Debat

DTU: Vi bliver ikke et onlineuniversitet

DEBAT: Onlineundervisning er kommet for at blive, selv om det ikke bliver i samme omfang som i dette forår. Vi er et fysisk universitet, der ikke går på kompromis med vores studiemiljø, skriver Lars D. Christoffersen.

Selvom nogle fysisk fremmøde i nogle tilfælde er mulig, vil en del af de mundtlige eksamener og alle de skriftlige
stadig foregå online, skriver Lars
D. Christoffersen.
Selvom nogle fysisk fremmøde i nogle tilfælde er mulig, vil en del af de mundtlige eksamener og alle de skriftlige stadig foregå online, skriver Lars D. Christoffersen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars D. Christoffersen
Dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø, DTU

Da statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned i marts, var min første tanke:

Det er nu, sammenholdet på DTU skal stå sin prøve.

Efter mere end to måneder i corona-eksil kan jeg konkludere, at vi i den grad er lykkedes med at holde sammen.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det skyldes i høj grad et kæmpe engagement fra både studerende, undervisere og ansatte på DTU.

Men det er klart, at det ikke har været uden omkostninger, og at det ikke er en situation, vi ønsker at fortsætte i al evighed.

Kun gennem dialog og interaktion med andre samt ved praktisk erfaring fra laboratorier og værksteder kan man udvikle sig som menneske og ingeniørstuderende.

Lars D. Christoffersen
Dekan for bacheloruddannelser og studiemiljø, DTU

Online på et splitsekund
En af de største konsekvenser for de studerende under coronakrisen i forhold til undervisningen er, at de i stor stil er gået fra forelæsninger, holdundervisning og gruppearbejde på campus til hjemmeundervisning.

Jeg er dybt imponeret over, hvordan det på et splitsekund er lykkedes at få konverteret den fysiske undervisning til onlineundervisning.

Men jeg er også glad for, at det nu igen er blevet muligt at udføre eksperimentelle øvelser i laboratoriet og bygge prototyper i værkstedet.

For nogle har overgangen været svær. Jeg er meget bekymret for de socialt svage studerende, der under corona-krisen ikke har fysisk kontakt til medstuderende eller måske mangler netværk.

Men jeg ved, at vores studenterorganisation gør rigtig meget for at række bredt ud blandt de studerende og for at opretholde de sociale netværk ved bl.a. at tilbyde online-kagemøde og online-fredagsbar.

I eksamensperioden afholdes også online-eksamenscaféer som erstatning for fysiske eksamenscaféer.

Eksamen uden opsyn
En anden konsekvens af corona-krisen er, at vi i år gennemfører de fleste eksamener online.

Selv om det efterhånden i et vist omfang er blevet muligt at afholde både undervisning og eksamener med fysisk fremmøde, vil en del af de mundtlige eksamener og alle de skriftlige stadig foregå online.

Vi har valgt at udføre eksamenerne uden opsyn. Det er første gang, det sker på DTU. Men vi har stor tillid til, at de studerende overholder DTU’s æreskodeks, som de alle har underskrevet.

Her erklærer de, at de vil arbejde selvstændigt, at de ikke vil kopiere andres idéer og tanker uden at markere det med tydelig kildeangivelse, og at de ikke har kommunikation med andre under skriftlig eksamen.

Læs også

Corona-krisen har ændret vores hverdag for altid. Men hvad er det så for en hverdag, vi kommer tilbage til?

Der er ingen tvivl om, at onlineundervisning er kommet for at blive, selv om det ikke bliver i samme omfang som i dette forår.

Vi havde i forvejen fokus på at understøtte de studerendes læring via digitale platforme, e-læring og streaming af forelæsninger, men jeg tror, at vi vil se mere af det, også i nye former.

Aldrig et onlineuniversitet
For at finde ud af, hvad der virker bedst for de studerende, og hvilke erfaringer vi skal gå videre med, spørger vi de studerende til råds i forbindelse med evalueringen af de kurser, som har kørt online under corona-krisen.

Samtidig er vi i løbende dialog med både danske og internationale universiteter for at høre, hvad de har gjort sig af erfaringer.

Erfaringerne kan vi bruge til at skabe et mere fleksibelt og varieret undervisningsforløb, hvor for eksempel klassisk auditorieundervisning kan suppleres med interaktiv dialog.

Man kan også forestille sig, at studerende kan vælge forelæsninger i mindre bidder, når det passer dem. Online on time.

Endelig kan man udvikle DTU’s efteruddannelsestilbud om livslang læring til målgrupper, der ikke altid kan være fysisk tilstede. 

Når det er sagt, bliver DTU aldrig et onlineuniversitet. Vi er et fysisk universitet, der ikke går på kompromis med vores studiemiljø.

Det sociale miljø er – sammen med en høj faglighed – en af de vigtigste faktorer for et godt og velfungerende studieliv.

Kun gennem dialog og interaktion med andre samt ved praktisk erfaring fra laboratorier og værksteder kan man udvikle sig som menneske og ingeniørstuderende.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Dyreborg Christoffersen

Dekan for uddannelser og studiemiljø, DTU
M.Sc., DTU, Lic. Tech., Lunds Universitet

0:000:00