Debat

Aktører: Alle kommuner skal deltage aktivt i kampen for elbilerne

DEBAT: Vigtige tiltag kan sætte en dynamik i gang, hvor kommunen, bilkøberne og ladeoperatørerne investerer i overgangen til en mere bæredygtig transport og mindre luftforurening, mener aktører.

Det bliver straks mere indviklet, når man som elbilejer har brug for opladning i det offentlige rum, mener aktører.
Det bliver straks mere indviklet, når man som elbilejer har brug for opladning i det offentlige rum, mener aktører.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Damkjær Petersen og Anders Jørn Jensen
Formand for Ingeniørforeningen (IDA) og centerleder for Miljøpunkt Nørrebro

Vi venter alle i spænding på en kommende klimaaftale for elbilernes fremtid i afgiftssystemet. Uanset hvilke partier der får mest igennem, og præcis hvor mange elbiler der skabes økonomi til, så kan vi forvente en væsentlig stigning i antallet af elbiler.

Elbiler, der skal passe ind i en bilverden, hvor det er fossile biler, der sætter standarderne på alle områder. Både for parkering, tilførsel af ny energi og for brand og sikkerhed og alt, hvad der ellers hører til biltransporten. Derfor er alle de nye elbiler en af de store infrastrukturopgaver, som vi står overfor som samfund. Her har kommunerne en vigtig opgave.

For elbilsejere, der kan oplade bilen på egen matrikel, er udfordringerne omkring opladning begrænsede til de længere køreture. Derimod bliver det straks mere indviklet, når man som elbilejer har brug for opladning i det offentlige rum, for eksempel fordi man bor i lejlighed eller rækkehus uden plads på egen grund.

Det ville være et stærkt signal til forbrugerne, bilmarkedet og ladeoperatørerne, hvis alle kommuner kommer ind i kampen

Thomas Damkjær Petersen og Anders Jørn Jensen
Formand for Ingeniørforeningen (IDA) og centerleder for Miljøpunkt Nørrebro

Parkering og opladning hænger sammen
Det vil øge trykket på offentlige tilgængelige ladestandere, og allerede i dag er det ikke altid lige let at få adgang. Ofte holder der en bil i forvejen, eller der er begrænset tidsparkering, og du skal måske flytte din bil igen i løbet af en arbejdsdag eller i løbet af aftenen. Med flere grønne biler i vente bliver problemet ikke mindre.

Flere aktører har foreslået, at man løser problemet ved at gøre elbilparkeringspladserne tidsbegrænsede til tre eller fire timer. Dette vil dog være en oplevet og reel forringelse for mange, da elbilbilisten så skal flytte sin bil flere gange på kort tid.

Det vil ikke gøre elbilerne attraktive i byerne, da det stiller elbilejere ringere end ejere af fossile biler, som ikke skal flytte bilen flere gange på få timer. En hverdag med en ottetimers arbejdsdag hænger ikke godt sammen med fire timers tidsbegrænsning på en parkeringsplads.

Praksis langt de fleste steder er, at der oprettes to ladepladser per stander med to stik. Det vil sige ét stik per p-plads. Dette har givet operatørerne en dårlig økonomi i ladestanderne (lav belægning) og mindsket udbuddet af lademuligheder og parkering til elbilejerne.

Med de mange nye pluginhybridbiler, som reelt lader meget lidt, men optager en plads, er situationen blevet markant værre. Da vi alle sammen kan håbe på, at elbilerne bliver flere i fremtiden, gælder det om at finde løsninger, der giver flere lademuligheder hurtigt.   

Flere elbilpladser til hver ladestander
Det er ikke kun Christiansborg, der har en opgave i at få elbilerne til at rulle ud på vejene. Kommunerne har en meget svingende indsats for elbiler.

To helt nye forvaltningsindstillinger afslører for eksempel, at Odense kun har seks reserverede elbilparkeringspladser, mens København forventes at nå op på 810 pladser ved årsskiftet.

Det ville være et stærkt signal til forbrugerne, bilmarkedet og ladeoperatørerne, hvis alle kommuner kommer ind i kampen. Det kunne de gøre ved at øge antallet af elbilparkeringspladser per stander proaktivt, sådan at man både understøtter ladestanderoperatøernes investeringer og ikke hele tiden er på bagkant med efterspørgslen.

Derfor foreslår vi, at nye ladestandere fremover bør have tilknyttet tre til fire elbilparkeringspladser, hvor man så også opstriber flere elbilpladser ved eksisterende ladestandere for på den måde at reservere parkering til elbilerne.

Læs også

Forslaget vil være et simpelt skridt i retningen af større opladningskapacitet og bedre udnyttelse af den enkelte ladestander, så ladeoperatørerne får en bedre økonomi og derfor fungerer som et incitament til at investere i flere ladestandere.

Det vil give bedre forbrugeroplevelse for elbilejere, som vil minde om den tryghed, som normale bilejere har i dag, hvor man kan være sikker på at kunne få brændstof på køretøjet. Og måske faktisk også øge sandsynligheden for, at pluginhybrid rent faktisk kører på el og ikke benzin.

Med dette tiltag kan kommunerne sætte en positiv dynamik i gang, hvor bilkøberne, kommunen og ladeoperatørerne sammen investerer i overgangen til en mere bæredygtig transport og mindre luftforurening.

Den gode elbilsinfrastruktur er et puslespil
Selvfølgelig ordner vi ikke elbilernes indtog alene med tidsbegrænsning eller flere elbilparkeringspladser ved hver ladestander.

Men udviklingen af en infrastruktur, der understøtter elbilerne, er et puslespil, hvor små og store brikker skal lægges. Noget opladning skal ske på farten, andet når vi køber ind eller er på arbejde, og andet igen om natten, når vi sover og møllerne snurrer.

Det kræver, at opladning er tilgængelig i en del forskellige sammenhænge. Kommunerne spiller en vigtig rolle i at skabe rammerne for, at udviklingen bliver god. Alle kommuner har brug for en strategi på området, så vi kan sikre, at både de svære og de lette brikker bliver lagt.

Lad os lægge de lette brikker nu.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skal vi sammensætte infrastrukturplanen?

S-regeringen har skrottet VLAK-regeringens infrastrukturplan, som dermed betyder, at forhandlingerne om milliarderne til fremtidens motorveje, broer og jernbaner starter fra bunden.  

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har udtalt, at regeringen går efter en bred aftale, som "kan skabe ro om de kommende års investeringer i infrastrukturen".

Men hvordan vil politikere og aktører have udformet en infrastrukturplan, som både er bred og håndterer de udfordringer, som infrastrukturen har?

Altinget kridter banen op og giver i den kommende tid ordet til partier i Folketinget, interesseorganisationer og borgmestre, som vil nævne deres overvejelser om de hensyn, som infrastrukturplanen skal vægte.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Birgit Hansen (S), borgmester, Frederikshavn Kommune
  • Carina Christensen, direktør, ITD
  • Carsten Rasmussen (S), borgmester, Næstved Kommune
  • Erik Østergaard, direktør, DTL
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Hans Kristian Skibby (DF), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henning Hyllested (EL), medlem af Folketinget og transportordfører
  • Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, Concito
  • Jens Ejner Christensen (V), borgmester, Vejle Kommune
  • Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur, Dansk Erhverv
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Mogens Eduard Jespersen (V), borgmester, Mariagerfjord Kommune
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), regionsrådsformand, Region Hovedstaden
  • Thomas Damkjær Petersen, formand, Ingeniørforeningen (IDA)
  • Thomas Kastrup-Larsen (S), borgmester, Aalborg Kommune
  • Tine Kirk Pedersen, direktør, Danske Havne.

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Damkjær Petersen

Bestyrelsesformand, Engineer The Future, formand, Sirikommissionen 4.0
civilingeniør (DTU 1981)

0:000:00