Debat

Eva Flyvholm: Stormagtskonflikter skal ikke farve udviklingen i Arktis

Danmark skal styrke samarbejdet i Rigsfællesskabet og navigere efter tre centrale principper, når Kina, USA og Ruslands interesse i Arktis intensiveres, skriver forsvars- og udenrigsordfører Eva Flyvholm (EL).

Danmark har et helt særligt ansvar for at sikre, at Grønland og Færøerne altid sidder med ved bordet, når der forhandles om Arktis, skriver Eva Flyvholm (EL).
Danmark har et helt særligt ansvar for at sikre, at Grønland og Færøerne altid sidder med ved bordet, når der forhandles om Arktis, skriver Eva Flyvholm (EL).Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

At både Kina, Rusland og USA finder Arktis tophamrende interessant er åbenlyst. At det også kan give anledning til en del spændinger og drama er også åbenlyst.

Og at Danmark som en del af Rigsfællesskabet sammen med Grønland og Færøerne bør engagere sig er lige så åbenlyst. Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan vi gør det.

Temadebat

Hvordan skal Vesten tackle Kinas fremmarch i Arktis?

Statsminister Mette Frederiksen (S) vil “holde øje med Kina i Arktis”, og eksperter og iagttagere har for længst udnævnt Arktis som et geopolitisk kardinalpunkt i armlægningen mellem USA, Kina og Rusland.

Men hvor stiller det Rigsfællesskabet, EU og Nato? Hvilke sikkerhedspolitiske dilemmaer skaber kinesernes strategi, og hvordan skal Vesten koordinere sit modtræk?

Og er det for eksempel en selvfølge, at USA skal føre an, eller skal EU-landene gå sammen om at markere sig mere selvstændigt i Arktis?

De spørgsmål stiller Altinget Arktis i en ny temadebat, hvor eksperter, politikere og andre aktører vil give deres bud på, hvordan Vesten klogest lægger en strategi, der kan imødegå det politiske stormagtsspil i Arktis.

Panelet består blandt andet af:

  • Camilla Tenna Nørup Sørensen, lektor ved Forsvarsakademiets Institut for Strategi og Krigsstudier
  • Claus Hjort Frederiksen (V), tidligere forsvarsminister
  • Christel Schaldemose (S), medlem af Europa-Parlamentet
  • Eva Flyvholm (EL), forsvars- og udenrigsordfører
  • Jonas Parello-Plesner, administrerende direktør i Alliance of Democracies
  • Cecilie Felicia Stokholm Banke, seniorforsker og enhedsleder i DIIS
  • Søren Espersen (DF), forsvars-, udenrigs- og grønlandsordfører
  • Karsten Hønge (SF), udenrigs- og grønlandsordfører
  • Sara Olsvig, formand for Grønlands Råd for Menneskerettigheder og tidligere IA-formand
  • Laurits Rasmussen, bestyrelsesmedlem i Dansk Kina-Kritisk Selskab

Flere debattører vil løbende blive føjet til panelet. Hvis du er interesseret i at bidrage til debatten, skal du kontakte debatredaktør Martin Mauricio på [email protected] for mere information.

Kinas interesser i Arktis og i særdeleshed i Grønland handler især om adgangen til sejlruter og råstoffer. Hvis Danmark vil spille en god rolle i Arktis og ikke overlade alt for meget plads til Kina, skal vi samarbejde tæt og ligeværdigt med Grønland og Færøerne og blive langt mere ambitiøse især på Arktis-forskning og diplomati.

Helt konkret bør Danmark operere efter tre principper i Arktis – også i relationen til Kinas tilstedeværelse i Arktis.

Danmark har et særligt ansvar

For det første er en øget indsats og interesse fra Danmarks side nødvendig. Jeg har tidligere fremført, at Danmark bør spænde hjelmen, når det kommer til Arktis i stedet for med bekymret og pivende mine at konstatere, at Kina bruger flere og flere penge på forskning i det arktiske område.

Det gør Kina i den grad som en strategisk måde at komme mere inden for i arktiske sammenhænge. Derfor kunne det være, at Christiansborg og Danmark skulle se at få fingeren ud og for alvor investere i arktisk forskning.

Det er også afgørende vigtigt i den grønne omstilling. Og selvom det er lykkedes at få hævet indsatsen lidt – det har især været et fokus for os i Enhedslisten i de seneste års forskningsforhandlinger – er det danske beløb til forskning i Arktis stadig latterligt lille og uambitiøst, i forhold til hvad der er potentiale for, og hvad andre aktører poster i det.

Uden samarbejdet i Rigsfællesskabet ville Danmark ikke have nogen særlig indflydelse eller adkomst til Arktis.

Eva Flyvholm (EL)
Udenrigs- og forsvarsordfører

For det andet er Grønland og Færøerne vores nærmeste allierede. Vi hører ofte både statsminister Mette Frederiksen (S) og udenrigsminister Jeppe Kofod (S) sige, at USA er vores vigtigste allierede.

Men vi deler jo Rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne, og uden samarbejdet i Rigsfællesskabet ville Danmark ikke have nogen særlig indflydelse eller adkomst til Arktis. Danmark har derfor et helt særligt ansvar for at sikre, at Grønland og Færøerne altid sidder med ved bordet, når der forhandles om Arktis. Og lytte godt efter deres ønsker og positioner.

Der en åbenlys forpligtigelse og interesse i at bistå med blandt andet infrastruktur, så det for eksempel ikke bliver kinesiske virksomheder, der står for lufthavne, som vi ser mange andre steder.

Regeringen skal arbejde aktivt for lavspænding

For det tredje skal Danmark sikre respekt for lokale befolkninger, natur og dyreliv. I Enhedslisten er vores bærende tilgang til aktiviteter i Arktis, at alle aktiviteter skal tage hensyn til de mennesker, der lever i det arktiske område, og naturen.

Der er masser af økonomiske, militære og sikkerhedsmæssige interesser på spil. Men det centrale spørgsmål skal altid være, hvordan de mennesker, der lever i Arktis, får et godt og bæredygtigt liv. Og alle aktiviteter, vi sætter i gang i Arktis, skal ske på bæredygtige principper og under optimal hensyn til den meget følsomme natur, der står over for forandringer på grund af klimaændringerne.

Det betyder også, at vi særligt på Grønland skal bistå med ressourcer til at kunne regulere udenlandske virksomheder, der kommer ind i landet – blandt andet med henblik på minedrift for at sikre imod opkøb, forurening og udnyttelse af arbejdskraft.

Læs også

Som svar på den øgede interesse fra stormagterne – både Kina, USA og Rusland – bør vi altså styrke samarbejdet i Rigsfællesskabet og have principperne om respekt for Grønland og Færøernes ønsker og beskyttelse af natur og miljø som vores centrale pejlemærker.

Samtidig er det helt afgørende, at den danske regering arbejder aktivt for lavspænding i Arktis. Det, vi ser, er heldigvis ikke militær interesse eller tilstedeværelse fra kinesisk side, men det er stadig nødvendigt at have et strategisk blik på den magtkamp, der foregår mellem stormagterne. For konflikter i andre dele af verden ikke skal have lov til at farve det arktiske område. Derfor er det helt centralt at arbejde for en fredelig, grøn og demokratisk udvikling i Arktis.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Flyvholm

Fhv. MF (EL) og medlem, Dataetisk Råd
cand.scient.adm. i offentlig administration og internationale udviklingsstudier (Roskilde Uni. 2009)

0:000:00