IDA: Vi har store forventninger til Power-to-X - på den lange bane

DEBAT: De teknologiske løsninger, der skal få os i mål med den grønne omstilling, er klar, men vi mangler politiske udmeldinger og faktiske handlingsplaner for at realisere dem, skriver Thomas Damkjær Petersen. 

Af Thomas Damkjær Petersen
Formand for Ingeniørforeningen, IDA

Der er ikke længe til 2030, og vi ved alle, at forandringer tager tid. Derfor skal vi i Danmark blive skarpere på, hvordan vi kommer frem til 70 procents-målet.

Klimarådet skrev den 30. oktober i deres notat om klimaprogrammet: ”Klimarådet finder det positivt, at der allerede i indeværende år er vedtaget politik, der dækker en femtedel af reduktionsbehovet, men rådet noterer samtidig, at de resterende 16 millioner ton ikke er omfattet af politiske beslutninger endnu.”

Det er rigtig, at Danmark er på vej mod en klimahandlingsplan, men der er lang vej endnu. Vi kan i skrivende stund stadig håbe på en klimatransportaftale, der flytter os i retning af flere elbiler og en mobilitet, der er mindre klimabelastende. Men vi kunne også sigte mod færre fossile biler og mindre kørsel i det hele taget.

En klog omstilling af transportsektoren, hvor vi iværksætter pilotprojekter med roadpricing og E-roads er mulig, og kan flytte minimum fem af de millioner tons, vi stadig mangler at finde.

Det sker ikke over natten, og grafer vil ligne hockeystave, men den bedste vej er at fjerne udledningerne tidligt og ikke vente med de sidste nøk i 2028.

Byggeriets rolle
I IDA elsker vi teknologiske løsninger, og lige som regeringen har vi store forventninger til, hvad Power-to-X kan på den lange bane. Heldigvis har vi også medlemmer, der på forskelligvis arbejder med løsninger på den korte bane, og her er der masser at hente.

Jeg undrer mig eksempelvis over, at byggeriet ikke har fået en mere fremtrædende plads i debatten om CO2-reduktioner. Fra et klimaperspektiv er energirenoveringer bedre end at bygge nyt, viser en nylig rapport fra det tværfaglige branchepartnerskab Renovering på dagsordenen. Derudover er der også et stort marked i Europa for energirenoveringsteknologier.

Energirenoveringerne skal gerne ske i et klogt partnerskab med de borgere, der skal skifte deres olie og gas-installationer ud, og her vil en koordineret indsats kunne bidrage effektivt til Danmarks 2030 mål. Vi har i IDAs Klimasvar vist, hvordan en 1,2 procent årlig energibesparelse i bygninger er en fornuftig vej til CO2-reduktioner.

Der er ikke længe til 2030 
Teknologierne vil give os klimaløsningerne, både på kort sigt, eksempelvis igennem energieffektiviseringer, flere el-cykler og elbiler, men også på længere sigt med Power-to-X og E-roads.

Teknologierne spiller ikke sig selv på banen, men kræver politiske udmeldinger, eventuelle tilskud i overgangsordninger og faktiske handlingsplaner.

Vi har brug for, at en dansk klimahandlingsplan meget snart bliver mere konkret, så arbejdet med eksempelvis investeringer kan laves, og oliefyr kan nedlægges.

”A Little Less Conversation a Bit More Action,” sang Elvis i 1970 i en lidt anden kontekst. Men jeg fristes til at synge samme sang for de klimaansvarlige politikere i dagens Danmark. For der er ikke længe til 2030, og IDAs medlemmer står allerede klar med teknologierne, derfor savner vi konkrete politiske handlingsplaner.

Forrige artikel Direktør og professorer: Sådan kan energisektoren bruge data i grøn omstilling Direktør og professorer: Sådan kan energisektoren bruge data i grøn omstilling Næste artikel Forskere: Fem tiltag skal muliggøre borgernes energifællesskaber Forskere: Fem tiltag skal muliggøre borgernes energifællesskaber
Her er hovedpunkterne i regeringens bud på en grøn skattereform

Her er hovedpunkterne i regeringens bud på en grøn skattereform

DOKUMENTATION: Skatteminister Morten Bødskov (S) og klimaminister Dan Jørgensen (S) har mandag fremlagt regeringens bud på den omdiskuterede grønne skattereform. Udspillet er første skridt mod en ”mere ensartet” CO2-afgift. Få et overblik her.