Sophie Løhde: Frank Jensen forsøger at tage billige point hjem

DEBAT: Overborgmester i København Frank Jensen snyder sig til billige point, når han påstår, at regeringen er mere optaget af ideologi end de medarbejdere, der bliver berørt af nye udflytningsplaner, skriver Sophie Løhde (V), innovationsminister.

Af Sophie Løhde (V)
Innovationsminister 

I regeringen ønsker vi et Danmark i bedre balance. Et Danmark, hvor det er muligt at leve, bo, arbejde og uddanne sig i alle dele af landet.

Vi har derfor for nylig præsenteret endnu en omfattende og ambitiøs plan, der betyder, at vi de kommende år vil etablere omkring 4.000 statslige arbejdspladser uden for København og 10 nye uddannelsesstationer med plads op til 1.000 studerende i byer rundt om på Sjælland, på Fyn og i Jylland.

Planen er nummer to i rækken, og med den vil vi samlet set flytte og etablere godt 8.000 statslige arbejdspladser rundt om i Danmark.

Beslutningen om at flytte statslige arbejdspladser væk fra København er ikke lige populær alle steder.

Og det kommer derfor heller ikke som den store overraskelse, at Københavns overborgmester, Frank Jensen, er utilfreds med regeringens beslutning.

Man fristes næsten også til at sige, at det vel dårligt nok kan være anderledes, for Frank Jensen skal jo først og fremmest varetage Københavns Kommunes og københavnernes interesser.

Men det er ærlig talt langt ude, at overborgmesteren i et forsøg på at tage billige point hjem hos vælgerne i København beskylder regeringen for at udvise en ’arrogant mangel på interesse’ over for de medarbejdere, hvis arbejdspladser står over for at skulle flytte.

Vi er bestemt hverken uinteresserede eller arrogante, og det undrer mig, hvad Frank Jensen konkret bygger sine påstande på.

Udflytningsplaner medfører svære beslutninger
Jeg er fuldt ud klar over, at medarbejderne og deres familier står i en svær situation. Det er ikke nemt at skulle beslutte, om man vil flytte med sin arbejdsplads – særligt ikke hvis arbejdspladsen rykker til den anden ende af Danmark.

Af samme grund har jeg også været meget optaget af, at de berørte medarbejdere og deres familier kan træffe deres beslutning ud fra et ordentligt vidensgrundlag.

Og derfor har det også været vigtigt for mig at gå i dialog med de faglige organisationer om, hvad vi som arbejdsgivere i staten blandt andet kan gøre for at gøre beslutningen nemmere for medarbejderne.

Det er også vigtigt at sige, at selvom vi flytter arbejdspladser og ikke medarbejdere, så ser vi fra regeringens side gerne, at så mange medarbejdere som muligt vælger at flytte med deres arbejdsplads.

Derfor er det blandt andet også muligt i en periode at få konverteret pendlertid til arbejdstid og have hjemmearbejdsdage, så medarbejdere for eksempel kun behøver at arbejde fra kontoret tre dage om ugen.

På den måde får medarbejdere, der overvejer at flytte, også mulighed for så at sige at se den ’nye’ arbejdsplads og byen an, før de eventuelt beslutter at flytte.

Jeg vil dog samtidig gerne understrege, at jeg har den største respekt for den beslutning, som hver enkelt medarbejder må nå frem til. For de ved bedst, hvad der er det rigtige for netop dem og deres familier.

Og hvis man vælger at sige sit job op, har vi som arbejdsgivere naturligvis også et ansvar for at hjælpe medarbejderne videre med deres arbejdsliv.

Vi har derfor blandt andet hævet det beløb, som medarbejdere, der vælger ikke at flytte med deres arbejdsplads, kan få til kompetenceafklaring.

Ved den første runde flytninger, som gik i gang i 2015, kunne man få 15.000 kroner, men vi har sat beløbet markant i vejret, så medarbejderne nu kan få op til 25.000 kroner. Og som noget nyt kan pengene også bruges til kompetenceudvikling.

Aktivitet og vækst i hele landet
Hvis man skal tro Frank Jensen, har regeringen heller ingen respekt for medarbejdernes faglighed, og vi er også mere optaget af ideologi end i at skabe en målrettet strategi for vækst i Danmark. Også det er noget værre vrøvl.

Vi har den største respekt for medarbejdernes faglighed – det er jo blandt andet derfor, vi gerne ser, at de vælger enten at pendle til eller flytte med deres arbejdsplads, og af samme årsag har vi som sagt taget en række initiativer, der skal gøre det mere attraktivt for medarbejderne at blive i jobbet.

Men der vil naturligvis være en del medarbejdere, som ikke flytter med, og derfor vil det være nødvendigt at rekruttere nye dygtige medarbejdere og få dem sat hurtigt ind i sagerne blandt andet ved brug af sidemandsoplæring og periodevis dobbeltbemanding.

Det vil dog næppe kunne undgås, at der i en indkøringsfase vil ske et vist tab af viden og et fald i produktiviteten. Det viser erfaringerne fra den første runde af flytninger.

Vi kan dog samtidig se, at flere af de statslige arbejdspladser, der blev flyttet i første runde, nu igen er godt oppe i gear og faktisk på nogle områder er blevet mere effektive efter deres flytning.

På mit eget ministerområde gælder det eksempelvis Statens Administration i Hjørring, hvor man i dag har oplevet en stigning i produktiviteten i forhold til, da styrelsen lå i København.

Kan flytningen af statslige arbejdspladser så i sig selv vende den udvikling, vi har været vidne til i Danmark de sidste mange år, hvor flere steder i landet har oplevet nedgang og fraflytninger?

Nej, naturligvis kan den ikke det, og det har jeg heller aldrig hævdet.

Men flytningen af arbejdspladser væk fra København og ind i resten af landet kan sammen med moderniseringen af planloven, gennemførelsen af landbrugs- og fødevarepakken og flere af de øvrige initiativer, som regeringen har taget for at få et Danmark i bedre geografisk balance, være med til at skabe aktivitet og vækst i hele landet.

Det må Frank Jensen gerne kalde ideologi, hvis han vil det.

Jeg kan bare konstatere, at jeg i modsætning til Københavns overborgmester ønsker et Danmark, hvor der – ikke bare i hovedstaden – men i alle dele af landet er gang i hjulene.

Forrige artikel Borgmesterkollega til Frank Jensen: København lever og har det godt Borgmesterkollega til Frank Jensen: København lever og har det godt Næste artikel Ledere: Mere uddannelse og faglig ledelse kan løfte kvaliteten i den offentlige sektor  Ledere: Mere uddannelse og faglig ledelse kan løfte kvaliteten i den offentlige sektor 
  • Anmeld

    Helle Walther

    De udflytninger har mange ulemper

    Når man skal vente mere end to år mod tidligere 6 mdr. på svar fra bl.a Miljø og natur klagenævnet, og vi venter fortsat d.d. på et svar, så er det en skandale af rang. Sofie Løhde. Og herudover spørger man ikke folk der " fyres" tvinges ud/ eller ind, som I populistisk kalder det,, man tromler hen over deres hoveder, og man har flyttet ret meget hovsa agtigt. Noget er fornuftigt andet tager man sig til hovedet over, det er mega dyrt, plus det er ikke ordentligt gennemtænkt.
    Man lider fortsat efter Strukturreformen i 2006, der ryger så megen ekspertise og det med Danmark i balance, jo tak, fint nok, men man kunne jo spørge ind til hvem der gerne vil flytte ud. Det kom jo mest til de andre større byer, så hvor meget balance er der i det. Jeg synes det er gjort som dårlig politisk håndværk.

  • Anmeld

    Anna Winther

    Lappeløsninger

    Danmarkshistoriens største politiske makværk vedtaget med smalt flertal - det er strukturreformen med stordrifts tanken har sparket voldsomt til urbaniseringen så vi har fået udkant.
    -Det fandtes ikke før.
    -Bedre og billigere var sloganet
    -Dyrere og dårligere blev det.
    -Venstre taler om at vi skal passe på at Danmark ikke knækker over.
    -Så vil de udflytter virksomheder for at få folk tilbage til provinsen.
    -Men så lægger de virksomhederne i de store byer
    Udkant forbliver udkant hvor der ikke går offentlig transport er en saga blot og husene ikke kan belånes fordi det er dårlig forretning for kreditforeningerne.
    -Måske Venstre ville blive forstået hvis de sagde det ærligt og redeligt at de har taget fejl.
    -At strukturreformens centralisme ikke var godt for DK
    -Og at de forsøger med dette at rette op på nogle af skaderne

  • Anmeld

    J. Jensen

    Venstre igangsætter en ny mediestrategi

    Når man læser Løhdes seneste indlæg, hvor Venstre skal bortforklare det udtalte Københavnerhad, med partiets holdninger om at pleje vælgerne i landområderne, så har en spindoktor vist være igang med det sproglige.
    Nu tales der ikke længere om, at det kun er Københavnerne, der taler om en udflytning, mens resten af landet skulle tale om en indflytning, og nu tales der heller ikke om, at Venstre med sin udflytningsplan af nogle tusind arbejdspladser fik bragte landet i en bedre balance. Nej nu erkender man at udflytningen ikke vil opnå den lovede bedre balance, og at det derfor heller aldrig har været udtalt. Nu skal alle regeringens tiltag bare ses som et forsøg på at få sat gang i hjulene i alle landsdelene.
    Har Venstre mon bare opdaget, at der alligevel snart vil komme et nyvalg, og at der måske er opstået så stor bitterhed i Hovedstadsområdet over regeringens førte politik, at det vil koste på tilslutning til partiet, og at man derfor nu har travlt med at anlægge en ny mediestrategi.

  • Anmeld

    Peter Hansen

    "Belejligt" med mere effektiv Statens Administration

    Det er lidt pudsigt, at Sophie Løhde mener, at man regeringen "...har den største respekt for medarbejdernes faglighed...", for hvis det var tilfældet, så ville en udflytning ikke give mening. Hun har endnu ikke kunne forklare, hvor eller hvordan de udflyttede institutioner vinder på fagligheden ved at bliver udflyttet.

    Det har heller ikke været muligt for medarbejdere, at få en forklaringer for hvorfor deres institutioner bliver placeret, som de gør. Hvorfor Miljøstyrelse til Odense, Færdselsstyrelsen til Ribe, NOTA til Nakskov og Dansk Sprognævn til Bogense. Hvad kan de lokationer bidrage med til fagligheden??

    Og så er det jo meget "belejligt", at Sophie Løhdes egen styrelse Statens Administration i Hjørring, nu åbenbart er mere effektiv end før den blev udflyttet. Det var de så ikke for en uge side, da Politiken fulgte op på hendes påstand. Der måtte hun trække i land, og undskylde sig med, at det kunne være, at der var nogle steder, hvor de var blevet mere effektive.

    Men det er jo heldigt, at hendes egen styrelsen nu pludselig er blevet mere effektiv.

  • Anmeld

    Jens Ole Mortensen

    Blå Frank

    Hvad er problemet. Det er ikke længe siden at ledige i København fik den besked, at de bare kunne skride ud af byen Og arbejde andre steder. De klynker når deres egne administrationer skal udflyttes, men sender ledige, som burde have førtidspension, ud i smertehelvede aktiveringer. Og udsatte bliver nægtet pension, indtil de ligger i hospitalssenge og ligner muselmænd fra KZ lejrene. Og paradoksalt nok må en blå minister gribe ind mod de røde københavneres modbydelige behandling af socialt udsatte og syge arbejdsløse. De gør alt hvad de kan for at få fattigrøvende til at forlade byen. De udtrykker de rigtige humanistiske meninger, men udviser et afstumpet forhold til udsatte borgere.
    Jeg forstod godt den københavnske hjemløse som ikke stemte til kommunevalget, da det, som han sagde, er fuldstændigt det samme for ham. Uanset om den ene eller den anden var ved magten.
    Det er måske ikke helt rigtig .De borgelige vil nok vise mere hensyn end Blå Frank, eller skulle vi sige Sorte Frank og EL og Alternativet, som finder kunsten og kulturen vigtigere end de udsatte borgers elendighed.
    Jeg syntes flere statslige arbejdspladser burde flyttes til provinsen. Især til nogle mere anstændige kommuner.

  • Anmeld

    Henrik V Blunck · Blogger og kommentator

    Op til 25.000 - lyder af meget, men er ganske lidt!

    Det er langt mere arrogant, at få det til at lyde som om man 'markant' hæver det beløb folk får med, når man samtidig kan konstatere, at en flytning fra Roskilde til Dianalund af indholdet af en single mands lejlighed løb op i 6.000 - en flytning af en hel familie over længere distance vil naturligvis koste LANGT mere. Herudover skal der betales indskud, og så videre...

    Ministeren er i forvejen bagud på points i en tid hvor Moderniseringsstyrelsen startede optakten til overenskomstforhandlinger med at tale om fjernelsen af kutymen med betalt frokost, velvidende, at når folk selv betaler deres frokost har de også ret til at forlade arbejdspladsen, og derved fjernes en stor del af fleksibiliteten set med arbejdsgivers (og dermed skatteborgers) øjne...

    Jeg har stor sympati for ministeren, men den der har skrevet dette indlæg på ministerens vegne har gjort hende en kæmpe bjørnetjeneste ved at inddrage en sviner til en overborgmester, der trods alt bliver hørt, også selvom han egentlig bare siger hvad mange andre også har sagt.

    Jeg tvivler ærlig talt meget på hvor meget de faglige organisationer har været inddraget i denne proces, for mange af reaktionerne fra disse lød ikke som om man forudgående HAVDE kommunikeret... Men det VILLE have klædt regeringen, hvis man rent faktisk HAR kommunikeret med de faglige organisationer.

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger og vælger

    ?Balance ?

    Sophie Løhde, du skriver, at du (citat) "....ønsker et Danmark, hvor der – ikke bare i hovedstaden – men i alle dele af landet er gang i hjulene."
    DET lyder besnærende, men
    **Ved den ene hånd, hvad den anden gør?"**
    Efter mange år, hvor Venstre har stået i spidsen for en fuldstændig udhuling af nærsamfundene, så mener du og partiet, at det vil hjælpe, hvis man tvangsforflytter alle de medarbejdere, I som ansvarlige ledende politikere gerne skulle have let adgang til, når I på et ansvarligt, vidende og indsigtsfuldt grundlag skal tage Jeres beslutninger.?...Det vil hjælpe at flytte dem til "Langbortistan" til "Et sted i provinsen".
    ....
    Bor i nærområdet af en af Sjællands største provinsbyer. I en mindre by med 11.000 indbyggere.
    I har simpelthen udhulet vores nærsamfund.
    Brandstationen er nedlagt...er flyttet 25 km væk, nærpolitiet er forsvundet, Skal man tale med SKAT, ligger det 40 km væk, socialforvaltningen 25 væk osv osv. Skolerne er slået sammen til mammutinstitutioner og personalenormeringerne også i vuggestuer og børnehaver er minimeret.
    Medarbejderstaben er simpelthen skåret ned til under et minimum. De er venlige og imødekommende, men har tydeligvis alt for mange bolde i luften. De skal registrere, kontrollere, teste og løbe hurtigere på en mere kvalificeret måde.
    **Godt, man er så velbeslået, at man har både bil, computer og telefon....
    Godt, man ikke grundet svækkelse har brug for nærkontakt med det offentlige.
    **Hjulene i nærsamfundene knirker voldsomt under udhulingen og belastningen, hvor der i det offentlige er sat en alt for lille motor i en alt for stor bil...med for lille oktantal....**
    JO. Vi borgere er da godt nok ifølge en god liberal tankegang blevet ganske fritstillet,....hvis der er ild i skorstenen, indbrud...eller hvis datteren eller sønnen har særlige eller specifikke vanskeligheder og absolut skal kunne trives på en meget stor skole med høje klassekvotienter og nedsparede personalenormeringer, der i Jeres optik skal nedspares yderligere 2% årligt i mange år frem...!!
    JO. Her går det knapt så godt.
    DET argumenterer I så for, at I vil "skabe balance" i ved at fraflytte Jeres vidensbagland til forskellige udvalgte områder i provinsen....?
    Ved den ene hånd ikke, hvad den anden gør?
    Eventuelle akademiske familier skal være velkomne. Men hvad nytter det på nærsamfundets trivsel og sammenhængskraft....når vi mangler nærpoliti, pædagoger, lærere, brandmænd, og rimeligt lettilgængelig adgang til eksempelvis sagsbehandling og skatterådgivning i vores nærsamfund?
    ....
    Man kan da ikke fjerne melet fra bolledejen og bagefter erstatte den med kartoffelmel....og så regne med, at bollernes konsistens "kommer i balance".

  • Anmeld

    I.R.Bertelsen · Borger og vælger

    ? Evaluering, udgifter, funktion ?

    Det ville for os borgere og vælgere være rigtigt vigtigt at få oplyst, f.eks.
    1. Hvad viste evalueringen af første udflytningsrunde vedr.
    a.fastholdelse af fagligheden
    b. udskiftningen af personaler
    c. tilfredsheden hos medarbejdere og arbejdsgivere
    d. tilbagestående uløste problemstillinger
    e. hvad skal gøres anderledes næste gang?
    2. Omkostninger ved flytning
    3: Omkostninger ved arbejdspladstilpasning/ ombygninger/ køb af bygninger og inventar:
    a. for staten
    b for kommunen
    3. tilskud til personale vedr. flytteudgifter
    osv
    For en sådan evaluering er selvfølgelig iværksat, så man som ansvarlig politisk leder ved, hvad man skal tage højde for i næste runde ? ....både i relation til økonomi, proces, funktion og personale.