Debat

Tre borgmestre: Transportministerens drømme er langt fra vores virkelighed

REPLIK: Transportministeren drømmer om, at kollektiv transport, el-delebiler og cykler binder borgerne sammen i fremtiden. Det ligger langt fra virkeligheden i Nordvestjylland, skriver tre borgmestre.

Benny Engelbrecht (S) mener, at kollektiv trafik, jernbaner og cykler kan øge sammenhæng i rejser. Kollektiv trafik og jernbaner er hos os et ikke-eksisterende alternativ til bilen, mener borgmestre.
Benny Engelbrecht (S) mener, at kollektiv trafik, jernbaner og cykler kan øge sammenhæng i rejser. Kollektiv trafik og jernbaner er hos os et ikke-eksisterende alternativ til bilen, mener borgmestre.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Kollektiv transport, el-delebiler og cykler binder os sammen i fremtiden," lød overskriften på et debatindlæg af transportminister Benny Engelbrecht (S) i Altinget 25. januar 2021.

Vi er tre borgmestre, som i kor må udbryde: "Bare det var så vel". Det er måske den fremtid, som man ser, hvis kan kigger ud ad vinduet i Transportministeriet.

Men, kære Benny Engelbrecht, hvis drømme skal kunne udleves i hele landet, så prøv lige at løfte blikket og se ud i landet, for eksempel også til den nordvestlige del af Jylland, hvor vi har vores liv og hverdag.

Du skriver om jernbaner, kollektiv trafik og cykler som det, der skal være med til at løse transportbehovet for mennesker, der med dine ord "skal til og fra deres gøremål så hurtigt, let og billigt som muligt".

Vi drømmer om, at du og dine kolleger vil sætte handling bag ordene om et Danmark i balance og foretage en længe tiltrængt udvidelse af Rute 26 og Rute 34

Ulla Vestergaard (S), Hans Ejner Bertelsen (V) og Peder Chr. Kirkegaard (V)
Borgmester i Thisted Kommune, borgmester i Morsø Kommune og borgmester i Skive Kommune på vegne af Komitéen for udvidelse af Rute 26 og Rute 34

I vores kommuner er jernbaner og kollektiv trafik et ikke-eksisterende alternativ til at tage sin egen bil. For slet ikke at snakke om cykler som dagligt transportmiddel for vores mange pendlere.

Her er det kun bilen, der kan få et arbejds- og familieliv til at hænge sammen, og de mange dobbeltcarporte her i landsdelen må ikke tages som tegn på velstand.

Bil nummer to er for rigtig mange familier en uundgåelig udgift, hvis man vil bo og arbejde i én af vores kommuner. Det kan de titusindvis af daglige pendlere skrive under på.

Udvid Rute 26 og 34
Derfor er det med en vis, skjult misundelse, at vi læser om dine drømme for fremtidens transport. De ligger unægtelig langt fra virkeligheden her hos os. Men det betyder ikke, at vi ikke også har drømme.

Vi drømmer om, at du og dine kolleger vil sætte handling bag ordene om et Danmark i balance og foretage en længe tiltrængt udvidelse af Rute 26 og Rute 34 fra Hanstholm til Herning.

Et blik på kortet viser, at vejstrækningen er landsdelens livsnerve og en helt nødvendig forudsætning for, at virksomheder og borgere kan leve, arbejde og trives i vores del af landet.

Vejen er den trafikåre, der sørger for at få nordvestjyderne på arbejde og hjem igen – og få virksomhedernes varer ud til kunderne i Danmark og resten af Europa.

Læs også

Til godstransport er lastbilen den eneste mulighed, og lastbiler bliver der flere og flere af på Rute 26 og 34. Heldigvis, kan man sige, for det er et tegn på, at vores erhvervsliv er i vækst.

Modsat andre beder vi ikke om en motorvej. Mindre kan gøre det – for eksempel 2+1-strækninger på Rute 26 samt på Rute 34, der på sine smalleste steder dagligt udfordrer trafiksikkerheden.

Sker det ikke, kan den utidssvarende infrastruktur her i området blive en regulær bremse på væksten i et ellers sundt og driftigt erhvervsliv.

Dokumentation

Temadebat: Hvordan skaber vi sammenhængende rejser?

Stigende pendlertal skaber behov for at øge transportmulighederne. Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.

Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.

Altinget giver ordet til politikere, interessenter og eksperter, som i en temadebat vil komme med bud på, hvordan de vil gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.

Hvordan udnytter vi de tomme sæder i bilerne, hvordan får vi flere til at tage cyklen til toget, og hvordan kommer pendlerne videre fra deres endestation til deres destination? Og giver mere fleksible rejser samfundsøkonomiske besparelser – eller er det grøn snak?

Her er deltagerne:

  • Anna Thormann Boesen, programleder for bæredygtig mobilitet, Gate 21
  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans-Henrik T. Ohlsen, formand, Danske Delebiler
  • Kirsten Jensen (S), bestyrelsesformand i Movia og borgmester i Hillerød Kommune
  • Klaus Bondam, direktør, Cyklistforbundet 
  • Kristian Agerbo, global direktør for politik og byudvikling, Voi
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Matias Møl Dalsgaard, direktør, Gomore 
  • Sophie Hæstorp Andersen (S), formand, Region Hovedstaden
  • Stephanie Lose (V), formand, Region Syddanmark
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent for transport og mobilitet, Concito 
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Hans Ejner Kortbæk Bertelsen

Borgmester (V), Morsø Kommune
landmand

Peder Christian Kirkegaard

Borgmester (V), Skive Kommune
landbruger (Asmildkloster Landbrugsskole 1977)

0:000:00