Aktører: Alle kommuner skal deltage aktivt i kampen for elbilerne

DEBAT: Vigtige tiltag kan sætte en dynamik i gang, hvor kommunen, bilkøberne og ladeoperatørerne investerer i overgangen til en mere bæredygtig transport og mindre luftforurening, mener aktører.

Af Thomas Damkjær Petersen og Anders Jørn Jensen
Formand for Ingeniørforeningen (IDA) og centerleder for Miljøpunkt Nørrebro

Vi venter alle i spænding på en kommende klimaaftale for elbilernes fremtid i afgiftssystemet. Uanset hvilke partier der får mest igennem, og præcis hvor mange elbiler der skabes økonomi til, så kan vi forvente en væsentlig stigning i antallet af elbiler.

Elbiler, der skal passe ind i en bilverden, hvor det er fossile biler, der sætter standarderne på alle områder. Både for parkering, tilførsel af ny energi og for brand og sikkerhed og alt, hvad der ellers hører til biltransporten. Derfor er alle de nye elbiler en af de store infrastrukturopgaver, som vi står overfor som samfund. Her har kommunerne en vigtig opgave.

For elbilsejere, der kan oplade bilen på egen matrikel, er udfordringerne omkring opladning begrænsede til de længere køreture. Derimod bliver det straks mere indviklet, når man som elbilejer har brug for opladning i det offentlige rum, for eksempel fordi man bor i lejlighed eller rækkehus uden plads på egen grund.

Parkering og opladning hænger sammen
Det vil øge trykket på offentlige tilgængelige ladestandere, og allerede i dag er det ikke altid lige let at få adgang. Ofte holder der en bil i forvejen, eller der er begrænset tidsparkering, og du skal måske flytte din bil igen i løbet af en arbejdsdag eller i løbet af aftenen. Med flere grønne biler i vente bliver problemet ikke mindre.

Flere aktører har foreslået, at man løser problemet ved at gøre elbilparkeringspladserne tidsbegrænsede til tre eller fire timer. Dette vil dog være en oplevet og reel forringelse for mange, da elbilbilisten så skal flytte sin bil flere gange på kort tid.

Det vil ikke gøre elbilerne attraktive i byerne, da det stiller elbilejere ringere end ejere af fossile biler, som ikke skal flytte bilen flere gange på få timer. En hverdag med en ottetimers arbejdsdag hænger ikke godt sammen med fire timers tidsbegrænsning på en parkeringsplads.

Praksis langt de fleste steder er, at der oprettes to ladepladser per stander med to stik. Det vil sige ét stik per p-plads. Dette har givet operatørerne en dårlig økonomi i ladestanderne (lav belægning) og mindsket udbuddet af lademuligheder og parkering til elbilejerne.

Med de mange nye pluginhybridbiler, som reelt lader meget lidt, men optager en plads, er situationen blevet markant værre. Da vi alle sammen kan håbe på, at elbilerne bliver flere i fremtiden, gælder det om at finde løsninger, der giver flere lademuligheder hurtigt.   

Flere elbilpladser til hver ladestander
Det er ikke kun Christiansborg, der har en opgave i at få elbilerne til at rulle ud på vejene. Kommunerne har en meget svingende indsats for elbiler.

To helt nye forvaltningsindstillinger afslører for eksempel, at Odense kun har seks reserverede elbilparkeringspladser, mens København forventes at nå op på 810 pladser ved årsskiftet.

Det ville være et stærkt signal til forbrugerne, bilmarkedet og ladeoperatørerne, hvis alle kommuner kommer ind i kampen. Det kunne de gøre ved at øge antallet af elbilparkeringspladser per stander proaktivt, sådan at man både understøtter ladestanderoperatøernes investeringer og ikke hele tiden er på bagkant med efterspørgslen.

Derfor foreslår vi, at nye ladestandere fremover bør have tilknyttet tre til fire elbilparkeringspladser, hvor man så også opstriber flere elbilpladser ved eksisterende ladestandere for på den måde at reservere parkering til elbilerne.

Forslaget vil være et simpelt skridt i retningen af større opladningskapacitet og bedre udnyttelse af den enkelte ladestander, så ladeoperatørerne får en bedre økonomi og derfor fungerer som et incitament til at investere i flere ladestandere.

Det vil give bedre forbrugeroplevelse for elbilejere, som vil minde om den tryghed, som normale bilejere har i dag, hvor man kan være sikker på at kunne få brændstof på køretøjet. Og måske faktisk også øge sandsynligheden for, at pluginhybrid rent faktisk kører på el og ikke benzin.

Med dette tiltag kan kommunerne sætte en positiv dynamik i gang, hvor bilkøberne, kommunen og ladeoperatørerne sammen investerer i overgangen til en mere bæredygtig transport og mindre luftforurening.

Den gode elbilsinfrastruktur er et puslespil
Selvfølgelig ordner vi ikke elbilernes indtog alene med tidsbegrænsning eller flere elbilparkeringspladser ved hver ladestander.

Men udviklingen af en infrastruktur, der understøtter elbilerne, er et puslespil, hvor små og store brikker skal lægges. Noget opladning skal ske på farten, andet når vi køber ind eller er på arbejde, og andet igen om natten, når vi sover og møllerne snurrer.

Det kræver, at opladning er tilgængelig i en del forskellige sammenhænge. Kommunerne spiller en vigtig rolle i at skabe rammerne for, at udviklingen bliver god. Alle kommuner har brug for en strategi på området, så vi kan sikre, at både de svære og de lette brikker bliver lagt.

Lad os lægge de lette brikker nu.

Forrige artikel EL før forhandlinger om infrastrukturen: Vi skal flytte folk fra bilen over i toget EL før forhandlinger om infrastrukturen: Vi skal flytte folk fra bilen over i toget Næste artikel Share Now til FDM: Vi skal tænke mobilitet på en ny måde Share Now til FDM: Vi skal tænke mobilitet på en ny måde