NGO: København forringer forholdene for elbiler

DEBAT: Tidsbegrænset parkering ved ladestandere er et misforstået hensyn til elbilister. Der er i stedet tale om en kraftig forringelse for elbilister, skriver Anders Jørn Jensen.

Af Anders Jørn Jensen 
Centerleder, Miljøpunkt Nørrebro

I Altinget er det beskrevet, at Københavns politikere har fulgt et ændringsforslag fra Konservative om at tidsbegrænse alle elbilpladser til for eksempel fire timer. Det skal ske for at sikre adgang til opladning, lyder argumentet.

Forslaget kan umiddelbart virke sympatisk, men det er efter vores opfattelse et helt misforstået hensyn til elbilister. Det kommer nu til at blive relativt mere besværligt at være elbilist end fossilbilist, da man ikke kan parkere og lade samme sted. Der kommer derfor en masse flyttekørsel aften og morgen, når tidsbegrænsning træder i kraft.

Det er svært at se, hvordan fire timers tidsbegrænsning harmonerer med for eksempel en otte timers arbejdsdag, eller med at bilen skal nå at blive ladet op. De ladere, beslutningen drejer sig om, er for 90 procents vedkommende meget langsomme destinationsladere. Skal elbilejere bruge frokostpausen på lige at smutte ned og flytte bilen - også selv om den ikke har ladet færdigt?

Forhindring for elbilister
Parkeringsreglerne går kort sagt med denne beslutning fra at favorisere elbilejere til at være en klar forhindring. Reelt er der tale om en kraftig forringelse for elbilister, som man kalder en forbedring.

Det kan sammenlignes lidt med de mange forslag om at opføre underjordiske parkeringsanlæg for cykler. Det virker sympatisk og generøst, men reelt er der tale om en forringelse for cyklister, som er blevet ’nødvendig’, fordi man ikke vil prioritere overfladeareal til cykelparkering - det skal jo bruges til parkeringspladser til biler.

Og nu er det så blevet ’nødvendigt’ at forringe forholdene for elbiler, fordi man ikke har prioriteret nok elbilpladser i tide. Men Københavns Kommune kan i stedet vælge at gå ud i morgen og opnormere antallet af elbilpladser per ladestander fra de nuværende to til tre eller fire.

Det vil forbedre business-casen for ladestanderoperatørerne og belægningen på den enkelte stander samt adgangen til opladning for elbilejere. Det forslag har vi skrevet om sammen med Ingeniørforeningen, IDA.

Opnormering kan gøres simpelt og billigt på mange eksisterende standere og på endnu flere kommende standere. Så hvorfor har man ikke valgt denne oplagte løsning - er det fordi, der ikke må nedlægges for mange p-pladser til de forurenende fossilbiler?

København bør øge antallet af elbilpladser
FDM står bag og lobbyerer for forslaget om tidsbegrænsning ved alle ladestandere i hele landet. Og det er jo rimeligt nok. FDM har en legitim interesse i at beskytte de 99 procent af sine medlemmer, der stadig kører fossilbiler og som ikke ønsker, at elbilister favoriseres med for mange lade/parkeringspladser. Det er bare ikke vores dagsorden.

Hvis København skal leve op til sine klimamål inden for transport, så er det alt for tidligt at forringe forholdene for elbiler. Teknologien og infrastrukturen er ikke moden, og man risikerer historier, hvor folk skifter tilbage fra elbil til fossil.

Der er fortsat brug for, at København benytter parkeringsinstrumentet offensivt til at fremme de rene elbiler (ikke plugin-hybrid, som ikke har nogen særlig klimaeffekt).

Vi vil derfor håbe, at politikerne i København vil følge forvaltningens fornuftige og balancerede indstilling og øge antallet af elbilpladser per stander samt tidsbegrænse nogle få pladser ved hver ladeø efter behov samt ved alle hurtig-ladere.

Forrige artikel By & Havn og ØICC om Ørestad: Se glasset som halvt fyldt By & Havn og ØICC om Ørestad: Se glasset som halvt fyldt Næste artikel Greater Copenhagen: Infrastruktur stopper ikke ved landegrænsen Greater Copenhagen: Infrastruktur stopper ikke ved landegrænsen