Analyse af 
Esben Schjørring

Det store Facebook-valg: De blå betalte mange penge for at tabe

Facebook er de blås kamparena. Det er her, de dominerer, og det er også dem, der bruger klart flest kampagnepenge her. Alligevel tabte de. Men hvis konklusionen så er, at Facebook ikke har afgørende politisk betydning, tager man fejl.

Det er en vigtig del af analysen af de to de gamle borgerlige magtpartiers eklatante nederlag ved Fv22, at Jakob Ellemann-Jensen og Søren Pape Poulsen slet ikke har den samme gennemslagskraft på sociale medier hverken som de andre toppolitikere samlet set eller i forhold til de andre borgerlige partiledere.
Det er en vigtig del af analysen af de to de gamle borgerlige magtpartiers eklatante nederlag ved Fv22, at Jakob Ellemann-Jensen og Søren Pape Poulsen slet ikke har den samme gennemslagskraft på sociale medier hverken som de andre toppolitikere samlet set eller i forhold til de andre borgerlige partiledere.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Esben Schjørring

Penge kan ikke give dig alt, det er sandt, men hvad de ikke kan give, kan jeg ikke bruge.

Sådan sang den gamle Motown-sanger Barret Strong i 1959.

Og den korte konklusion oven på et folketingsvalg, hvor Facebook spillede en afgørende rolle i kampen om stemmerne, er, at de blå partier brugte langt mere på Facebook end rød blok og alligevel tabte stort.

Altinget logoDigital
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget digital kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00