Debat

Dansk Erhverv: Bedre samarbejde sikrer dansk indhold i fremtiden

DEBAT: DR skal samarbejde mere med private aktører i mediebranchen, hvis vi fortsat vil have dansk indhold af høj kvalitet, skriver Charlotte Enevoldsen fra Dansk Erhverv.

Det er afgørende - og særligt vigtigt hvis resten af DR’s spareplan annulleres - at DR fortsat mødes med krav om samarbejde, skriver Charlotte Enevoldsen.
Det er afgørende - og særligt vigtigt hvis resten af DR’s spareplan annulleres - at DR fortsat mødes med krav om samarbejde, skriver Charlotte Enevoldsen.Foto: /ritzau/Erik Refner
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Charlotte Enevoldsen
Fagchef for medier og kreative erhverv, Dansk Erhverv

Danskerne kan i dag boltre sig i et hav af tv-kanaler og streamingtjenester med et væld af underholdende og lærerigt indhold, og senest har streamingtjenesten Disney+ gjort sit indtog på det danske marked.

Vi kan og skal ikke forhindre Disney+, Netflix, YouTube eller andre lignende tjenester i at tilbyde deres indhold til de danske forbrugere.

Hvis det sker på fair og lige vilkår, er konkurrence kun at foretrække. Konkurrence er med til at sikre en mangfoldighed af indhold og medieudbydere, hvilket er vigtigt for vores kultur og demokrati.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Hvem satser på dansk indhold?
Vi skal bare ikke regne med, at det er de store globale tjenester, der sikrer det gode danske indhold. For de globale spillere er Danmark blot en lille plet på verdenskortet og dansk indhold en niche.

Danske kunstnere og producenter skaber indhold i verdensklasse, og de velafprøvede koncepter vil altid være eftertragtede.

DR bør være mere opsøgende over for samarbejde med de øvrige aktører.

Charlotte Enevoldsen
Fagchef for medier og kreative erhverv, Dansk Erhverv

Men vi kan ikke forvente, at det er de globale tjenester, der løber risikoen og investerer i nyt dansk indhold, der eksperimenterer eller dykker ned i lokale forhold herhjemme.

Hvis vi fortsat vil have kvalitetsindhold, der omhandler danske forhold og har danskerne som primær målgruppe – alt det, som DR er så fremragende til at levere – så må vi selv tage ansvar for det i den danske mediebranche. Lige som vi har gjort hidtil.

Forskellen er, at vi nu og fremover skal gøre det i et marked præget af endnu større konkurrence end nogensinde før og desværre ikke altid på fair og lige vilkår.

Stærkt økosystem er en forudsætning
Dansk Erhverv repræsenterer den kommercielle bredde lige fra indholdsproducenter til distributører og broadcastere, og vi er ikke i tvivl om, at vi kan modstå det udefrakommende pres på dansk indhold.

Men det kræver gode rammer for dansk indhold og public service.

Det får vi, hvis vi værner om det danske økosystem og erkender, at danske kunstnere, indholdsproducenter, broadcastere og distributører - offentlige såvel som private aktører - er forbundet på kryds og tværs.

Alle indgår i kredsløbet omkring dansk indhold og ved at stå sammen og styrke økosystemet, kan vi bevare det gode danske indhold fremover.

DR har som lokomotivet for dansk indhold og som landets største offentligt støttede public service-aktør et særligt ansvar for at understøtte økosystemet.

Derfor bør DR være mere opsøgende over for samarbejde med de øvrige aktører.

Der har været skridt i den rigtige retning siden seneste medieaftale slog fast, at DR skal fokusere på indhold, der ikke udbydes af kommercielle aktører, og at DR som udgangspunkt ikke må konkurrere med private aktører. Den retning skal fortsætte.

Mere samarbejde mellem DR og private
At DR er blevet mere fokuseret har været hjulpet på vej af enorme sparekrav.

Derfor er det afgørende - og særligt vigtigt hvis resten af DR’s spareplan annulleres - at DR fortsat mødes med krav om samarbejde.

Det indebærer for eksempel, at DR skal øge udlægningen af produktioner til uafhængige indholdsproducenter, og at DR skal stille mere indhold til rådighed for de distributører, der i forvejen løfter opgaven med at levere public service til danskerne, så indholdet kommer ud til flest mulige.

Det vil DR blive stærkere af i længden, og det vil styrke økosystemet. Hver gang indholdet bruges, sikrer det danske rettighedssystem afregning til kunstnere og producenter og understøtter, at der kan investeres i nyt dansk indhold.

Dansk indhold af høj kvalitet
Et dugfrisk eksempel på en samarbejdsmulighed er de nedlagte flowkanaler DR Ultra, DR3 og DR K.

Mediedistributørerne har foreslået DR at udnytte noget af indholdet på DR TV til at skabe nye flowkanaler, som distributørerne vil afsætte plads og kapacitet til at få ud til danskerne.

Det kan gøres med få midler som en slags playlister, som man kender det fra musiktjenester.

Distributørerne leverer i forvejen tv-signal til otte ud af ti husstande i Danmark, så tilbuddet er en oplagt måde at få indholdet ud i de danske hjem.

Således kan offentlige og private aktører hjælpe hinanden i stedet for at forsøge at løse problemerne hver for sig. Desværre har DR ikke takket ja til samarbejdet.

I sidste ende er sagens kerne, at danskerne skal have adgang til dansk indhold af høj kvalitet.

Det forudsætter et stærkt og mangfoldigt dansk mediemarked med et stærkt økosystem, hvor offentlige og private aktører står sammen.

Det er sådan dansk indhold fortsætter med at være en vinder, også i en fremtid med flere globale spillere på markedet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Charlotte Enevoldsen

Vicedirektør, Producentforeningen
cand.scient.pol. (Københavns Uni.)

0:000:00