.000 kroner mere op af lommen end Socialdemokratiet, hvis partiside ligger nummer to i feltet, og han har brugt 400.000 kroner mere på Facebook end nogen af de øvrige 13 danske EU-parlamentarikere.

Det viser nye tal fra analysevirksomheden Common Consultancy, der har kortlagt pengeforbruget på Facebook for alle danske politikere for Altinget.

”Han tror på, at succes på Facebook er afgørende for succes ved EU-parlamentsvalget. Det er en meget bevidst prioritering,” siger Eske Vinther-Jensen, der er partner i virksomheden.

Anders Vistisen bekræfter, at det er en klar strategi at bruge annoncebudgettet på sociale medier. I stedet for at kaste penge i plakater i det offentlige rum, annoncer i aviser eller radiospot, koncentrerer han sig om særligt Facebook.

”Vi har satset hele butikken på SoMe,” siger Anders Vistisen.

”Det er jo en erkendelse af, at vi er et ret fattigt parti, der ikke får store valgbidrag udefra og heller ikke har så mange penge, som vi havde, da vi var et større parti.”

”Derfor har vi taget beslutningen om at være massivt til stede ét sted og blive bemærket der, og så må vi skære alt det andet fra. Til gengæld kommer du ikke til at se en stor stilladsreklame med mit ansigt midt i København eller Aalborg.”

Stukket helt af

Medieforsker på RUC, Mark Blach-Ørsten, der studerer politikernes gøren og laden på Facebook, mener, at det er helt vildt, at Vistisen befinder sig alene på toppen af betalingslisten.

Jeg har aldrig før set opgørelser, hvor én person er stukket af på den facon fra hele resten af flokken. Det plejer at være de politiske partier, som har den største udgiftspost.

Mark Blach-Ørsten
Professor, RUC

”Jeg har aldrig før set opgørelser, hvor én person er stukket af på den facon fra hele resten af flokken. Det plejer at være de politiske partier, som har den største udgiftspost,” siger han.

”Det er også overraskende, fordi han stiller op til europaparlamentsvalget. Og alt andet lige, så er det jo ikke sådan, når man kigger i valgforskningen, at man normalt forventer, at medlemmer at Europa-Parlamentet har så mange penge at gøre godt med.”

”Det må betyde, at der er nogen i partiet, der satser meget voldsomt på, at det skal virke,” siger Mark Ørsten.

Ikke et valgår

Vistisen understreger, at beløbet forekommer ekstra stort sidste år, fordi hjemlige danske politikere kun lige var kommet ud af valgkampen til Folketinget i november 2022. Derfor havde de formentlig ikke samme lyst til at bruge penge eller det samme behov for at profilere sig.

Han gør dog også klart, at han bruger pengene, fordi han tror, at det virker.

Meget tyder også på, at han har ret.

Anders Vistisen er suverænt den af de danske medlemmer af Europa-Parlamentet, der får flest reaktioner på sine opslag.

Common Consultancy har netop gennemført en stor analyse af alle de europæiske EU-politikeres gennemslagskraft på platformen siden sidste EU-valg i 2019.

Her er den klare konklusion, at den nationalistiske højrefløj, som Anders Vistisen er en del af, generelt dominerer samtalen på Facebook i Europa.

Hvis vi ikke troede på, at vi fik noget ud af bruge penge på for eksempel Metas platforme, så gjorde vi det heller ikke.

Anders Vistisen
EU-parlamentariker (DF)

Analytikerne konkluderer, at udfald mod indvandring, vrede mod grønne tiltag og modstand mod et for magtfuldt EU, som også er emner, Anders Vistisen skriver meget om, er noget af det, der leder til flest reaktioner fra de europæiske Facebook-brugere – både positive og negative.

Derfor ville Anders Vistisen også ligge meget højt, hvis ikke højest, på listen over, hvem af de danske EU-politikere der høster flest likes, delinger og kommentarer, selv om han ikke postede penge i Facebook, vurderer virksomhedspartner Eske Vinther-Jensen.

”Det er meget tydeligt, at evnen til at fokusere på sine mærkesager og engagere vælgerne følelsesmæssigt er det fuldstændig afgørende,” siger han og understreger, at det kan Vistisen til fulde.

Tror på, at det virker

Han er dog mindre sikker på, om DF'eren stadig ville dominere listen så fuldstændig, hvis han ikke havde betalt sig til noget synlighed.

Læs også

”Der er ingen tvivl om, at afstanden ned til nummer to ikke ville have været så stor, som den rent faktisk er,” siger Eske Vinther-Jensen.

Det er Vistisen enig i.

”Hvis vi ikke troede på, at vi fik noget ud af bruge penge på for eksempel Metas platforme, så gjorde vi det heller ikke,” siger Vistisen.

Men han er dog også selv ret sikker på, at han stadig ville være i top, selv om han ikke brugte penge.

”Jeg vil påstå, at selv i perioder, hvor vi ikke annoncerer, ville vi stadig få flere interaktioner end de andre partier. Vi kan se, at vi stadig ligger højt, i de uger, hvor vi ikke sponserer. Men der er ikke nogen tvivl om, at Facebook og andre sociale medier er skruet sådan sammen, at hvis du ikke bruger penge, så får du også mindre trafik,” mener Anders Vistisen.

Derfor kommer han også til at holde fast i sin strategi frem mod europaparlamentsvalget 9. juni.

”Vi kommer til at bruge de ressourcer, vi har til valget, primært på det her,” siger Anders Vistisen.

Grafik af Katharina Lindhardth Møbjerg Madsen

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Vistisen

Spidskandidat til Europa-Parlamentet, MEP (DF)
cand.jur. (Aarhus Uni. 2013)

Mark Blach-Ørsten

Professor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
ph.d. (Roskilde Uni. 2003), cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1999)

Eske Vinther-Jensen

Adm. direktør, Common Consultancy
Master of Management Development (Copenhagen Business School), MSc, International Relations (London School of Economics), sprogofficer, (Forsvarsakademiet), BA, Idehistorie, (Aarhus Universitet)

0:000:00