Hvidovre-borgmester: Christiansborg er blind for bilkøerne på Vestegnen

DEBAT: Mens der tages spadestik til nye motorveje i Jylland, må Vestegnens borgere og bilister leve med støj, forurening og lange bilkøer. Christiansborg-politikerne forsømmer nemlig trafikken lige uden for Københavns bygrænse, skriver Helle Adelborg (S).

Af Helle Adelborg (S)
Borgmester i Hvidovre Kommune

Forleden morgen var jeg til møde hos min borgmesterkollega i Albertslund Kommune. Mødet sluttede lidt over otte om morgenen, og jeg begav mig ud på motorvejen for at køre til Hvidovre. Her sneglede trafikken sig afsted. Lige indtil frakørslen mod København/Malmø og Helsingørmotorvejen. Så gik den helt i stå.

Trafiktavlerne viste, at nu var der 54 minutter til Københavns centrum. I afstand er der 8-10 kilometer. Man kunne have cyklet samme strækning på 40 minutter.

Tusindvis sidder i bilkøer
Jeg priser mig lykkelig for, at jeg ikke selv sidder der i bilkøen hver morgen. Men det er der tusindvis af andre, der gør – både om morgenen og ved fyraftenstid.

Og langs med motorvejene og de andre store indfaldsveje, især vest og syd for København, lever mindst lige så mange med støj og forurening. Larm og dårlig luft, som ikke kun er et irritationsmoment i hverdagen, men som også er skadeligt for helbredet.

Desværre er dette ikke ny viden for nogen. Sådan har det været i årevis, og problemerne med støj og trængsel vest for København er tiltaget år for år. Mange borgere og kommunalpolitikere har igennem de sidste år kæmpet for at trænge igennem til folketingspolitikerne i håb om, at de vil begynde at tage de trafikale udfordringer omkring hovedstaden alvorligt.

Men tilsyneladende har Christiansborg en blind vinkel mod Vestegnen.

Planlægger nedskæringer på S-tog
I Hvidovre har vi måttet kæmpe for at få 16 millioner kroner til støjafskærmning til den nye Ringstedbane, selvom anlægsloven faktisk sagde, at der skulle afsættes midler til støjdæmpning.

Vi ser ærgerligt til, når der tages spadestik til nye motorveje og lægges planer for nye jernbaner i Jylland, mens vi samtidig ser, at kapaciteten i den kollektive trafik i hovedstadsområdet – for eksempel til og fra Hvidovre Hospital – inden for nogle år ikke længere rækker.

Og frustrerede pendlere til og fra regionens største erhvervsområde, Avedøre Holme, kan opgivende se til, mens transportministeren planlægger at skære ned på deres kollektive alternativ til bilkøen – linje E til Friheden Station.    

Flere flytter til hovedstadsregionen
Det hænger bare ikke sammen. Hvordan kan man fra centralt hold tale om sammenhængende infrastruktur som en afgørende faktor for et godt familieliv, for virksomhedernes forretningsmuligheder og for den generelle vækst i samfundet, hvis man ikke vil investere i infrastrukturen lige uden for Københavns kommunegrænser?

Befolkningstallet stiger i hele regionen, og flere mennesker skal i de kommende årtier have bolig og arbejde i og omkring København. Deres liv – og virksomhedernes drift – skal kunne fungere uden belastninger fra støj og trængsel.

I dag er der 300.000 støjplagede boliger i hovedstadsregionen, og syv millioner bilture bliver kørt på vejene med mange millioner spildte timer i kø. Det skal der gøres noget ved – og hellere i dag end i morgen.

Løft blikket mod vest
I Hvidovre Kommune har vi netop bedt borgerne om at komme med deres input til en ny trafikstrategi, som bliver vores lokale bud på, hvordan vi skal sikre mobiliteten og begrænse trafikkens skadelige virkninger på miljø, klima og helbred. Flere skal op på cyklerne og ind i busser og tog, og teknologien åbner for nye transportformer ude i fremtiden.

Men i kommunerne kan vi ikke løse udfordringerne med støj og trængsel alene. Der er behov for statslige investeringer i et sammenhængende trafiksystem til gavn for alle hovedstadsområdets beboere.

Derfor må Christiansborg vågne op og løfte blikket mod vest – lige ud på den anden side af kommunegrænsen til København.

Forrige artikel Jacob Mark: Giv folkeskolerne deres frihed tilbage Jacob Mark: Giv folkeskolerne deres frihed tilbage Næste artikel Skive-borgmester: Invester i jysk asfalt og skab bedre balance Skive-borgmester: Invester i jysk asfalt og skab bedre balance