Hummelgaard: Stigende pensionsalder vil sende hver fjerde på førtidspension

INTERVIEW: Der bliver ikke tale om en gavebod, når reformen af førtidspension skal til kritisk serviceeftersyn. Til gengæld er differentieret pension nødvendigt for at forhindre eksplosiv stigning i førtidspensioner fremover, mener beskæftigelsesministeren.

Foto: Arthur J. Cammelbeeck/Altinget
Søren Elkrog Friis

Den kritiske gennemgang kommer ikke til at betyde, at vi knalder en masse milliarder afsted for at udvide adgangen dramatisk til nogen af de her ordninger.

Peter Hummelgaard (S)
Beskæftigelsesminister
Fakta
Regeringen vil ...
"Tage initiativ til en kritisk gennemgang af udvalgte reformer. Det vil omfatte de store reformer, som de seneste år er gennemført på beskæftigelsesområdet, herunder førtidspensionsreformen. Målet skal være at rette op på de dele af reformerne, som desværre har medført, at mennesker er kommet i klemme i systemet."

Kilde: Det fælles forståelsespapir mellem S-regeringen, R, SF og EL, juni 2019

Mette Frederiksen (S) har tidligere erkendt, at hun bærer et særligt ansvar for at rette op på de problemer, som fulgte af den førtidspensionsreformen, hun som beskæftigelsesminister selv stod fadder til i 2012.

I det fælles forståelsespapir, som sætter kursen for den nye socialdemokratiske regering, er der da også lagt op til en kritisk gennemgang af reformen af førtidspension.

Men som Altinget forleden kunne fortælle, er den bratte opbremsning i tildelingen af førtidspensioner nu afløst af en kraftig stigning.

Dokumentation

FØP-FLEKS

Reformen af førtidspension og fleksjob blev vedtaget i 2012 under S-R-SF-regeringen med støtte fra V, LA og K.

Motivationen var, at tildelingen af førtidspensioner over en årrække var løbet løbsk, og set med aftalepartierne øjne udgjorde en uholdbar økonomisk belastning for samfundet. For at begrænse adgangen til førtidspension indførte man derfor en helt ny ydelse baseret på såkaldte ressourceforløb, som gennem en tværfaglig og helhedsorienteret indsats over en periode op til fem år har til formål at udvikle borgerens arbejdsevne.

Målgruppen for ressourceforløb er personer under 40 år. Personer over 40 år er dog også omfattet, men skal som udgangspunkt kun have ét forløb.

Reformen trådte i kraft 1. januar 2013 og medførte en straksopbremsning i tildelingen af førtidspension, som blev halveret i årene efter.

En rapport fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viste i 2018, at der var store kommunale forskelle i tildelingen af førtidspension. Kort efter fulgte styrelsen op med en samlet evaluering af reformen, som blandt andet problematiserede den manglende indsats i ressourceforløb.

I foråret 2018 stemte samtlige partier i Folketinget for et lovforslag, der præciserer reglerne om førtidspension og ressourceforløb. De nye regler åbner op for, at kommunerne i nogle tilfælde godt kan tildele førtidspension, uden at borgerne først har været i ressourceforløb. Dermed signalerede et enigt Folketing, at syge borgere kun skal i ressourceforløb, hvis det giver mening.

Den tidligere regering fortsatte forhandlingerne med forligkredsen med henblik på yderligere justeringer af førtidspensionsreformen. Siden januar har forhandlingerne dog ligget stille.

I de seneste år er det store fald i førtidspensioner afløst af en kraftig stigning, som ser ud til at fortsætte i 2019.

Det skyldes ifølge eksperter og fagpersoner især, at den første generation af femårige ressourceforløb er ved at udløbe, og præciseringer af lovgivningen og politiske signaler fra Christiansborg om at løsne op for praksis.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00