Socialdemokratiske borgmestre kalder til kamp for togfonden

JERNBANE: S-borgmestre fra Fyn og Jylland vil have deres parti til forhandlingsbordet om ny stor investeringsplan for infrastruktur. Ikke mindst for at holde fast på togfondens styrkelse af jernbanen.

Regeringen forventes at præsentere et udspil om store investeringer i infrastruktur inden for den nærmeste fremtid.
Regeringen forventes at præsentere et udspil om store investeringer i infrastruktur inden for den nærmeste fremtid.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Der er brug for at få lavet en langsigtet aftale, som også kan være med til at sikre, at den kollektive trafik er et reelt alternativ til privatbilismen.

Jacob Bundsgaard (S)
Borgmester i Aarhus Kommune

Der er brug for at løfte den kollektive transport som alternativ til privatbilismen.

Det mener flere fremtrædende socialdemokratiske borgmestre, som er mere end skuffede over, at Dansk Folkeparti de facto har trukket sig ud af forliget om togfonden og ambitionen om at sikre en times rejsetid mellem landets største byer.

Opsigelsen fra DF kommer efter længere tids tilløb og umiddelbart forud for, at regeringen forventes at præsentere et udspil om en ny ti-årig investeringsplan med asfalt for mange milliarder kroner.

Dokumentation

Togfonden

Den tidligere S-R-SF-regering, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik i 2014 en aftale om at oprette togfonden.

Fonden – som ikke er en fond i juridisk forstand – skulle finansieres af indtægter fra beskatning af udvinding af nordsøolien. Hvis den kilde ikke kunne sikre tilstrækkelig finansering, ville de øvrige penge ifølge aftalen skulle findes på de løbende finanslovsaftaler.

Som en del af togfonden indgik etablering af drift med rejsetid på en time på strækningerne København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Forligskredsen bag togfonden besluttede i 2016 at opdele planen i to faser. Ud over en ny bane over Vestfyn ligger hovedparten af investeringerne for at realisere timeplanen i togfondens anden fase.

Togfondens fase to Udgifter, mia. kr.
Timemodel  
Ny banebro over Vejle Fjord 4,4
Ny bane, Hovedgård - Aarhus 3,4
Reserve til stationspulje 0,3
Øvrige projekter  
Ny bane til Billund 0,8
Hastighedsopgraderinger 1,5
Øvrige mindre projekter 0,1
Pulje til parkering 0,4
Elektrificering  
Vejle - Struer 1,5
Aalborg - Frederikshavn 0,9
I alt 13,3

 

Kilde: Transportministeriet


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00