Kommunalpolitikere: Gaver og andet smørelse er ikke et problem hos os

RUNDSPØRGE: Kun ganske få lokalpolitikere oplever, at parter med interesse i en sag forsøger at påvirke dem med gaver. Sker det, er der typisk tale om småtterier. Men også det, er en gråzone, advarer ekspert.

Påvirkningsgaver og anden 'smørelse' er ifølge politikere et sjældent fænomen i lokalpolitik. Men dydens sti kan være smallere, end mange måske tror. (Arkivfoto)
Påvirkningsgaver og anden 'smørelse' er ifølge politikere et sjældent fænomen i lokalpolitik. Men dydens sti kan være smallere, end mange måske tror. (Arkivfoto)Foto: /ritzau/polfoto/Søren Schnoor
Kim Rosenkilde

Det var de åbenbart taknemmelige for, at jeg havde gjort dem opmærksomme på. Så der stod to flasker rødvin hjemme på trappen dagen efter.

Elmer Jacobsen (V)
Medlem af kommunalbestyrelsen i Næstved Kommune
Fakta
Sådan har vi spurgt
Altinget har i en rundspørge til landet kommunalbestyrelsesmedlemmer stillet følgende spørgsmål:
 
"Har du oplevet at blive tilbudt gaver eller penge fra virksomheder eller interesseorganisationer, der har interesse i en bestemt beslutning i byrådet?"

Besvarelse
Ja: 4 procent
Nej: 96 procent

Rundspørgen er i alt sendt til 2.453 kommunalpolitikere i perioden fra primo juli til ultimo august 2017. 1.152 af kommunalpolitikerne har besvaret rundspørgen. 

VIP-billetter til kampe i den lokale ishockey klub, et par flasker vin som tak for hjælpen fra en virksomhed eller smagsprøver fra en chipsproducent i kommunen.

Det er nogle af de ting, som lokalpolitikere rundt om i landet oplever at blive tilbudt, når de passer deres borgerlige ombud som folkevalgte beslutningstagere.

Men det bør dog ikke nødvendigvis give grund til bekymring.

Dokumentation

God adfærd omkring gaver

Lokalpolitikere er som udgangspunkt underlagt samme regler som offentligt ansatte.

Begrebet gaver og andre fordele skal forstås bredt, dækkende både fysiske ting, som for eksempel chokolade, bøger og vingaver, og ikke fysiske ting, som for eksempel tilbud om rabatter, rejser, kurser eller forplejning.

Der kan også være tale om pengegaver, for eksempel i form af begunstigelse ved testamente.

Fælles for gaverne og fordelene er, at de – uanset værdi og uanset motivet bag giverens gestus – tilbydes den ansatte/folkevalgte i kraft af dennes stilling i det offentlige.

Spørgsmålet om, hvorvidt offentligt ansatte/folkevalgte kan modtage gaver eller andre fordele, som de tilbydes i forbindelse med deres arbejde, er reguleret af almindelige forvaltningsretlige principper og af straffeloven.

Principperne for modtagelse af gaver eller andre fordele har nær sammenhæng med reglerne om habilitet. I begge tilfælde er formålet at forebygge, at der opstår situationer, som kan rejse tvivl om offentligt ansattes upartiskhed.

Offentligt ansatte må selvsagt ikke modtage gaver eller andre fordele, der har karakter af bestikkelse. Dette ville være i strid med straffeloven

Offentligt ansatte bør under alle omstændigheder være yderst tilbageholdende med at modtage gaver eller andre fordele fra borgere og virksomheder.

Udgangspunktet er, at offentligt ansatte/folkevalgte ikke bør modtage gaver eller andre fordele fra borgere eller virksomheder i forbindelse med deres arbejde.

I visse særlige tilfælde kan offentligt ansatte dog alligevel modtage gaver. For eksempel lejlighedsgaver fra borgere eller virksomheder i forbindelse med særlige fødselsdage, jubilæer eller afsked.

Offentligt ansatte/folkevalgte kan tilsvarende modtage mindre gaver fra forretningsforbindelser mv. i forbindelse med højtider, for eksempel jul eller nytår. Ikke mindst i disse tilfælde er det dog vigtigt, at der er tale om beskedne gaver.

Ansatte/folkevalgte kan endvidere modtage beskedne 'taknemmelighedsgaver', i de tilfælde hvor det kan synes uhøfligt og være en skuffelse for giveren, hvis gaven returneres.

Kilde: Moderniseringsstyrelsens vejledning for 'God adfærd i det offentlige'


0:000:00